Petog novembra 2022. godine u vazduhoplovnu bazu Rota u Španiji sleteo je avion Boing E-6 Merkuri američke mornarice koji služi za održavanje veze sa strateškim nukelarnim podmornicama klase Ohajo.
Inače dolazak ove letelice pokalapa se sa otpočinjenjem četvoromesečne misije strateške nukelarne podmornice USS Rhode Island SSBN 740 klase Ohajo.
Dolazak ovog aviona digla je više uzbunu nego strateška nuklearna podmornica sa 24 interkontinentalne balističke rakete Trident II od kojih svaka ima 6-8 nuklearnih bojevih glava.
O ovom dolasku izvestila je i aplikacija Flajt radar, da se avion pojavio u bazi Rota u petak rano ujutro. Koja će biti misija ove letelice s obzirom da je Sredozemlje jako malo i da je komunikacija sa strateškom podmornicom moguća i sa kopna, pa se postavlja pitanje svrhe dolaska ovog aviona, kome je to druga poseta Španiji.
Identična je bila prošlog leta.
Inače osim za održavanje rezervne komunikacije sa strateškim podmornicama, letelica se koristi i kao leteće komandno mesto Združene strateške komande američke mornarice
Ratna mornarica SAD ima dva tipa ovog aviona E-6A Merkuri za održavanje veze sa strateškim nukelarnim podmornicama. Uvedeni su uoperativnu upotrebu 1989. godine. Od tada se mnogo promenilo, a nivo nuklearne opasnosti je bio toliko smanjne da su 4 strateške podmornice konvertovane u sklopu doktrine Pomorska moć 21 u nosače krstarećih raketa, a sad se ponovo vraćaju u prvobitnu namenu. Ikao je Hladni rat bio završen, ovi avioni ostali su na dužnosti i služili su za održavanje veze između predsednika SAD, komandnih struktura i podmrnica koje su plovila Atlantikom i Pacifikom.
Avioni su upečatljivi po tome što na svakom zadatku iza sebe vuku tri žičane antene, dve su potkrilne dužine 1220 metara, a treća se izvlači iz zadnjeg dela aviona i nalazi se na žici, koja može biti dužine 7.925 m
Taktičko tehnički podaci za Boing E-6 Merkuri
Proizvođač: Boing Difens sistem, Sent Luis, Savezna država Misouri
Namena: Link za vezu između podmornica i leteće komandno mesto
Dimenzije: dužina 40, 8m, razmah krila 39,2 m, visina 11,5 m
Pogon: Četrir turboventilatorska motora CFM- International F108-CF-100 potiska 97,86kN,
Masa: prazan 78.378 kg, pun 155.128 kg
Plafon leta: 12.800 m
Maksimalni dolet: 11.760 km
Radijus patroliranja od 10 sati i 30 minuta 1.854 km
Vreme trajanja leta sa punim rezervoarima i jednim ili više punjenaj goriva od strane avio citerni KC-135 iznosi : 15 sati i 24 minuta, 28 sati i 54 minuta i skoro 72 časa.
Kurir.rs/A.Mlakar