Novinarska ekipa kanadskog CBC News-a, dobila je priliku da obiđe jedan NATO AVAKS koji je imao let duž ukrajinsko-poljske granice i posmatra svakodnevni rad sistema za rano upozoravanje koji prati ruske letelice nad Ukrajinom i napade krastarećih raketa i da ukrajinska ofanziva ne bi bila moguća bez njihovog osmatranja i dostavljanja informacija.
To se navodi i samom tekstu kako je novinar CBC Dejvid Komon dobio dozvolu, koja je inače retka, da boravi u letelici čiju tehnologiju NATO definiše koa osetljiva na zadatku praćenja ratnih aktivnosti u Ukrajini pre svega u vazdušnom prostoru i pruža informacije saveznicima u realnom vremenu omogućavajući Ukrajini da brzo reaguje.
CBC navodi da je ruta leta kruženje iznad granice Poljske i Ukrajine i da se na tom prostoru dešava prava ratna aktivnost, a novinar opisuje da im pristup radarskim ekranim nije bio dozvoljen jer je u tom trenutku dok su leteli radarska antena na E-3 omogućavala je praćenje vazdušne aktivnosti na daljinama od 400 km unutar teritorije Ukrajine i Belorusije.
"U stanju smo da otkrijemo, indentifikujemo sve što leti u zaista velikom krugu", rekao je za CBC osoba koja se predstavila pod pseudnimom narednik Žoao, jer prava imena posade se kriju iz bezbednosnih razloga.
Kako navodi ovaj mediji poletanje je bilo iz Nemačke. Ukupno ih ima 14 koji pružaju NATO saveznicima stanje u vazdušnom prostoru nad istokom Evrope od kada je počeo rat u Ukrajini.
I sam CBS navodi da je Rusima sasvim jasno da su zapadne obaveštajne službe bile ključna komponenta njihovog uspeha, jer su informacije date sa AVAKS-a dale realnu sliku situacije u vazduhu, jer su u svakom momentu pratili ruske letelice koje se približvaju ukrajinskom vazdušnom prostoru, brodove koji se pozicioniraju na crnom moru za lasniranje raketa, ali otkrivali i ruske dronove.
Ono što je zanimljivo, što navodi novinar CBS-a jeste da navodno su otkrivali kretanje tenkova i drugih vojnih vozila, što navodi da SAD su posredovali podatke sa izviđačkih aviona E-8 JSTARS i RC-135, pošto AVAKS služi za kontrolu vazdušnog prostora.
"Na Krimu sada vidimo dosta aktivnosti", dodaje narednik Žoao.
Novinar CBC navodi i da se prikupljene informacije brzo šalju državama članicama NATO, i navodi da je opšte poznato da neke članice te obaveštajne podatke brzo dostavljaju ukrajinskim oružanim snagama.
Operacije sa AVAKS-ima nad istokom Evrope traju 24 časa dnevno.
"Gledamo i poletanje ukrajnskih lovaca, koji idu u susret ruskim", rekao je jedna od operatera nad radarskim ekranom sistema AVAKS. Drugi operater je naveo da su bili u situaciji da je ruski avion leteo direktno prema njima, ali da se držao na pristojnoj udaljenosti, kao i da do sad nije bilo incidenata tipa da su ruski avioni se približili ovj NATO letelici jako blizu i uznemiravali AVAKS za vreme rata u Ukrajini.
Komandant letelice dodaje da Rusi sada na rat u Ukrajini počinju da gledaju kao na de fakto rat između NATO i Rusije i da ga sve to podseća na mračne dane Hladnog rata.
Misija posade jedne letelice u vazduhu traje 12 sati, a letelica se gorivom snabdeva u letu uz pomoć avio-tankera. Avaksi pružaju informacije u realnom vremenu tako što su povezani sa sličnim osmatračkim avionima na drugim zonama nad istokom Evrope gde su u letelicima ne samo američke nego i multinacionalne posade, koji daju realnu sliku danonoćnog deđavanja nad Ukrajinom.
Dom baza Avaksa koji operišu uz Ukrajinsku granici je baza Gajlekirhen u Nemačkoj.
E-3A
Radi se o letećoj osmatračkoj radarskoj stanici koja se nad istokom Evrope pojavljivala povremeno, a od decembra prošle godine sve učestalije. Kao platforma za elektroniku izabran je putnički avion Boing 707-320. Ono što je do sad poznato svi zadaci se obavljaju na udaljenosti od 100 do oko 200 km od ruske i beloruske granice jer ova letelica nema defanzivni sistem.
Uglavnom za sada angažovani su Američki iz baze Tinker u Oklahomi, koji su sleteli u Veliku Britaniju, ali i letelice koje se nalaze u Evropi i koji su registrovani u Luksemburgu. Njihov vek upotrebe procenjn je do 2025. Na ovim letelicama izveden je program unapređenja elektronike, posebno radara koji sad ima mogućnost otkrivanja letelica malog radarskog odraza ili poprečnog preseka.
TT podaci
Proizvođač: Boing
Namena: AWACS
Posada 4+19
Pogonska grupa_ Četiri turboventilatroska motoroa Pratt and Whitney TF33-P-100A
Dimenzije: Dužina 44,17m, razmah krila 44,42 m, visina 12,73 m
Masa: normalna u poletanju 77.996 kg, maksimalna u poletanju 156.150 kg
Operativni vrhunac leta: 8.840 m.
Trajanje leta sa dopunom goriva u vazduhu 18 časova.
Kurir.rs/CBC/A.Mlakar