NEZAMENLJIVI TOKENI I ZARADA: Kako kreirati i prodati NFT u nekoliko koraka
Mogućnost pretvaranja umetnosti u nezamenljive tokene mnogi stvaraoci koriste kao potencijalni način da prodaju svoj rad. NFT (skraćeno od engleskih reči nonfungible token) omogućava prodaju umetnosti u digitalnom obliku uspostavljanjem vlasništva nad originalnim digitalnim elementom i tako može pomoći kreativcima da ostvare svoje poslovne ciljeve.
Nezamenljivi tokeni, skraćeno NFT, čine digitalne elemente koji se inače lako kopiraju traženim, pa samim tim i vrednijim. NFT predstavlja i siguran način da se, kroz kreiranje digitalnog otiska na blokčejnu, dokaže vlasništvo nad originalnom datotekom, odnosno dizajnom.
Najčešće ćete čuti NFT kada je reč o digitalnoj umetnosti, ali činjenica je da gotovo svi formati mogu biti predstavljeni kao NFT, od video-zapisa do muzike, sve do nekretnina.
Evo kako i sami možete kreirati, a potom i prodati svoj nezamenljivi token.
Izaberite digitalni novčanik
Da biste napravili i prodali NFT, biće vam potrebna kriptovaluta. Većina NFT aukcijskih platformi će od vas zahtevati da unapred platite da biste rudarili NFT. U pitanju je proces koji vaše umetničko delo pretvara u nezamenljivi token koji možete da prodate. Kriptovaluta eter (skraćeno ETH) je najčešće prihvaćen oblik plaćanja, pošto je u pitanju izvorna kriptovaluta blokčejn platforme Ethereum, na kojoj su tokeni NFT prvi put pokrenuti.
Ako već posedujete neki ETH, biće vam potreban i digitalni novčanik, koji ćete morati da povežete sa odabranom NFT platformom da biste vršili transakcije.
Ukoliko nemate valutu, postoji veliki broj berzi kriptovaluta na kojima možete kupiti ETH, ali najbrža i najlakša opcija obično jeste da kupujete direktno sa digitalnim novčanikom po izboru.
Postoji mnogo NFT platformi za plaćanje koje možete izabrati. Neke od najpoznatijih su Coinbase, MetaMask, Torus, Portis, ValletConnect, MiEtherVallet i Fortmatic. Svaka ima druge prednosti, pa napravite istraživanje i odlučite koja vam najviše odgovara.
Podesite novčanik
Većina digitalnih novčanika funkcioniše na sličan način. Koji god da ste izabrali, moraćete da ga povežete sa NFT platformom koju ćete koristiti za prodaju NFT-a. Većina radi na vrlo sličan način, pa taj proces ne bi trebalo da bude previše komplikovan.
Na nekom od ekrana ćete ugledati opciju za povezivanje, koju ćete izabrati, i nakon koje ćete pročitati dokumentaciju koja vam bude poslata. Nakon povezivanja, spremni ste za trgovinu.
Postavite NFT i aukciju
Kada imate novčanik povezan sa ETH za plaćanje, možete izabrati element koji želite da pretvorite u NFT i predstavite na aukciji. To može biti statično vizuelno rešenje, ali i video-sadržaj, kao i dokument koji želite da prodate.
U zavisnosti od tipa novčanika i platforme koju koristite, svoje nezamenljive tokene možete da prodajete po fiksnoj ceni ilii na aukciji.
Postoje dva tipa: jedan je vremenski ograničen, a drugi predstavlja opciju u kojoj korisnici mogu da daju ponude za vaš digitalni token, sve dok vi ne odlučite da prihvatite neku od tih ponuda i konačno prodate svoj rad.
Napišite opis
Da biste povećali šansu da se vaš NFT proda, trebalo bi odvojiti malo vremena da razmislite o opisu koji ćete da priključite ponudi. Nakon toga će se od vas zatražiti i da razmislite o tome koji procenat autorskih prava želite da tražite od budućih preprodaja svog tokena.
Neophodno je da u ovome pronađete balans. Dugoročno gledano, veliki procenat će vam pomoći da više zaradite, ali će istovremeno odvratiti ljude od preprodaje vaše umetnosti već na početku zbog malog profita koji im ostaje.
Šta se dalje dešava sa NFT-om kada se proda?
Prvo što ljudi koji su novi u svetu nezamenljivih tokena pitaju jeste – šta ljudi rade sa svojim nezamenljivim tokenima kada ih kupe? Neki kolekcionari ih jednostavno čuvaju, neki pokušavaju da ih preprodaju kako bi stekli profit, ali NFT umetnost se takođe može tretirati kao i svaka druga umetnost i izložiti u javnosti.
Naučite kako da promovišete svoju umetnost
Iako je za kreiranje i prodaju NFT-a neophodno i dizajnersko znanje, veliki profit tu ostvaruju oni koji uspeju da stvore pompu oko konkretnog tokena i učine ga poželjnim na tržištu. Zato je važno da dobro baratate pojmovima digitalnog marketinga. Kratki kursevi od po nekoliko meseci vam ne mogu previše pomoći u tome. Važno je da uložite bar godinu u svoje usavršavanje kako biste došli do rezultata koji su vam potrebni.
Upišite obuku za internet marketing i ovladajte tehnikama promocije i prodaje digitalnih dobara.
Tim Edukacija