OVAJ DATUM U FEBRUARU I ZVANIČNO JE KRAJ ŠVERCOVANJA U GSP Od tog dana sve će biti drugačije, šta Beograđane uskoro čeka u prevozu
BEOGRAD - Novoosnovano javno preduzeće "Naplata prevozne usluge Beograd" preuzeće od "Kentkarta", posle 21. februara, kad se održava sednica Skupštine grada, naplatu karata u prestonici.
Ovo je juče saopštio gradonačelnik Aleksandar Šapić i istakao da je proces kasnio nekih mesec i po.
Tako, turska firma, koja će ostati i pružati logističku podršku, odnosno i dalje će se koristiti njihovi softveri, prekida naplatu posle gotovo 11,5 godina, pošto je prethodni ugovor potpisan 2010. godine, na deset godina, a potom i na još 13. Firma je nekad bila registrovana pod imenom "Apeks", pišu Novosti.
"Duže je trajao ceo proces sa turskom firmom, jer je ugovor na 13 godina potpisan pre godinu i po, pa je procedura bila složenija i komplikovanija", rekao je juče Šapić.
"Konačno je postignut dogovor između "Kentkarta" i Grada, koji neće snositi nikakve penale i posledice. Na sledećoj sednici Skupštine grada 21. februara preuzećemo naplatu karata, za šta će ubuduće biti zaduženo novoosnovano preduzeće".
Iako posluje u čak četrdeset zemalja kao podrška, "Kentkart" je samo u Beogradu naplaćivao i uslugu prevoza putnika. Takođe, jedan od prvih ciljeva novoizabranog rukovodstva bilo je da naplata pređe na Grad. I sindikati GSP su na protestima prošle godine tražili da se ta nadležnost vrati pod ingerenciju GSP, kako je bilo ranije. Ipak, taj zahtev je odbijen, formirana je nova firma, ali kadrovi koji su zaposleni u novom preduzeću uglavnom su povučeni sa pozicija u GSP.
"Dakle, naše preduzeće će konačno konstrolisati naplatu karata", dodao je prvi čovek prestonice.
Odbornici Skupštine grada Beograda na sednici krajem septembra 2021. godine usvojili su odluku o osnivanju javnog komunalnog preduzeća za naplatu, logistiku i rukovođenje javnim prevozom putnika u glavnom gradu - JKP "Naplata prevozne usluge Beograd". Ta odluka je, kako je tada rečeno, doneta u cilju efikasnije organizacije prodaje karata i naplate usluga prevoza, kao i kontrole voznih isprava.
Delatnosti novog preduzeća su organizovanje i obavljanje naplate usluge prevoza, izrada nacrta zakonskih i podzakonskih akata u vezi sa naplatom te usluge, izrada predloga za razvoj i unapređenje Sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima i unapređenje usluga vezanih za korisnike javnog prevoza putnika u prestonici.
Kako će sve to izgledati u praksi
Svako vozilo javnog gradskog prevoza moglo bi da ima "svog" kontrolora karata, a putnici bi u vozilo javnog gradskog prevoza trebalo da ulaze isključivo na prednja vrata.
Ovo je rešenje koje se još razmatra, a zapravo je deo nekadašnje prakse u GSP koja nikada nije trajno zaživela. Ideja je da u svakom prestoničkom autobusu, trolejbusu i tramvaju bude kontrolor koji će se voziti celom trasom te linije i proveravati da li su putnici kupili i očitali karte, kako bi iskorenili švercovanje.
To je jedna od prvih mera koja bi trebalo da utiče na povećanje prodaje karata, jer gradski prevoz koristi oko 800.000 ljudi, a mesečno se proda 120.000 markica. Kontrolori u javnom prevozu zasad samo obaveštavaju sugrađane da će uskoro možda na snagu stupiti novi režim, koji će podrazumevati i ulazak u vozilo na vrata pored vozača.
Ovo se moglo i naslutiti iznedavnog dopisa Sekretarijata za javni prevoz koji je stigao gradskim i privatnim prevoznicima, u kojem piše da će aparati za overu karata biti razmešteni kako bi se "uredio protok putnika u vozilu". Na osnovu ovoga, da se naslutiti da će putnici biti usmeravani da izlaze na srednja vrata gde validatora ubuduće neće ni biti.
I iz novoosnovanog preduzeća za naplatu prevoza nedavno su poručili da putnici neće moći da uđu na prednja vrata ako nisu kupili kartu. Ova ideja nije nova, o njoj se pričalo još pre desetak godina, a pokušaj da teorija oživi u praksi prošao je neslavno. Vrata na autobusima bila su obojena u zeleno i crveno kako bi navodili ljude gde da ulaze, a gde da izlaze, ali to je samo stvorilo velike gužve i nezadovoljstvo putnika.
Ukoliko ulazak na prednja vrata gradskog prevoza postane pravilo u narednim mesecima, sigurno neće ići "glatko", a izvesno je da će biti onih koji će želeti da uđu u autobus bez karte, bez obzira na broj konduktera koji bude unutra.
Kurir.rs/Novosti