Postoji veliki broj razloga zašto mnogi ljudi zaziru od javnih nastupa. Definisanje stila prezentacije, sastavljanje privlačnih slajdova, jasno iznošenje stavova, spremnost na neočekivana pitanja i pritisak da se publika zabavi – sve su to dobri razlozi za nelagodu.
Ipak, skoro svi smo povremeno primorani da održavamo prezentaciju. Ovo posebno važi za prodavce i menadžere prodaje. A najteže saznanje kod pripreme za bilo koju prezentaciju jeste da uvek postoji prostor za poboljšanje.
Čak i najiskusniji govornici na konferencijama ili predstavnici prodaje mogu poboljšati svoje pripovedanje, jasnije preneti svoju poruku i usavršiti svoju formu. Isto možete i vi. Evo od čega da počnete.
Pripremite plan
Ako nemate plan prezentacije, možete biti sigurni da stvari neće ići po planu. Da biste izbegli nevolje, pre nego što napravite svoju prezentaciju, kreirajte skicu koja će uključiti ključne tačke i primere koje želite da uključite. Ovaj nacrt će vam biti oslonac i služiti kao vaše sidro dok pravite sadržaj i održavate svoju prezentaciju, usmeravajući vas ka ključnim argumentima za koje znate da ih se morate dotaći.
Najbolje je da počnete od uvodnih napomena, a zatim definišete tri tačke za koje se nadate da će publika zapamtiti iz govora. Nakon toga popišite zaključne napomene, a zatim dodajte podtačke svakoj od te tri tačke koje čine suštinu vašeg izlaganja. Ova obeležja ostaju korisna i kasnije, kada se sastavljaju slajdovi: pokazaće vam koliko materijala imate za svaki slajd, što vam omogućava da svoj sadržaj podelite na odgovarajući broj slajdova.
Dobro izrečen nezaboravan uvod i kratak zaključak jesu suštinski sastojci prezentacije. Nemojte ih prevideti u svom nacrtu. Čak i nekoliko kratkih tačaka o tome šta tačno planirate da pokrijete u izlaganju pomoći će vam da predstavite privlačan uvod i pokažete samouveren ton na početku i završite na način koji pomaže da se vaš materijal zadrži u umu vaše publike.
Počnite pričanjem priče
Jedan od razloga zašto je tako lako provesti sate gledajući TED govore jeste taj što gotovo svaki prezenter svoju prezentaciju počinje ubedljivom pričom. Bilo da je u pitanju potresna priča o iskustvu bliske smrti ili dirljivi rezime prvog školskog dana govornikove ćerke, dopadljiva priča privlači pažnju publike i hipnotiše je.
Ona takođe treba da omogući govorniku da izgradi ličnu vezu sa slušaocima i posluži kao kamen temeljac prezentacije za pamćenje. Zato, kada god je moguće, započnite svoje prezentacije pričom.
Ključno, kada delite svoju priču, jeste da sažeto povežete njenu glavnu tačku sa fokusom vaše prezentacije. Ne morate da ispričate priču koja je revolucionarna ili jedinstvena – istina je da će priča povezana sa temom moći najefikasnije da prodre do vaše publike.
Na kraju, dodajte malo humora tamo gde je to prigodno. Ako nasmejete svoju publiku u prvom minutu, to će ih opustiti i oraspoložiti za informacije koje će u nastavku primiti.
Dodajte verbalne putokaze
Mozgu su često potrebni putokazi, odnosno verbalni znakovi koji ostaju u umu publike čak i kada detalji koji su bojili priču počnu da nestaju iz pamćenja.
Primera radi, ako predstavljate predlog za redizajniranje veb-sajta, govorite o prednostima koje bi redizajn doneo. Možete spomenuti da bi vaša veb-stranica bila vizuelno doslednije povezana sa vašim brendom, korisničko iskustvo bi se znatno poboljšalo, a vi ćete posledično sigurno poboljšati vreme učitavanja sajta da biste unapredili i rangiranje u rezultatima pretrage.
Putokazi za ovu prezentaciju mogu biti: doslednost brenda, poboljšano korisničko iskustvo i kraće vreme učitavanja stranice. Čak i ako bi publika zaboravila mehanički postupak kojim bi se svaka od ovih oblasti poboljšala uz redizajniranje, otišla bi sa tri lako pamtljive fraze koje sumiraju vrednost vašeg predloženog projekta.
Kada ljudi imaju tačke za koje mogu da se vežu, lakše ih prizivaju u pamćenje i koriste kao oslonce za odluke koje će donositi. Upravo na to se dobri prodajni menadžeri oslanjaju prilikom predstavljanja svojih prozvoda i usluga i privlačenja klijenata. Ako želite da vladate veštinama koje vas mogu dovesti do željene pozicije u hijerarhiji, onda je vreme da se posvetite edukaciji. Upišite obuku za menadžment u prodaji i ubrzo ćete naučiti kako najbolji prodavci razmišljaju i kako i sami možete postati deo te priče.
(Tim Edukacija)