Kako bi na još jedan način samnjila zavisnost od Rusije i izbegli obilazak ruske eksklave Kalinjingrad Poljska je učinila novi korak i otvorila novi morski plovni put.
Naime, poljski funkcioneri proslavili su u subotu 17.09. otvaranje novog kanala, ikao je nedovršen, što će omogućiti da poljski brodovi ne moraju više da traže dozvolu od ruskih vlasti da isplove iz Baltičkog mora do luke u Vislanskom zalivu.
Svečano otvaranje održano je na daum 83. godine od potpisivanja nemačko-sovjetskog pakta Ribentrop-Molotov kada je Poljska podeljena između Nemačke i Sovjetskog Saveza . Simbolični cilj otvaranja je kraj priče sa Moskvom kad je reč o ekonomiji i razvoju regiona koji se graniči sa ruskom eksklavom Kalinjingradom. Vlada u Varšavi kaže da ovaj novi plovni put daje Poljskoj potpuni suverenitet na severoistoku države, kome su potrebne investicije i razvoj.
„Ideja je bila da se ovaj plovni put otvori i da više ne tražimo dozvolu od zemlje koja nije prijateljska i čije vlasti ne oklevaju da napadaju i pokoravaju druge“, rekao je poljski predsednik Andžej Duda.
On je rekao da će se investicija isplatiti kroz povećanje vrednosti zemljišta oko njega, kroz razvoj gradova i luka na laguni zahvaljujući povećanju trgovine, poslovanja i turizma.
Nekoliko hiljada ljudi sa nacionalnim belo-crvenim zastavama okupilo se na kiši da gleda kako tehnički brod Zodiak II prolazi kroz vodene kapije da bi otvorio kanal. Svirala je državna himna i trubili su brodovi.
Očekuje se da će malim brodovima i jahtama biti dozvoljen prolaz u nedelju.
Lider poljske desničarske vladajuće stranke Jaroslav Kačinjski rekao je okupljenima da je ovo "početak četvrte velike luke Poljske (Elblag) i novi impuls za razvoj ove zemlje" koji će smanjiti nezaposlenost, koja je među najvećim u Poljskoj nivo sada na 7,6%.
Kačinjski je naglasio da izgradnja kanala pokazuje da je „Poljska zaista nezavisna, suverena i jaka nacija koja je važna. "
Kanal, izgrađen po ceni od skoro 2 milijarde zlota (420 miliona dolara), ide preko Visle, istočno od Gdanjska, da bi omogućio brodovima da plove od Baltičkog mora i Gdanjskog zaliva do Elblaga i manjih luka u zalivu bez dobijanje dozvole za putovanje kroz ruski moreuz Pilava. Takođe skraćuje rutu od Baltika do Elblaga za nekih 100 kilometara (54 nautičke milje).
Međutim, teretni brodovi ne mogu koristiti prolaz dok se prilaz luci Elblag ne produbi na 5 metara (16 stopa). Očekuje se da će posao koštati 100 miliona zlota (21 milion dolara), što je izvor kontroverzi između nacionalne vlade i gradskih vlasti.
Na kraju, novi plovni kanal biće dugačak jedan kilometar, dubok pet i širok 25 metara. Nakon završetka svih delova projekta, koji je planiran za 2023. godinu, luka Elblong biće spremna za prijem plovila gaza do 4,5 metara, dužine do 100 metara i širine do 20 metara.
Kurir.rs/A.M.