Takozvane farme trolova sve su češći vid medijskog lobiranja u političke svrhe, a njihovo delovanje jača i u Srbiji, i to na našu štetu! U našoj zemlji trenutno su najaktivnije farme trolova koje kontroliše Priština, kako bi u javnost slala lošu sliku o Srbiji i predstavljala je kao zlikovca, dok se istovremeno uzdiže Priština i njeni predstavnici. Sagovornici Kurira saglasni su da ovo postaje uočljiv problem, te da je veoma opasno.
Predsednik Saveta za strateške politike i nekadašnji ministar odbrane Dragan Šutanovac podseća da je poznat primer čuvene farme trolova iz Sankt Peterburga čiji je vlasnik Jevgenij Prigozin, a koja se vrlo uspešno umešala u predizbornu kampanju u SAD i tom prilikom čak preko mreža zakazivala stranačke skupove obe strane na istom mestu i u isto vreme, kako bi došlo do sukoba političkih neistomišljenika.
Interesi
- U međuvremenu, razni politički, ali i privredni interesi prelamali su se preko uticaja trolova, čiji posao je da dezavuišu ljude, izazovu strah, paniku ili ih bombarduju lažnim vestima. Iako su kod nas postojali pokušaji da se preko društvenih mreža utiče na javno mnjenje, to se uglavnom završavalo na prepirkama i besmislenim optužbama, čija sam žrtva i sam bio. Međutim, ovoga puta slučaj nepostojećeg stručnjaka za međunarodne odnose koji na Tviteru širi mržnju, a sve zarad nanošenja štete Beogradu, isplivao je u javnost nakon što je jedan medij iz Srbije objavio vrlo intrigantan intervju s njim (pogledati okvir) - ukazuje Šutanovac.
Napominje da mesecima na Tviteru skreće pažnju da postoji organizovana trol grupa iz Prištine za koju je sada siguran da ima koordinaciju i sa "uglednim" analitičarima iz SAD čiji interes se kosi sa interesima kako zvanične administracije SAD tako i Srbije.
- Više je nego vidljivo da kako raspoloženje za podizanje diplomatske i svake druge saradnje između Vašingtona i Beograda raste, tako trolovi postaju nervozni i pojačavaju retoriku u očajničkom pokušaju da tu saradnju onemoguće, a Srbiju prikažu kao faktor nestabilnosti. Nije nepoznato da je Priština uvek išla korak ispred Beograda u promociji svojih interesa, međutim, ta praksa se očigledno menja, što iziskuje veću aktivnost Prištine, koja pokušava, dosta neuspešno, da kroz oficijelne i neoficijelne kanale povrati svoj ugled. Ovog puta je to prepoznato i razotkriveno, što kod njih stvara dodatnu nervozu, u kojoj će se u narednim danima razni interesni trolovi autovati - konstatuje Šutanovac.
Ozbiljan novac
I Marko Matić iz Medijske mreže Antidot takođe ukazuje da se albanski lobiji služe ovim farmama trolova kako bi narušili ugled Srbije.
- Pojava društvenih mreža omogućila je da do punog izražaja dođe fenomen koji se u teoriji medija naziva "medijska mećava", a koji se svodi na zatrpavanje javnosti perifernim i lažnim informacijama. Tu okolnost koriste različiti akteri za kreiranje javnog mnjenja i plasiranje željenih lažnih vesti. Zato i ne treba da čudi što su albanski lobisti prepoznali ove mogućnosti i što su ozbiljan novac uložili u farme trolova kako bi uticali na sliku o Srbiji koja se plasira međunarodnoj javnosti. To je alarm i za našu državu da osnuje adekvatne timove koji će se na sistematski način baviti kreiranjem odgovora na ovu vrstu pretnje i ugrožavanja interesa naše zemlje - ističe Matić.
Ivana Žigić