Nekako smo navikli da sa nekoliko puta manjim platama moramo skuplje da plaćamo proizvode od prosečnog Nemca, Francuza ili Hrvata. Čak se potrošači često pitaju i da li je kvalitet proizvoda u našoj zemlji lošiji nego u zapadnim razvijenim državama.
Svemu ovome treba dodati i apsurdnu situaciju da recimo srpsko mleko ili konditorske proizvode u Srbiji plaćamo često skuplje nego kad te proizvode izvezemo u region. I to je tek početak. Iz dana u dan u marketima nas čekaju nove, naravno više cene, skoro svih proizvoda. U početku su ljudi nekako i prihvatali opravdanje da namirnice moraju da poskupe zbog krize u Ukrajini, ali sada retko ko može da poveruje da recimo prezle treba da koštaju više od pola kile hleba ili da čaša kiselog mleka mora da košta 97 dinara.
U Americi već postoji novi termin "gridflejšn", složenica dve reči, koja se slobodno prevodi kao inflacija podstaknuta pohlepom. Jedino još radnici nisu dovoljno pohlepni da traže povećanje plata koje su se zbog iste te inflacije istopile.
Uroš Kandić, državni sekretar u ministarstvu turizma, trgovine i telekomunikacija, gostovao je u Pulsu Srbije gde se dotakao povećanja cene proizvoda.
Kandić smatra da treba da mi kao građani sami kaznimo te supermarkete tako što nećemo kupovati u njima. Jer, kako kaže, postoje mnoge druge radnje koji prodaju proizvod po normalnoj ceni.
- U Srbiji je i inače domaćinstvo trošilo 30 odsto prihoda na hranu, dok u zemljama EU porodice troše duplo manje. Inflacija dostiže rekordne granice zbog Ukrajine, svedoci smo da cene određenih proizvoda rastu. Cene se formiraju slobodno, ali mi dobijamo pritužbe na nelogičnosti oko nekih poskupljenja. Tište ih nelogična poskupljenja. Nemoguće je da su prezle svuda 250 dinara, treba potražiti i na drugom mestu. Imamo mnogo trgovinskih lanaca, robnih marki i popusta. Pogotovo u velikim gradovima - kaže Kandić.
Dodao je da kupci ne treba da se libe da kupe strani proizvod ako je domaći skuplji.
- Mi kao država imamo ograničenje marže na osnovne proizvode, a da ne ugrozimo poslovanje trgovinskih lanaca koji moraju i da povećaju plate radnicima - smatra Kandić.
Na konstataciju voditelja Miloša Anđelkovića da toalet papir ne može da košta 1.000 dinara, Kandić kaže:
- Ako je toalet papir proizveden u Srbiji svakako da je jeftiniji. Ako je uvozni i ta cena u inostranstvu jeste tako visoka, ne verujem da će trgovinski lanac da stavlja maržu da ugrozi svoje poslovanje. Jer će neko u tom slučaju samo da ode i kupi to kod nekog drugog. Maržiranje kod trgovaca je da oni ne preteruju. Nisu pohlepni - rekao je Kandić.
Kurir.rs
Bonus video: