Najavljena odluka Junajted grupe, u okviru koje posluje SBB, da iz svoje ponude ukine kanale sa nacionalnom frekvencijom TV Prva i B92, a verovatno i TV Hepi, predstavlja nezabeleženi udar na korisnike koji bi trebalo da ugovorenu cenu plaćaju upravo na ugovorenu ponudu kablovskih kanala.
Kada se dva ili tri televizijska programa, koji imaju dozvolu za nacionalnu frekvenciju, izbace iz ponude, korisnici ne mogu biti naterani da pristanu na ovo diskreciono pravo kablovskog operatera. Naprotiv, pravo svakog korisnika je da bira šta želi da gleda za svoj novac.
Telekom ima najbogatiji sadržaj
Situacija je takva da će, nakon što sa svoje liste skine pomenute kanale, SBB za isti novac nastaviti da prodaje svoj paket iako je on de fakto osiromašen. Zakoni ponude i potražnje važe i ovde - kupac, odnosno korisnik ima pravo da zna da može da bira kablovskog operatera i da za svoj novac dobije najkvalitetniju robu na tržištu. Svako treba da napravi sopstvenu analizu o svojim navikama kao gledaoca i jednostavno zaključi koji odnos cene i kvaliteta mu je najbolji.
Telekom Srbije se sa svojim kablovskim operaterom svojski potrudio da obogati svoj sadržaj, pre svega sportski, a on je trenutno bez premca u Srbiji. Ubedljivo je najkvalitetniji koji se može naći u kablovskoj ponudi. Telekomovi korisnici mogu da na kanalima Arena sporta gledaju najatraktivnije fudbalsko takmičenje na svetu - utakmice engleske Premijer lige, ali i Superligu Srbije, špansku, italijansku, francusku, portugalsku, rusku, brazilsku, argentinsku ligu...
Ljubitelji košarke mogu da prate ABA ligu, NBA ligu, špansku ACB ligu... Serijski i filmski sadržaj je takođe nešto što izdvaja domaćeg kablovskog operatera. To primećuju gledaoci, što potvrđuje i ogromna gledanost i tih sadržaja. Ovde se posebno izdvaja Superstar TV i Superstar 2 koji emituju vrhunske premijerne domaće igrane sadržaje.
Obustavljaju distribuciju 26 kanala
S druge strane, poslovna filozofija i odnos prema korisnicima Junajted grupe i njene kompanije SBB su upitni, jer je jasno da se sprovodi odluka da se prestane sa ulaganjem u sadržaje i jačanje kvaliteta programa njihovih televizija. Tako je i posle žestokih napada na Telekomov potez da kupi prava prenosa Premijer lige, koje je do tada imao SBB, postalo jasno da Junajted grupa nema nameru da investira u sadržaje i da za novac koji je bio namenjen Premijer ligi nije kupljen nikakav drugi sadržaj.
Koliko će dodatno oslabiti ponuda SBB, najbolje govori podatak da se ova kompanija odlučila, kako je najavljeno, da obustavi distribuciju 26 televizijskih kanala, među kojima su i dve nacionalne televizije Prva i TV B92 (moguće i Hepi TV), koje zajedno vuku više od 25 odsto gledanosti.
Prostim poređenjem sadržaja dva najjača kablovska operatera jasno je da Telekom odnosi prevagu u kvalitetu programa koji trenutno nudi i da bi svakome ko se razmišlja čiji paket mesečno da plaća domaća kompanija trebalo da bude prvi izbor. Međutim, s obzirom da i konkurencija ima kanale koji se ne nalaze u ponudi Telekoma, za one građane koji žele da imaju sve kanale koji se emituju u Srbiji opcija je i da, recimo, pored osnovnog paketa iz mreže Telekoma uzmu i dodatni paket preko EON platforme.
Inače, novi spor na medijskom tržištu poslužio je Junajted grupi da još jednom napadne Telekom Srbije kao glavnog konkurenta. Domaća kompanija je saopštila da Junajted grupa svoje kanale vrednuje i naplaćuje po sopstvenom cenovniku, ali da taj cenovnik ne važi kada su u pitanju tuđi kanali, za čije emitovanje oni moraju da plate.
- Ovo je posledica višegodišnjeg načina poslovanja Junajted grupe i njihovog SBB, bazirana na nezakonitom, monopolskom ekstra profitu i gušenju svake konkurencije, tako što su težili da budu jedini kablovski operator i da se samo njihovi kanali komercijalno naplaćuju, po cenama koje oni sami odrede, a na štetu krajnjih korisnika. Nervoza Junajted grupe i njihovog SBB potiče od toga što monopola više nema, što se osim Telekoma Srbija pojavilo više ozbiljnih kablovskih operatora i što je slobodna utakmica za korisnika sve neizvesnija - odgovorili su iz Telekoma.
Građani imaju pravo na raskid ugovora
Upravo je zdrava konkurencija stvorila uslove i u Srbiji da ko je nezadovoljan uslugom, treba da promeni kablovskog operatera. Međutim, kablovski operateri često lažnim informacijama pokušavaju da zadrže postojeće korisnike. Govoreći o ovoj po slobodno tržište štetnoj pojavi, predsednik udruženja Efektiva Dejan Gavrilović opisuje kako to izgleda u praksi i upozorava na šta korisnici treba da obrate pažnju.
- Prvo što uglavnom rade je da ljudima kažu da nemaju pravo na raskid ugovora i da se oni nisu obavezali striktnom programskom šemom, već samo brojem kanala, što je suludo. Potrošač uzme određeni paket u kom ima 100 kanala, među kojima su sportski ili filmski kanali, i operatori ih zamene i pozivaju se na broj koji je ostao isti. Ako ne postoji ono zbog čega je potrošač potpisao ugovor, recimo ukinut je neki kanal, onda nije reč o broju kanala već o programskoj šemi i sadržaju. Tada građani imaju pravo na raskid ugovora - naglašava Gavrilović.
Kurir.rs