Pod pojmom krizni PR misli se na strategije i taktike koje koriste organizacije za upravljanje događajima i ublažavanje uticaja negativnih događaja ili kriza na njihovu reputaciju kroz odnose s javnošću
U današnjem svetu, povezanom novim tehnologijama, kriza može brzo izmaći kontroli i naneti znatnu štetu reputaciji i rezultatima gotovo svake organizacije. Stoga je od suštinskog značaja za kompanije da imaju dobro osmišljen krizni PR plan koji će im pomoći da se efikasno pripreme i odgovore na krizne događaje.
Evo kako krizni PR može izgledati u praksi i šta je važno da zapamtite kako biste mogli primeniti znanja za kreiranje kvalitetne strategije.
Efikasna komunikacija
Efikasna komunikacija je ključna tokom krize jer pomaže u upravljanju narativom i kontroli protoka informacija. U ovakvoj situaciji je važno biti transparentan i pošten prema svim zainteresovanim stranama, jer pokušaji da se sakrije ili umanji važnost krize često mogu dovesti do još veće štete po reputaciju organizacije. Pružajući tačne i blagovremene informacije brendovi mogu da pokažu svoju posvećenost odgovornosti, što može pomoći da se ponovo izgradi poverenje sa javnošću.
Od suštinskog je značaja imati PR menadžera koji je obučen i iskusan u kriznoj komunikaciji. Ova osoba bi trebalo da bude u stanju da pruži jasne i dosledne poruke i bude glavna za imkontakt s medijima i drugim interesentima. Portparol treba da bude u stanju da pruži tačne i ažurne informacije o krizi i koracima koje organizacija preduzima da bi je rešila, da efikasno komunicira pod pritiskom i da zadrži prisebnost tokom krize.
Planiranje unapred
Prethodno planiranje je vitalni aspekt kriznog PR-a jer pomaže organizacijama da se pripreme za potencijalne scenarije. Identifikovanjem kriznih situacija organizacije mogu da razviju plan akcije i da budu bolje pripremljene za to da brzo i efikasno reaguju u slučaju da do njih dođe. Ovo može uključivati identifikaciju važnih učesnika, razvijanje ključnih poruka i selekciju najboljih kanala za komunikaciju.
Jedan od najvažnijih elemenata jeste izrada plana krizne komunikacije. Taj plan treba da opiše korake koji će biti preduzeti u slučaju krize. On takođe mora da definiše ko će biti odgovoran za komunikaciju sa različitim ciljnim grupama i koje informacije će biti razmenjene. Pored toga bi trebalo da sadrži smernice za odgovaranje na upite medija i društvene mreže, kao i procedure za aktiviranje tima za upravljanje krizama.
Okupite krizni tim
Posedovanje namenskog tima za upravljanje krizom od suštinskog je značaja za efikasno kretanje i reagovanje na krizu. Ovaj tim bi trebalo da se sastoji od pojedinaca sa ekspertizom u različitim oblastima kao što su pravo, komunikacije i operacije. Oni bi trebalo da budu odgovorni za koordinaciju odgovora organizacije na krizu i da obezbede da sve strane budu informisane.
Jedna od ključnih odgovornosti tima za upravljanje krizama jeste da brzo reaguje kako bi obuzdao situaciju i umanjio štetu po reputaciju organizacije. Objavljivanje javnih saopštenja, uspostavljanje namenske telefonske linije za krizne situacije ili web stranice i redovno ažuriranje odgovora organizacije jesu neki od koraka u ovom smeru. Tim takođe treba da bude odgovoran za analizu situacije i donošenje informisanih odluka o najboljem pravcu delovanja.
Sprečite krizu pre nego što do nje dođe
Jedan od najefikasnijih načina za ublažavanje uticaja krize jeste preduzimanje proaktivnih koraka za rešavanje problema pre nego što oni prerastu vaše mogućnosti za delovanje. Preventiva može uključivati sprovođenje redovnih revizija i procena rizika da bi se identifikovale potencijalne oblasti ranjivosti i područja na kojima treba raditi. Procene poput opisanih mogu pomoći organizacijama da identifikuju potencijalne krizne scenarije i preduzmu korake da spreče njihovo pojavljivanje.
Drugi važan aspekt proaktivnog upravljanja krizom jeste implementacija politika i procedura za rešavanje potencijalnih problema. Tu spadaju kreiranje smernica za rukovanje osetljivim informacijama, primenu bezbednosnih protokola za zaštitu od sajberpretnji i obezbeđivanje obuke za zaposlene o tome kako treba da reaguju na krizu.
Krizni PR je izazovan, ali isplativ aspekt odnosa s javnošću. Zahteva kreativnost, brzo razmišljanje i sposobnost upravljanja timom. Karijera u timu za odnose s javnošću nudi priliku da radite sa različitim organizacijama i industrijama i pozitivno utičete na njihovu reputaciju.
Međutim, važno je zapamtiti da upravljanje krizama nije nešto što se može naučiti na kratkom kursu. U pitanju je veština koja se s vremenom razvija uz odgovarajuće obrazovanje i iskustvo. Poruka za one koji su zainteresovani za karijeru u tom segmentu – upišite menadžment u odnosima s javošću i obezbedite sebi najbolje dostupno obrazovanje za ciljeve koje želite da postignete.
Tim Edukacija