Trinaestog oktobra 2022. godine ukrajinska vojska lansirala je rakete HIMARS na ruski grad Belgorod koji se nalazi na udaljenosti od 75 km od Harkova. Tog dana na rakete M-30 i M-31 reagovala je ruska PVO sastavljena od hibridnog sistema Pancir S-1 i raketni sistem BUK-M2 koji su raspoređeni širom Belgorodske oblasti. Ono što je interesantno u celoj priči bilo je i to što je tog dana dejstvovala i ukrajinska avijacija sa lovcima MiG-29 i izviđaćem SU-24MR.
Već smo pisali da je tog 13. oktobra ostao upamćen po tome jer se prvi put u istoriji sukobila dva drona na nebu iznad Donbasa, i po tome što je dron-kamikaza Šahid 136 oborio ukrajinski lovac MiG-29. Međutim tog dana ukrajinsko vazduhoplovstvo izgubilo je još jedan MiG-29A, Su-27 i Su-24 MR. Iako se pripisivalo da je PVO imala ulogu obaranja , ipak je kako je to utvrđeno veliku ulogu imao i MiG-31BM.
Tad smo izvestili i da su sat pre napada HIMAR-sa uz samu rusko-ukrajinsku garnicu ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo poslalo je u izviđanje SU-24MR. U pratnji su bili lovci MiG-29 i Su-27 koji su bili naoružani protivradaskim raketama AGM-88 HARM američke proizvodnje.
Posle skoro mesec dana od tog napada utvrđeno je da je da je taj napad bio specifičan po tome što su Ukrajinci smisli novu taktiku napada na rusku PVO. Metod napada bio je sledeći. Ukrajinci na određenu zonu u ovom slučaju Belgorod lansirali su nekoliko raketa tipa HIMARS dok su rakete letele, posade dva MiG-29 i Su-27 lasnirali su protivradarske rakete tipa HARM jer su znali da su pasade u borbenom radu i time se pruža mogućnost pogotka PVO sistema protivradarskom raketom.
Prema poslednjim ifnroacijama, ovakvi napadi negde us dali rezultata, ali negde i ne, gde su u borbi primenjena baterija PVO sistema PANCIR-S1 koja je angažovana u punom obimu, a ne samo jedno vozilo kao samostalna jednica.
Tog dana nad Belgorodom zabeležen je identičan napad s tim da je ruska PVO uspela da obori većinu raketa, pa i protivradarskih što je tad dokumentovano fotografijama. Meta napada bili su PVO sistemi Pancir-S1, Buk M-2 i S-300V koji se nalaze raspoređeni širom Belgorodske oblasti i zajednom sa radarima Nebo SV kontrolišu vazdušni prostor iznad Belgoroda. Osmatračima su se tad priključile i leteće radarske stanice A-50 izna Krima i Belorusije.
Ruski mediji tvrde da su posle uočavanja ciljeva, lovic MiG-29 i Su-27 sa većih visina spustili se na niže i krenuli u napad, sa kratkotrajnim penjanjem na 3- 3,5 km kada su lasnirali protivradarske rakete HARM.
Inače ukrajinska avijacija identičnu taktiku koristila je prilikom napada na Hersonskom pravcu i da na taj način pokušala je da otkrije rusku PVO, na koju kad pređe u režim rada se lansiraju peotivradarske rakete HARM od kojih je jedna tad pogodila PVO sistem Pancir S-1, koji je delovao samostalno.
MIG-29 kao nosač raketa HARM
Amerikanci su uz pomoć Ukrajinaca uspeli da prilagode određeni broj aviona MiG-29 kao nosač protivradarskih raketa. Ukrajinski kapaciteti su ozbiljno naruđeni, ali je nekoliko desetina letelica preživelo napade i radi se o avionima koji su bili neoperativni, a onda nkanadno dovedeni u operativno stanje. Ono što Ukrajincima u ovom slučaju ide na ruku jeste što u centralnoj i zapadnoj Ukrajini ima veliki broj aerodroma, a korsite se i putevi, i auto-putevi kao piste za poletanje i sletanje. Međutim broj migova posle poslednjeg napada koji lete je sve manji...
Kurir.rs/A.Mlakar