TRAGEDIJA KOJA SE NE ZABORAVLJA! VOZ JURIO, IZLETEO IZ ŠINA, POGINULO 167 LJUDI! Železnička nesreća u Zagrebu najveća u SFRJ

Printscreen/Youtube

Najveća železnička nesreća ikada u SFR Jugoslaviji dogodila se na današnji dan pre 48 godina.

Tog 30. avgusta 1974. ekspresni voz „Direkt Orijent“ na liniji Atina-Beograd-Zagreb-Dortmund zbog velike brzine iskočio je iz šina pri ulasku na zagrebački Glavni kolodvor. Svih devet vagona se prevrnulo, a u nesreći je poginulo 167 putnika.

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

U to vreme bila je to, po broju žrtava, sedma nesreća u istoriji železnice u Evropi.

U vozu je bilo oko 400 putnika, najviše gastarbajtera koji su se posle letnjeg odmora vraćali na rad u SR Nemačku. Voz se kroz dve krivine i splet skretnica na ulazu u zagrebačku železničku stanicu kretao brzinom između 97 i 104 kilometra na sat, što je bila gotovo dvostruko veća brzina od dozvoljene. Zbog toga je došlo do oštećenja vagona i pruge, zatim iskliznuća vagona i na kraju do njihovog prevrtanja.

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

Tačno u 22.33 na drugi peron stanice dizel-lokomotiva, takozvana „kenedijevka“, ušla je sama! I nepovređeni mašinovođa i njegov pomoćnik u njoj.

Prilikom prevrtanja vagoni su polomili električne stubove, pa je neke putnike usmrtio strujni udar. Mnoga tela bila su smrskana, pa je identifikacija bila otežana. A 41 neidentifikovana žrtva sahranjena je u zajedničku grobnicu na zagrebačkom groblju „Mirogoj“.

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

Mesto nesreće izgledalo je stravično.

- Sve je bilo puno razbacanih nogu i ruku po celom području. Niko se nije mogao raspoznati. Ljudi su skupljali ruke i noge i bacali ih u džakove. To je grozna slika i nešto nezamislivo - kazao je jedan očevidac.

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

Državna komisija utvrdila je da je uzrok nesreće prevelika brzina. Mašinovođa Nikola Knežević i njegov pomoćnik Stjepan Varga uhapšeni su i osuđeni na 15, odnosno na osam godina zatvora. Tokom suđenja ispostavilo se da su njih dvojica u prethodnih 30 dana imali po 300 radnih sati, a do nesreće su radili 51 sat neprekidno!

Kao otežavajuća okolnost bilo im je uzeto to što je voz u nekoliko navrata i pre Zagreba prekoračivao dozvoljenu brzinu. Njih dvojicu u lokomotivi nekoliko puta uhvatio je san. Tako su jedan deo pruge, gde je brzina bila ograničena na 80 km na sat, prošli brzinom većom od 100 km na sat.

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

Preživeli putnici svedočili su da se voz opasno naginjao u krivinama. Tumbanje preko skretnica u trenutku nesreće probudilo ih je, pa su povukli kočnicu za slučaj opasnosti. Ali, već je bilo kasno: vagoni su ispali, a zaustavila se samo lokomotiva.

Kažu da je Knežević, kad je video da nema vagona, rekao Vargi:

„Štef, gotovo je!“

Printscreen/Youtube 
foto: Printscreen/Youtube

Nikola Knežević je odslužio kaznu, ali po izlasku iz zatvora nikada nije hteo da priča o nesreći. Varga je umro u zatvoru.

(Kurir.rs)

Bonus video:

This browser does not support the video element.

01:44
PREDSEDNIK VUČIĆ O PLANOVIMA: Do avgusta otvaranje dela KC u Beogradu železnica Beograd - Novi Sad za godinu KURIR TELEVIZIJA Izvor: Kurir televizija