USIJANO NEBO AVGANISTANA: Sovjetska borbena avijacija u ratu protiv mudažhedina i Pakistanaca 1979-1989.

Printscreen YouTube

Sovjetska intervencija u Avganistanu je počela 27. decembra 1979. godine i trajala je do 15. februara 1989. godine. U početku rata primarni lovac bombarder RV SSSR-a bio je avion tipa MiG-21 Fishbed. Fishbed je imao jedan dvocevni top GŠ-23 od 23 mm sa 200 granata, a mogao je da ponese četiri lansera NRZ UB-32-57 kalibra 57 mm, dve bombe od 500 kg i dve bombe od 250 kg ili 4 rakete kalibra 240 mm za gađanje ciljeva na zemlji.

Taktički, avioni tipa MiG-21 su uglavnom dejstvovali u paru, pri čemu je jedan napadao ciljeve na zemlji, a drugi izbacivao IC mamce radi zaštite aviona od IC raketa. Ta taktika je bila primenjivana pre svega radi odvođenja IC raketa Z-V, tipa 9M-32 Strela-2 (SA-7) koje su s ramena lansirali mudžahedini, da bi oborili avione. Avioni MiG-21 su često vatru otvarali s visine od 2000 m, što je dovodilo do nepreciznosti prilikom dejstava po ciljevima na zemlji. Ipak treba se znati da je MiG-21 bio pre svega lovac, te je zbog toga bio neprecizan pri dejstvu po ciljevima na zemlji. Zbog uočenih nedostataka, Sovjeti su u borbena dejstva uveli svoj novi jurišni avion SU-25 Frogfoot. Tog šturmovika, sovjetski piloti su popularno zvali Grač.

Printscreen YouTube 
foto: Printscreen Youtube

Avioni Frogfoot su dizajnirani pre svega kao avioni za podršku trupama na zemlji, nešto kao pandan američkom jurišniku A-10A. Barem jedna eskadrila je u toku celog rata dejstvovala sa aerodroma Bagram u Avganistanu. SU-25 je nosio oko 4400 kg ubojnog tereta na deset nosača na krilima. Taktički su delovali slično kao i MiG-21, s tom razlikom što su leteli veoma nisko.

Tačnost pogodaka je bila na veoma visokom nivou. Suhoji SU-25 su korišćeni pre svega po ciljevima koji su bili „zaklonjeni”. Jedan od načina dejstva para aviona SU-25 izgledao je najčešće ovako: gornji avion je leteći iznad svog para izbacivao toplotne tzv. IC mamce, nastojeći da privuče rakete Z-V koje su se navodile na toplotni trag (IC Međutim, veliki problem je za avione SU-25 i za RV SSSR-a uopšte nastao, kada su mudţahedini dobili američke rakete Z-V FIM-92 Stinger. Sovjeti su takođe koristili i avione tipa SU-17 (SU-22), SU-24 i MiG-23MLD.

Printscreen YouTube 
foto: Printscreen YouTube

Ovi avioni su intenzivno napadali poznate pozicije i koncentracije gerilskih snaga. U periodu april-maj 1984. godine, njihova dejstva su bila veoma uspešna u više od 100 dnevnih akcija, koje su ovi tipovi aviona izveli za taj period. Tokom tog perioda avioni tipa SU-17 i MiG-21 su korišćeni protiv ciljeva koji nisu zahtevali visoku tačnost pogodaka, dok su SU-24 i SU-25 korišćeni u direktnim podrškama trupama na zemlji.

Pa ipak u toku svog angaţovanja u Avganistanu, Sovjeti nisu nikad imali više od 150 borbenih aviona stacioniranih u Avganistanu. Bombarderi TU-16 i TU-22M su korišćeni za tepih bombardovanje ciljeva. Što se tiče vazdušnih duela, u ovom periodu, u Avganistanu su se sukobili u nekoliko navrata pakistanski lovci F-16A i sovjetski lovci tipa MiG-23MLD. U tim duelima Pakistanci su izvukli deblji kraj.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Dana 29. aprila 1988. godine kapetan Sergej Privalov je u svom lovcu MiG-23MLD kod grada Hosta oborio jedan (neki izvori kaţu dva) pakistanski lovac tipa F-16A. Major Vladimir Astahov je svojim lovcem MiG-23MLD iznad Avganistana 26. septembra 1988. godine oborio dva iranska jurišna helikoptera tipa AH-1J Sea Cobra. Pored aviona SU-25 najviše se proslavio jurišni helikopter Mi-24 Hind. Njega su protivnici prozvali Šejtan Arba ili Đavolji kontrolor.

Zbog oblika terena najviše su se upotrebljavali helikopteri, kako za podršku tako i za logistiku, jer su mogli slete gde god je trebalo. Prema nekim izvorima Sovjeti su u Avganistanu izgubili 118 mlaznih aviona i 333 helikoptera. Međutim, prema sada dostupnim podacima, gubici po tipovima vazduhoplova bili su sledeći: - 28 transportnih aviona i to: 2 IL-76, 11 AN-12, 13 AN-26, 1 AN-30 i 1 AN-32; - 108 borbenih i izviđačkih aviona: 26 MiG-21, 31 SU-17 i SU-22, 31 SU-25, 11 MiG-23MLD, 1 L-39, 1 laki bombarder IL-28, 1 izviđač JAK-28R i 6 jurišnika SU-7BMk; - 274 helikoptera i to: 154 Mi-8/17, 94 Mi-24/25, 25 Mi-6 i 1 Mi-10. Sovjetska avijacija se u Avganistanu bazirala na aerodromima Bagram, Shindad, Kandahar i Kabul.

U Avganistanu Sovjeti nikad nisu koristili jurišne avione MiG-27. Povukli su se 15. februara 1989. godine, ostavljajući Avganistan u rasulu.

Napomena: U izradi teksta korištena je knjiga Danka Borojevića Paklena krila - mlazni borbeni avioni u ratu

Kurir.rs/A.Mlakar