Bubrezi na lovački način, svinjski bubrezi na seoski način, u maslacu, na vinu... Juneći bubrezi u umaku od senfa i pavlake, gulaš od svinjskih bubrega... Pretraživač interneta na jednostavan upit „bubrezi spremanje“ izbaci 358 recepata na srpskom jeziku.
Ovome mogu da se čude samo neupućeni: jela od bubrega deo su one autentične ponude naše kuhinje u koju spadaju i škembići, pihtije, švargla i u prošlosti su bila na ceni. Pa su kao takva - na ceni - bila podložna falsifikovanju: na brzu paru alave kafedžije u šerpu su umesto bubrega ubacivali testise zaklanih životinja. Skuvani, imali su sličnu teksturu, a nisu koštali ništa - kasapi su ih bacali psima u avliju.
Prodavanje muda za bubrege uvek je vrlo isplativo. Sitna para veseli čoveka, još ako kaplje svaki dan, nakupi se za helikopter, golf teren i fudbalski klub.
I još ostane za bakšiš spoljnim saradnicima. Momcima od kužine. Onima koji seckaju muda, ubacuju ih u lonac i glasno merače: „Oho-ho, što su dobri bubrezi!“
Čemu ovaj izlet u prošlost i podsećanje na početke trgovačke (i političke!) prakse koja je iznedrila mnoga srpska bogatstva?
Zato što je „neko“ na društvenim mrežama plasirao slogan „Biti pretplatnik SBB danas građanska obaveza“. Podložena je vatra ispod velikog kazana i sprema nam se još jedna fejk čorba.
Ajmo prvo da to raščistimo na nivou elementarne logike: SBB je kapitalističko preduzeće formirano da svom vlasniku na tržištu robe i usluga donese profit. Što veći... Potrošači se opredeljuju za provajdera, SBB ili nekog drugog, u skladu s kvalitetom usluga i cenom. Za svoje pare biraju muziku.
U komunističko vreme svaka radna organizacija morala je da se pretplati na Borbu, a u Slobino, po direktivi se kupovala Politika. Rezultat: i jedan i drugi list ostali su bez poslovnih zgrada u centru Beograda, prodate su za dugove. Da ne idemo dalje...
Sad nam se, pod maskom „građanske dužnosti“, uvaljuje SBB. U čemu je stvar? Vlasnik kupuje avion? Još jedan tim Premijer lige? Ili još jednu srpsku partiju?
Ko ne skače, peder... taj rad? Ko ne gleda Olju Bećković i Jelenu Obućinu je... šta? Seljak? Ropska duša? Nije peder?
Možda izgleda nepotrebno reagovati na nešto što je objavljenim na društvenim mrežama, savremenoj verziji tarabe i krede. Ali nije tako.
Posredi je akcija šireg zamaha, bez zrna logike, dakle idiotska, ali s mogućim štetnim posledicama. Ona u društvo uvodi nove podele - na „nas građane“ i „njih ološ“, razvrstavajući stanovništvo Srbije na dve strane fronta.
Agencija za istraživanje javnog mnjenja Birodi plasirala je istraživanje po kom više korisnika Telekoma glasa za Vučića nego za opoziciju, a koalicija Moramo bolje - ko bi rekao - prolazi kod pretplatnika SBB! Zbog Obućine? Ima još brdo takvih podataka... Istraživanju su vrednu pažnju posvetili mediji koji pripadaju Draganu Šolaku (vlasniku SBB), a Danas je čak organizovao anketu među stručnjacima, očekujući da se ovi užasnu. Ali, avaj:
- Ovde je reč o potpuno promašenoj priči. Ovo istraživanje nije korektno, a nije ni dobro urađeno! - ocenio je Duško Radosavljević, sociolog previše ugledan u opoziconim krugovima da bi se usudili da njegov odgovor ne objave.
Čekamo nastavak...
N. N.