Vuk Dražović i njegove komšije s Vidikovca angažovali su pre nekoliko meseci firmu da im uradi hidroizolaciju na zgradi. Stanari su prihvatili ponudu, potpisali ugovor i veći deo novca platili unapred, ali majstore nikad nisu videli. Pravdu i svoj novac sada moraju da traže na sudu.
"Oni su tražili novac unapred za materijal i mi smo platili, a posle smo saznali da oni nisu ni kupili taj materijal. Nakon toga su počeli da odugovlače sa radovima što je trajalo možda 15 dana, kada smo ih zvali oni su izmišljali da nikog nije bilo, da im niko nije otvorio i tako", naveo je Dražović.
I letos je u Beogradu "operisao" lažni majstor, koji je hiljade evra uzimao od stanara kako bi im popravio fasadu, a potom netragom nestajao.
Novinari su pokušali da stupe u kontakt sa tom firmom, ali se nisu javili. To što su uredno registrovani u APR-u očigledno nije nikakva garancija. Kako stanari onda da znaju koju firmu da odaberu?
Kao i za sve druge usluge, najbolje je prvo se raspitati i tražiti preporuke. Srđan Mitić već godinama radi u firmi koja održava zgrade u jednom velikom beogradskom naselju. Savetuje stanarima da se pre bilo kakvog plaćanja dobro raspitaju koga će angažovati i da nadgledaju posao sve vreme.
"Kad je u pitanju tekuće održavanje ili nešto manje onda radimo samostalno, a kada su u pitanju neke velike intervencije onda nas dočeka upravnik ili stanar. Uglavnom je tu sve vreme", napomenuo je Srđan Mitić, radnik firme za održavanje zgrada.
Manje popravke i čišćenje ulaza, hodnika, travnjaka stanari plaćaju kroz mesečni račun i to je definisano ugovorom. Troškovi zavise od kvadrature i starosti zgrade i toga da li ima garažu ili lift.
"Ukoliko nešto nije u okviru tog ugovora i predmet je posebne ponude, onda se naknadno naplaćuje, to spada pod investiciono održavanje i zavisi od budžeta stambene zajednice", napomenula je Aleksandra Vidović Šljivančanin iz firme za održavanje zgrada.
To su radovi koji koštaju više hiljada evra: popravka fasade, krova, lifta. Tada se sklapaju posebni ugovori sa stambenom zajednicom i potrebno je da se sa tim složi više od polovine stanara.
"Što se tiče pristupa zgradi, naravno mora da bude u komunikaciji sa stanarima ili upravnikom, zavisi kako je dogovoreno i organizovano, i to lice će pozvati upravnika da mu se kaže gde stoje ključevi, u sefu, kod stanara, kome da se javi i tako dalje", kaže Nenad Radić, profesionalni upravnik.
Firme koje žele da prevare stanare, najčešće šalju ponude jeftinije od realnih, kažu profesionalnih upravnici. Ali to obično ima svoju cenu.
"Imali smo loših iskustava, ali onda gledamo da te firme ne angažujemo više uopšte, pa je bilo da dolaze pijani ili ulaze blatnjavi u stanove", rekao je upravnik.
Praksa je pokazala da oštećeni stanari teško dolaze do pravde, a i za vraćanje novca niko ne može da garantuje. Stanari sa Vidikovca na to čekaju već mesecima. Što se samog održavanja zgrada tiče, kod nas trenutno ne postoji registar firmi koje se time bave kao u nekim evropskim zemljama, tvrde upravnici.
(Kurir.rs/RTS)