Godinama se kralj Čarls III pripremao da od majke, kraljice Elizabete II, preuzme ulogu monarha Velike Britanije. U međuvremenu je zadržao još jedan posao: vlasnik profitabilne kompanije.
Čarls, poznat kao borac za zaštitu prirodne sredine, osnovao je Dači oridžinals (Duchy Originals) 1990. godine kada je bio princ od Velsa sa ciljem plasiranja proizvoda sa svoje farme. Od tada je Dači prerastao u najveći brend organske hrane i pića u Ujedinjenom Kraljevstvu. Do marta 2021. Čarlsova kompanija je zaradila skoro 3,6 miliona funti (4,1 milion dolara) pre poreza.
Brend je imao svoje uspone i padove. Ali je napredovao od ulaska 2009. godine u partnerstvo sa Vejtrouzom (Waitrose), lancem luksuznih prodavnica prehrambene robe koji sada ima ekskluzivno pravo na Dačijeve proizvode poput lososa, kobasica, mleka, šargarepe ili borovnice.
"To se pretvorilo u veoma uspešan posao“, rekao je Endrju Bloh, stručnjak za odnose s javnošću iz Londona. "Možete da osetite da ovaj brend ima srce i dušu".
Budućnost je ipak neizvesna. Kontrola brenda Dači je sada "u vazduhu" tokom perioda nacionalne žalosti koji će kulminirati kraljičinom sahranom u ponedeljak. "Povezaćemo se sa Kraljevskim domom o budućim aranžmanima kada za to bude pravo vreme“, rekao je portparol Vejtrouza.
Vlasništvo nad Dačijem će najverovatnije preći na Čarlsovog najstarijeg sina, princa Vilijama, koji takođe nasleđuje i vojvodstvo Kornvol, imanje vredno oko milijardu funti (1,2 milijarde dolara). I dok je princ studirao organsku poljoprivredu, verovatno će biti manje praktičan i željan da uprlja ruke zemljom od svog oca.
"Biće zainteresovan, ali će poveriti drugima da to vode“, smatra Seli Bedel Smit, biograf i autorka knjige "Čarls: Neshvaćeni princ“.
Projekat iz ljubavi
Čarls je proveo decenije propovedajući prednosti organske poljoprivrede i zaštitu životne sredine, čak i pre nego što su takva pitanja postala trend.
Godine 1985. pretvorio je Houm farm, u blizini svog imanja Hajgrou u Gločesteru, u potpuno organski sistem. Poduhvat Dači oridžinals pojavio se pet godina kasnije.
"Od početka 1980ih, kada sam prvi put imao odgovornost da samostalno upravljam zemljištem u Hajgrou, želeo sam da se fokusiram na pristup proizvodnji hrane koji izbegava uticaj preovlađujućeg, konvencionalnog sistema industrijalizovane poljoprivrede, koji se sve više vidi i ima katastrofalan efekat na plodnost zemljišta, biodiverzitet i zdravlje životinja i ljudi“, rekao je Čarls za magazin Kantri lajf 2021.
Prvi Daći original proizvod je bio ovseni keks koji je prodat 1992. U početku, brend se prodavao samo u ekskluzivnim i luksuznim radnjama poput Harodsa ili Fortnam i Mejsona, da bi se kasnije proširio na Vejtrouz koji i dalje opslužuje bogatije kupce, ali ima mnogo više lokacija.
Posao je od početka bio na "klimavim nogama", napisala je Smit u svojoj knjizi. Previše su se zaduživali, a kada su prerasli Hajgrou morali su da traže nove proizvođače.
Situacija se, navodi Smit, kasnije poboljšala. Smitova navodi i da je Čarls, kada je posetio britansku ambasadu u Španiji 2004. godine, upao sa proizvodima upakovanim u poklon, rekavši: "Postao sam milioner, svojim radom!"
Vejtrouz
Nesrećni pokušaj širenja u Sjedinjene Države u kombinaciji sa početkom globalne finansijske krize, gurnuo je posao na ivicu kolapsa.
Suočen sa milionskim gubicima u 2009. godini, Čarls se obratio Vejtrouzu koji je pristao da bude ekskluzivni distributer. To je označilo kraj prinčevih ambicija za velikim prisustvom na američkom tržištu, ali i nov početak poslovanja.
"Dolazak Vejtrouza tokom finansijske krize u septembru 2009. bio je od apsolutno vitalnog značaja“, rekla je Smit.
Do 2017, 25 godina nakon debija ovsenog keksa, linija se proširila na 300 proizvoda, uključujući voće, povrće, meso i pivo, a godišnja prodaja je dostigla 200 miliona funti (231 milion dolara). Više od 30 zemalja širom sveta, uključujući Sjedinjene Države, Nemačku, Japan i Australiju, dobija odabrane proizvode.
Čarls ima pristup ogromnom ličnom bogatstvu kroz svoj portfelj zemlje i imovine, ali nikada nije direktno profitirao od poslovanja Dačija, piše CNN. Svi honorari prikupljeni od Vejtrouza donirani su u dobrotvorne svrhe. U svom godišnjem izveštaju za 2019. godinu, kompanija je navela da su u humnitarne svrhe prikupili više od 30 miliona funti (35 miliona dolara) od početka saradnje sa Vejtrouzom.
"To je obezbedilo veoma značajan prihod njegovoj fondaciji i pomoglo je u finansiranju njegovog dobrotvornog rada, kao i u promociji organskih proizvoda“, rekla je Smit.
Ipak, poduhvat nije prošao bez kontroverzi. Stručnjak za alternativnu medicinu kritikovao je Dačijevu biljnu mešavinu od artičoka i maslačka nazvavši preparate "potpunim nadrilekarstvom". Regulatorna agencija je kasnije procenila da onlajn reklame za dva biljna leka iz linije nisu bile u skladu sa pravilima i zatražila od Dačija da promeni formulaciju.
Vilijamov novi poduhvat?
Kako se Čarls pripremao da preuzme tron, došlo je do promena. Njegov tim je 2020. rekao da neće obnoviti zakup prostrane Houm farme, već da će nastaviti da se bavi organskim uzgojem na kraljičinom imanju Sandrigem u Norfolku kojim Čarls upravlja od 2017.
Posmatrači sada veruju da će Vilijam preuzeti upravljanje kompanijom, što je deo njegovih novih odgovornosti kao vojvode od Kornvola. U svom prvom obraćanju naciji kao kralj, Čarls je priznao da će se njegove odgovornosti promeniti.
"Više mi neće biti moguće da posvećujem toliko svog vremena i energije humanitarnim organizacijama i pitanjima do kojih mi je tako duboko stalo“, rekao je on. "Ali znam da će ovaj važan posao preći u pouzdane ruke drugih".
Vilijam je proveo dosta vremena na imanju Hajgrouv odrastajući i upisao se na poljoprivredni kurs na Univerzitetu u Kembridžu 2014. Ipak, Smit ne misli da će biti toliko uključen u detalje poslovanja.
"Ne mogu da ga zamislim da se bavi sitnicama onako kako je to Čarls radio", rekla je ona.
Kurir.rs