Poslednjih meseci je povećan broj primedbi najstarijih sugrađana udruženjima za zaštitu potrošača zbog prevara neregistrovanih prodavaca, koji traže metu za prodaju proizvoda od vrata do vrata ili telefonom
Najstariji sugrađani, koji uglavnom žive sami, poslednjih meseci sve su češća meta dobro obučenih i veštih trgovaca, koji im uvaljuju razne proizvode po nerealnim cenama.
Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) upozoravaju da takvi trgovci penzionerima u najvećem broju slučajeva nude jastuke i posteljine sa navodno lekovitim svojstvima, koji koštaju i preko 100.000 dinara, pa čak i kineske šerpe, za koje treba da iskeširaju 70. 000 dinara!
Naime, stara praksa je da takvi trgovci pikiraju upravo one građane koji žive sami, raspituju se po kraju i u ogromnom broju slučajeva samo banu na vrata.
Cilj im je da starijima uvale skup proizvod, dok mlađi članovi porodice prevarenog penzionera za tu prevaru saznaju kada je već kasno i kada ne mogu da raskinu ugovor.
Raskid ugovora
Jedna od nasamarenih penzionerki, čija se porodica požalila udruženju, bila je osamdesetšestogodišnja baka iz okoline Zaječara s mesečnim primanjima od oko 17.000 dinara.
Kako je njena porodica navela, na vrata su joj došli trgovci, koji su joj nudili da kupi prostirku i jastuk s magnetima u vrednosti od oko 107.000 dinara i ove proizvode bi navodno trebalo da otplaćuje naredna 24 meseca.
Ona je, povedena time da je prostirka dobra za zdravlje, potpisala ugovor o kupovini (van poslovnih prostorija) bez ikakvih dokumenata. Njoj se otad svakog meseca s računa skida oko 4.500 dinara. Članovi porodice pokušavaju da saznaju detalje ove transakcije i uz pomoć inspekcije nastoje da raskinu ugovor.
Takođe, iz NOPS navode da je među primerima bilo i kupovine usisivača za čak 70.000 dinara, posuđa od navodno nerđajućeg čelika, a da je zapravo reč o jeftinim kineskim kopijama. Ističu da ono što je svim slučajevima zajedničko jeste to da starim građanima uporni i vešti prodavci predstave primaljivu ponudu, otplatu robe na što više rata i različite poklone kao mamac za kupce.
Slučajevi su, dakle, slični, model prodaje identičan, plaćanje pouzećem, kurir koji ne čeka da kupac proveri sadržaj paketa i telefon koji je nedostupan ili se na njega niko ne javlja, makar 14 dana, koliko je rok da se predomislite o kupovini. Tu su i problemi penzionera kojima se rate uzimaju s računa, pa ne postoji način da prekinu ovaj ugovorni odnos.
Dolazak u stan
Mladen Alfirović, pravnik u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije, kaže za Kurir da je poslednjih meseci znatno povećan broj prevarenih najstarijih sugrađana koji su bili na meti nasrtljivih trgovaca.
- Oni imaju nekoliko načina kako da dođu do penzionera, kada pikiraju osobu, dolaze ili do vrata, ili s njima kontaktiraju telefonom. Međutim, neposredni kontakt kada se pojave na vratima i dođu u stan je gori jer vas oni tada svojom pričom ubede, lakše vam poture ugovor, obmanu ih i ispune cilj.
Razgovor preko telefona i poziva na razne prezentacije je drugačiji jer tada osoba ipak ima vremena da racionalno razmisli - navodi Alfirović i dodaje:
- Oni nude razne proizvode s nerealnim cenama, vrlo često se prodaju neki proizvodi koji navodno pospešuju lečenje bolesti, a da zapravo nema nikakvih zvaničnih medicinskih dokaza za to. Takve proizvode najčešće uvaljuju ovoj grupi građana jer se oni najlakše mogu upecati.
On daje savete svim građanima da od trgovca obavezno traže podatke o firmi s matičnim brojem, PIB-om.
- Treba da znaju da li im je uopšte potreban taj proizvod koji im nude, da, ukoliko su sami, obavezno kontaktiraju s nekim mlađim članom porodice, koji će im pomoći da provere trgovca i da im objasne kako funkcioniše kupovina. Jako je bitno da znaju da po zakonu od kupovine mogu da odustanu posle dve nedelje, jer trgovci taj podatak vešto prikrivaju - ističe Alfirović.
Kurir.rs/ A. K.
Bonus video: