KAKO SE ISTRAŽUJE TRŽIŠTE? Ovo je 6 koraka u organizaciji i sprovođenju uspešne fokus grupe

Tim Edukacija

Jedan od najboljih načina za ispitivanje tržišta jesu fokus grupe, odnosno opsežna diskusija sa idealnim predstavnicima vaše ciljne publike. Bilo da želite da čujete mišljenje o svojoj kampanji, o novom proizvodu koji planirate da ponudite tržištu ili ste ga već ponudili, ili o tome kako vas publika vidi u odnosu na konkurente, ovaj vid istraživanja će vam u tome pomoći.

Međutim, kako biste uspeli da sprovedete u delo fokus grupu, neophodno je napraviti nekoliko prethodnih koraka i pripremiti sve materijale koji vam mogu biti potrebni pri radu.

Ako planirate da sprovedete istraživanje u obliku fokus grupe, evo od čega morate početi i koji su prvi koraci koje morate napraviti.

Tim Edukacija 
foto: Tim Edukacija

Odredite temu

Fokus grupe su same po sebi kompleksne, pa se potrudite da ih ne učinite još kompleksnijim, Najpre izbegnite komplikovanje teme o kojoj se govori. Budite konkretni i izaberite jednu temu o kojoj želite da razgovarate. Bilo da je u pitanju kampanja, proizvod, vrednosni sistem ili nešto četvrto, važno je da imate jasnu ideju o tome na čemu je težište vaše priče i šta želite da čujete od okupljenih ljudi. U suprotnom, nećete uspeti da prikupite relevantne informacije.

Odredite opseg istraživanja

Imati temu ne znači da ste odredili cilj istraživanja. Zato je važno da pre nego što počnete odredite hipoteze, odnosno definišete jasne ishode koje očekujete od fokus grupe. Primera radi, hipoteza može da glasi: „Imamo bolju korisničku podršku od konkurencije.“

Tako definisana polazna tačka će vam pomoći da strukturirate pitanja i upravljate istraživanjem kako biste dokazali ili oborili postavljenu hipotezu. Takođe, biće vam daleko jasnije koga treba da uključite u razgovor i koliko možete da proširite priču.

Tim Edukacija 
foto: Tim Edukacija

Napravite listu pitanja

Kada uspostavite ceo plan, odredite ciljeve, ciljnu grupu i opseg koji ćete pokriti, vreme je da pređete na konkretizaciju i da formulišete listu pitanja koja ćete postaviti učesnicima.

Imajte u vidu da svako pitanje mora imati jasan cilj. To znači da ćete uz pitanje formirati i očekivanja koja imate od učesnika. To će vam pomoći da tokom diskusije navedete razgovor tako da dobijete najrelevantnije informacije.

Izaberite moderatore

Fokus grupe mora voditi osoba sa iskustvom, i idealno s psihološkim profesionalnim znanjem, kako biste došli do što jasnijih podataka. Takođe, dobro je da postoje dva moderatora koji će usmeravati razgovore i voditi ih tako da se ne propusti nijedan ugao.

U praksi fokus grupa postoji i opcija suprotstavljenih stavova. Tako vi i drugi moderator možete predstaviti učesnicima različite perspektive, koje će sagovornicima pomoći da bolje sagledaju celu priču.

Tim Edukacija 
foto: Tim Edukacija

Regrutujte učesnike

Znate li sa kim razgovarate? Pre svega, dobro ispitajte ko vam je ciljna grupa. U zavisnosti od cilja koji imate, možete imati različitu publiku. Ideja je da struktura vaše fokus grupe najviše odgovara demografskim karakteristikama koje biste izdvojili prilikom kreiranja marketinške kampanje ili osmišljavanja oglasa za novi proizvod. Tako ćete doći do najrelevantnijih informacija iz prve ruke i mišljenja upravo onih ljudi koji su vam potrebni.

Akcija i analiza

Imate cilj, pitanja i učesnike, i vreme je da krenete u akciju. Okupite ljude koje ste planirali, izdvojte bar 60 minuta za diskusiju i počnite. Držite se plana koji ste oformili, pažljivo osmislite pristup i učinite atmosferu što prijatnijom.

Jedan od dva moderatora mora beležiti naznake u ponašanju ljudi koji odgovaraju na pitanja. Kada se sve završi, pred vama je faza analize podataka, kako biste došli do što jasnije slike i mogli da izvedete zaključke.

Fokus grupa je samo jedan od načina na koji možete ispitati tržište, ali svakako jedan od najkonkretnijih kada su u pitanju kvalitativne analize. Međutim, ako želite da osmislite kvalitetnu kampanju i uspostavite odgovarajuću strategiju, neophodni su vam i statistički podaci i metrički pokazatelji koji ulaze dublje u konkretno ponašanje korisnika. Da biste znali kako da dođete do tih informacija, ali još važnije, kako da ih iskoristite, neophodno vam je znanje i iskustvo. Zato upišite obuku za vođenje marketinga i donesite pravu odluku za svoju buduću karijeru.

Tim Edukacija