POLJSKA OTVORILA NOVI PLOVNI KANAL VISTULA DA IZBEGNE TRAŽNJE DOZVOLA OD RUSA: 83 godine od Pakta Ribentrop - Molotov!

Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia

Kako bi na još jedan način samnjila zavisnost od Rusije i izbegli obilazak ruske eksklave Kalinjingrad Poljska je učinila novi korak i otvorila novi morski plovni put.

Naime, poljski funkcioneri proslavili su u subotu 17.09. otvaranje novog kanala, ikao je nedovršen, što će omogućiti da poljski brodovi ne moraju više da traže dozvolu od ruskih vlasti da isplove iz Baltičkog mora do luke u Vislanskom zalivu.

Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia 
foto: Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia

Svečano otvaranje održano je na daum 83. godine od potpisivanja nemačko-sovjetskog pakta Ribentrop-Molotov kada je Poljska podeljena između Nemačke i Sovjetskog Saveza . Simbolični cilj otvaranja je kraj priče sa Moskvom kad je reč o ekonomiji i razvoju regiona koji se graniči sa ruskom eksklavom Kalinjingradom. Vlada u Varšavi kaže da ovaj novi plovni put daje Poljskoj potpuni suverenitet na severoistoku države, kome su potrebne investicije i razvoj.

„Ideja je bila da se ovaj plovni put otvori i da više ne tražimo dozvolu od zemlje koja nije prijateljska i čije vlasti ne oklevaju da napadaju i pokoravaju druge“, rekao je poljski predsednik Andžej Duda.

On je rekao da će se investicija isplatiti kroz povećanje vrednosti zemljišta oko njega, kroz razvoj gradova i luka na laguni zahvaljujući povećanju trgovine, poslovanja i turizma.

Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia 
foto: Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia

Nekoliko hiljada ljudi sa nacionalnim belo-crvenim zastavama okupilo se na kiši da gleda kako tehnički brod Zodiak II prolazi kroz vodene kapije da bi otvorio kanal. Svirala je državna himna i trubili su brodovi.

Očekuje se da će malim brodovima i jahtama biti dozvoljen prolaz u nedelju.

Lider poljske desničarske vladajuće stranke Jaroslav Kačinjski rekao je okupljenima da je ovo "početak četvrte velike luke Poljske (Elblag) i novi impuls za razvoj ove zemlje" koji će smanjiti nezaposlenost, koja je među najvećim u Poljskoj nivo sada na 7,6%.

Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia 
foto: Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia

Kačinjski je naglasio da izgradnja kanala pokazuje da je „Poljska zaista nezavisna, suverena i jaka nacija koja je važna. "

Kanal, izgrađen po ceni od skoro 2 milijarde zlota (420 miliona dolara), ide preko Visle, istočno od Gdanjska, da bi omogućio brodovima da plove od Baltičkog mora i Gdanjskog zaliva do Elblaga i manjih luka u zalivu bez dobijanje dozvole za putovanje kroz ruski moreuz Pilava. Takođe skraćuje rutu od Baltika do Elblaga za nekih 100 kilometara (54 nautičke milje).

Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia 
foto: Vadim Pacajev / Alamy / Alamy / Profimedia

Međutim, teretni brodovi ne mogu koristiti prolaz dok se prilaz luci Elblag ne produbi na 5 metara (16 stopa). Očekuje se da će posao koštati 100 miliona zlota (21 milion dolara), što je izvor kontroverzi između nacionalne vlade i gradskih vlasti.

Na kraju, novi plovni kanal biće dugačak jedan kilometar, dubok pet i širok 25 metara. Nakon završetka svih delova projekta, koji je planiran za 2023. godinu, luka Elblong biće spremna za prijem plovila gaza do 4,5 metara, dužine do 100 metara i širine do 20 metara.

Kurir.rs/A.M.