Srbiji treba 562,6 milijardi dinara
BEOGRAD - Državi Srbiji je za finansiranje budžetskog deficita, nabavku finansijske imovine i otplatu glavnice duga potrebno 562,6 milijardi dinara, navodi se u predlogu rebalansa za 2012. godinu, koji je dostavljen srpskoj skupštini.
Kako se precizira, taj novac će biti obezbeđen iz kredita domaćih i stranih komercijalnih i multilateralnih institucija i stranih vlada do najviše 109,5 milijardi dinara, emitovanjem državnih hartija od vrednosti u domaćoj i stranoj valuti na domaćem tržištu do najviše 360 milijardi dinara i emitovanjem evrobveznica (na stranom tržištu u domaćoj i stranoj valuti) od najviše 92,3 milijarde evra.
U predlogu rebalansa se navodi da će država u ovoj godini dati garancije do iznosa od 149 milijardi dinara. Predlogom rebalansa republičkog budžeta za 2012. predviđen je deficit od 203,6 milijardi dinara, što je 6,2 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP).
Prema tom predlogu, planirani prihod budžeta za ovu godinu je 829,6 milijardi dinara, a rashod 1.033 milijardi dinara. U prihodnom delu budžeta poreski prihodi iznose 700,6 milijardi dinara ili 84,5 odsto, dok neporeski prihodi i primanja iznose 127,35 milijardi ili 15,4 odsto ukupnih primanja budžeta.
U prihodnom delu budžeta Srbije donacije obuhvataju 1,6 milijardi dinara, što čini 0,2 odsto ukupnih prihoda. Procenjuje se da će rast poreskih prihoda, u odnosu na prihode predviđene originalnim budžetom, biti 3,3 odsto, dok će neporeski prihodi biti manji za 16,5 odsto.
Prihod po osnovu poreza na dodatu vrednost (PDV) projektovan je u visini od 372,2 milijardi dinara, što je za 2,6 odsto više u odnosu na planiranu vrednost prvobitnim budžetom. Učešće tog prihoda u ukupnim prihodima budžeta povećava se na 44,9 odsto.U strukturi prihoda, drugi po veličini su prihodi od akciza, koji su projektovani u iznosu od 192,1 milijardi dinara.
Rebalansom budžeta su planirani ukupni rashodi od 1.033 milijarde dinara. Kako se navodi tekući rashodi su 975,86 milijardi dinara, kapitalni izdaci 42,77 milijardi, a izdaci za nabavku finansijske imovine 14,54 milijarde.
Među tekućim izdacima najveći su transferi organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja - 291,24 milijarde dinara. Od toga Fondu za penzijsko-invalidsko osiguranje ide 273,4 milijarde. Slede rashodi za zaposlene sa 249,27 milijardi, socijalna zaštita iz budžeta je 94,03 milijarde, subvencije su na nivou od 89,24 milijarde, a transferi ostalim nivoima vlasti su 73,39 milijardi.
Predviđene su veće subvencije privredi, kao i rashodi za izmirenje dela obaveza za "Fijat" i sredstva za sprovođenje većeg dela obaveza za eksproprijaciju kako bi se omogućilo sprovođenje investicionih projekata od nacionalnog značaja.
Kako je navedeno u predlogu rebalansa, procenjuje se da će BDP u 2012. realno pasti za pola procenta, a godišnja inflacije biti 9,1 odsto.
Pad privredne aktivnosti usloviće smanjenje zaposlenosti u 2012. godini od 1,5 odsto. Procenjuje se za 2012. godinu rast izvoza robe i usluga u evrima od 2,9 odsto i rast uvoza robe i usluga od 1,7 odsto, uz spoljnotrgovinski deficit od 17,8 odsto BDP i deficit tekućeg računa od 10,4 odsto BDP.
Ključna promena u prezentaciji rebalansa budžeta jeste, kako je navedeno, prikazivanje prihoda i primanja i rashoda i izdataka po bruto principu koji se finansiraju iz opštih prihoda budžeta, obuhvataju i one rashode i izdatke koje korisnici budžetskih sredstava finansiraju iz donacija, domaćih i međunarodnih kredita, kao i prihoda koje korisnici ostvare prodajom dobara i usluga i drugih izvora finansiranja.
Mere na rashodnoj strani sprovedene u rebalansu su ograničen rast plata u javnom sektoru i penzija, pomoć penzionerima sa najnižim penzijama, ispod 15.000 dinara, povećanje subvencija za poljoprivredu radi saniranja posledica suše.