NA VELIKOJ IZLOŽBI VESNA TRIVALIĆ: Još samo 2 dana pred publikom radovi Mrđana Bajića! GLUMICA PROČITALA POTRESNO SVEDOČENJE

Zorana Jevtić

Izložba "Nepouzdani pripovedač" u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu broji sitno do zatvaranja.

Zorana Jevtić 
foto: Zorana Jevtić

Publika do ponedeljka može da pogleda četrdesetogodišnji stvaralački opus Mrđana Bajića, a gost ovog vikenda bila je glumica Vesna Trivalić.

Iako je na svih pet nivoa Muzeja sagledan celokupni opus umetnika, ipak reč je više o analizi a manje o retrospektivi, navode novinari RTS, jer je primat dat problemima i kontekstu a manje hronološkom prikazu.

Postavkom su obuhvaćeni Bajićevi dobro poznati radovi, kao i niz novih koji su urađeni posebno za ovu priliku. Poseban kuriozitet predstavlja nova autorska interpretacija projekta Yugomuzej koja podrazumeva novu produkciju namenski rađenu za aktuelnu izložbu.

This browser does not support the video element.

00:33
Vesna Trivalić zatvorila izložbu Izvor: Kurir

Mrđan Bajić se na našoj umetničkoj sceni pojavio početkom osamdesetih godina, i sa kolegama iz svoje generacije, pre svega sa Dragoslavom Krnajskim, Darijom Kačić i Veljkom Lalićem, izvršio svojevrsni prevrat u dotadašnjoj modernistički shvaćenoj skulpturi.

Zorana Jevtić 
foto: Zorana Jevtić

Povodom Bajićeve izložbe u Salonu MSU, 1988, Ješa Dengri je zapisao:

"Savremeni skulptor je, u pravilu, onaj koji misli u oblicima i materijalima, no skulptor 80-ih zna da tome doda još jednu osobinu - da bude onaj koji misli u slikama u prostoru, da misli u novonastalim predmetnim prizorima". Drugim rečima, Bajić stvara skulpture predstave, čime se uklapa u tadašnja načela obnove slike. Nakon tih prvobitnih istraživanja medijskih potencijala skulpture i odnosa ideja-forma-prostor tokom osamdesetih godina, usledio je period Bajićevih intenzivnih ispitivanja trodimenzionalnosti forme i izražajnih mogućnosti materijala, u koje počinje da uvodi arhitektonsko-konstruktorsku metodologiju, i na idejnom i na izvođačkom planu, što je Lidija Merenik kasnije definisala terminom skulptotektura, a koji i do danas ostaje ključni pojam u tumačenjima Bajićevog rada i postupaka, daljih usložnjavanja i elaboriranja skulptorskih celina koje su neretko podrazumevale i višemedijske izraze.

Pored skulptorskih ostvarenja u velikom i malom (maketnom) formatu, na izložbi su prikazani i crteži i kolaži, koji za autora predstavljaju deo istraživačkih procesa i svakodnevne misaone prakse. Izložbene celine, takođe, daju uvide u širok opseg tema kojima se umetnik bavio, u pronicljive i suptilne kritičke refleksije kako istorijsko-društvenih, političkih, kulturoloških konteksta i narativa ovdašnjih prostora, najpre iniciranih neposrednim turbulentnim dešavanjima u poslednjoj deceniji XX veka, tako i globalnih civilizacijskih fenomena kojima su obeležena njegova tematska interesovanja poslednju deceniju i po.

Mrđan Bajić, dopisni član SANU i profesor na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu.

Kurir.rs

Bonus video:

This browser does not support the video element.

00:32
Izložba Memorijalnog centra "Staro Sajmište" Izvor: Kurir televizija