U OVIM SRPSKIM GRADOVIMA NAJVIŠE GINU STARIJI OD 65 GODINA! Ovo je MAPA mesta sa najvećim rizikom za pešake (FOTO)

Dado Đilas

Veliko stradanje starijih u svojstvu pešaka i bicikliste u velikoj meri može dovesti u vezu sa dva faktora: psiho-fizička ograničenja i fizička ranjivost, piše na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja

Agencija za bezbednost saobraćaja je realizovala istraživanje rizika stradanja stanovništva u saobraćaju po policijskim upravama, gradovima i opštinama u Republici Srbiji, i to na osnovu podataka o saobraćajnim nezgodama i njihovim posledicama, koje su se dogodile u periodu od 2019. do 2021. godine, u odnosu na ukupan broj stanovnika na posmatranim teritorijalnim jedinicama.

Veličine rizika stradanja u saobraćaju su predstavljene na mapama opština i gradova, odnosno policijskih uprava, u pet različitih boja, tj. pet klasa rizika (od najmanje do najviše vrednosti rizika).

Posmatrano po javnom ponderisanom riziku stradanja u saobraćajnim nezgodama u 2021. godini, kao najnebezbednije policijske uprave izdvajaju se: Sombor, Sremska Mitrovica, Šabac, Valjevo, Užice, Požarevac, Zaječar i Kraljevo.

Osim ukupnog rizika stradanja stanovništva u saobraćajnim nezgodama, utvrđen je rizik stradanja za svaku od kategorija učesnika u saobraćaju (deca, mladi, starija lica, pešaci, biciklisti, motociklisti i mopedisti, traktoristi i dr.), za prethodni trogodišnji period (od 2019. do 2021. godine).

Agencija za bezbednost saobraćaja 
Mapa, rizik stradanja osoba starijih od 65 godinafoto: Agencija za bezbednost saobraćaja

Utvrđeno je da pešaci imaju najveći rizik stradanja u sledećim opštinama i gradovima: Savskom Vencu, Starom Gradu, Surčinu, Barajevu, Loznici, Vladimircima, Lajkovcu, Lapovu, Varvarinu i Ćićevcu. Biciklisti imaju najveći rizik stradanja u Vojvodini, zatim u Velikom Gradištu, Malom Crniću, Žabarima, Lapovu, Batočini, Doljevcu i Leskovcu, a motorizovani dvotočkaši u: Žitištu, Plandištu, Koceljevi, Kučevu, Kniću, Merošini, Doljevcu, Svrljigu i Beloj Palanci.

Ono što je specifično u interaktivnoj mapi jeste to što je cela Vojvodina beleži manji broj stradalih starijih osoba u saobraćaju, ali tamo ipak postoji jedna crna tačka - Vrbas. Pretpostavlja se da je razlog tome taj što se u tom mestu nalazi veliki magistralni put koji ljudi verovatno pokušavaju da pretrče.

Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja i izveštaja "Bezbednost starosne kategorije 65+ u saobraćaju" ističe se da je ugroženost starih u saobraćaju velika.

- Od ukupnog broja poginulih u saobraćajnim nezgodama oko 27% su bila stara lica, a od ukupnog broja povređenih su 10% stara lica. U prilog činjenici o velikoj ugroženosti starijih lica ide i podatak o tome da starija lica manje učestvuju u saobraćaju od prosečnog stanovnika Srbije - piše u izveštaju Agencije i navodi se da su u odnosu na svojstvo učešća u saobraćajnim nezgodama, starija lica najviše ugrožena u svojstvu pešaka, a zatim u svojstvu bicikliste i u putničkom vozilu.

- Od ukupnog broja poginulih pešaka 50% su starija lica, od ukupnog broja poginulih biciklista 47% su starija lica, na traktoru 36% poginulih su starija lica, a od ukupnog broja poginulih mopedista 25% su starija lica, u putničkom automobilu pogine oko 25% starijih lica u odnosu na ukupan broj poginulih svih starosnih kategorija. U svojstvu vozača putničkih automobila smrtno strada 13% starijih lica u odnosu na ukupan broj poginulih vozača putničkih automobila svih starosnih kategorija.

Takođe se navodi da se veliko stradanje starijih u svojstvu pešaka i bicikliste u velikoj meri može dovesti u vezu sa dva faktora: psiho-fizička ograničenja i fizička ranjivost. Kako ljudi stare, javljaju se funkcionalna ograničenja i poremećaji, kao što su smanjenje vizuelnih i slušnih sposobnosti, produžava se vreme reakcije, sporije se kreću od mlađih osoba, javljaju se poteškoće sa deljenjem pažnje, poteškoće sa demencijom.

- Sa starenjem lošija je motorika pokreta: usporavaju se pokreti, javlja se pad u snazi mišića, pad u koordinaciji pokreta, javlja se pad sposobnosti prilagođavanja na nagle pokrete, gubi se preciznost i sl. Uzrok visoke stope smrtnosti među starijim licima u svojstvu pešaka i biciklista je i njihova velika fizička ranjivost. Kada starija lica učestvuju u saobraćajnim nezgodama u svojstvu pešaka ili bicikliste oni nemaju nikakvu spoljnu zaštitu, usled čega postoji veći rizik da zadobiju teške telesne povrede (lomovi kostiju, slamanje kuka, i sl.), ali i smrtne povrede, nego što je to slučaj kada učestvuju u nezgodi kao putnik ili vozač u putničkom vozilu. Iz tog razloga su pešaci i biciklisti, a posebno starija lica u svojstvu pešaka i biciklista, proglašeni ranjivom kategorijom učesnika u saobraćaju, od strane Svetske zdravstvene organizacije (WHO) - piše u izveštaju.

Ističe se i da često stariji u svojstvu bicikliste zadobiju telesne povrede (ili smrtno stradaju), a da nije bilo drugih učesnika u saobraćajnoj nezgodi.

- Ovakvi događaji se često ne evidentiraju kao saobraćajne nezgode, što ukazuje na to da je problem stradanja starijih u svojstvu bicikliste još veći nego što podaci pokazuju - navodi se i ističe da je zbog sve brojnijeg starog stanovništva neophodno prepoznati moguće probleme i opasnosti kojima su starije osobe izložene.

- S jedne strane, neophodno je uticati na bezbednost starih lica u saobraćaju, dok je sa druge strane potrebno izgraditi pozitivnu sliku o ovoj kategoriji stanovništva.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović za Kurir kaže da je manja psihofizička sposobnost svakako faktor zbog kog su stariji od 65 godina posebno ugroženi.

Prinstcreen 
Branko Stamatovićfoto: Prinstcreen

- Stariji ne prihvataju da ne mogu da urade ono što su mogli pre na primer 10 godina. Oni misle da mogu pretrčati ulicu, preći je brzo, a ne stižu. Još jedna od otežavajućih stvari u saobraćaju je i ta što oni nose uglavnom tamnu odeću, što ih kada padne mrak čini manje vidjivijima u saobraćaju. Takođe, oni imaju tri puta veće šanse da stradaju u odnosu na nekoga ko ima 20 godina. Njihov organizam je daleko ranjiviji - kaže Stamatović koji smatra da je veoma važno da stariji vode računa u saobraćaju, da vozači paze na njih, kao i da bi oni morali da nose svetliju odeću kako bi bili vidljiviji.

- Posebno su opasni meseci septembar, oktobar, novembar i decembar jer je tada dan kraći, noć se produžava, i otežani su uslovi u saobraćaju, pa i vidljivost pešaka - kaže on.

Kurir.rs / S. T.

Bonus video:

This browser does not support the video element.

06:04
VEROVALI ILI NE POSTOJE KAMERE KOJE DETEKTUJU VEZIVANJE POJASA Božović objasnio kako je jedan grad na severoistoku Srbije UVEO RED Izvor: KURIR TELEVIZIJA.