UPOTREBA HELIKOPTERA U RATU U UKRAJINI: Lekcija koja se i dalje uči! Sukob obeležio Ka-52 Aligator!

Screeenshot

Helikopter je smislio i napravio veliki i neponovljivi Kijevljanin i veliki Rus Igor Sihkorski, tako da iako ikada Srbija bude kupila Sihorski helikoptere, treba da se zna da je kupila ruske helikoptere i da se ne drami.

Igor Sihkorski je zbog boljševizma morao da pobegne u Ameriku, pošto je hteo da ostane normalan, nije hteo da ostane u Rusiji, pa je došao u Ameriku. On je tu krenuo sa radom i napravio helikopter. Napomenuću dva najznačajanija u istoriji lokalinh ratova.

Printscreen/Twitter 
foto: Printscreen/Twitter

Kratki pregled upotrebe u ratu

Prva upotreba je bila Korejskom ratu. Amerikanci su helikoptere Sikorsky R-4 upotrebljavali za transport tkz. prevoz ranjenika, pošto je taj bio rogobatan helikopter. Nije se baš toliko masovno koristio, ali se koristio.

Rusi su odmah odgovorili sa Mihailom Leontijevičem Miljom sinom Tomskog rabina i napravili Mi-2.

Amerikanci su koristili masovno helikoptere u Vijetanmskom ratu i bitan detalj za to je bila pojava čuvenog helikoptera UH-1H "Hjui"koji i dan danas služi.

Oružane snage BiH imaju četiri primerka modernizovanog Hjuia.

Zašto je Hjui bitan.

Tu je počeo američki koncept sa dvoje bočnih vrata za brzo ukrcavanje i iskrcavanje. Ruski koncept je malo drugačiji i on je uticao na koncept izbora helikoptera JNA koji je zadržan i dan danas u Vojsci Srbije.

Rusi na helikopterima imaju bočna vrata, ali za normalno ukrcavanje i iskrcavanje. Oni su napravili da njihovi transportni helikopteri imaju zadnja vrata i rampu. To ima Mi-8 i Mi-17. Svi američki helikopteri imaju dvoje bočnih vrata.

Recimo Sihorski UH-60 može da preveze 11 vojnika, Mi-17 V5 koji mi imamo može da preveze 25 vojnika, s tim što je Mil dva puta jeftiniji od američkog.

Da se vratim na Vijetnamski rat. Oni su masovno koristili helikoptere Hjui koji su bili naoružani da očiste desantnu površinu za trupe. Obično su imali mitraljeze na bočnim vratima, radi podrške pešadiji,Oni su korišćeni da prebacuju velike bataljone. Oni su ga masovno koristili za transport i pripremu trupa za bitku, evakuaciju i dostavu. Hjui firme Bel se odlično pokazao.

Rusi su Avganistanu korstili Mi-8 i u paru Mi-24. Mi sad imamo varijantu Mi-35M 4 komada i još 4 smo kupili kad će da stignu ne zna se. Ovaj helikopter nema pandam na Zapadu. Poznat je kao leteća topovnjača. Zašto je bitan?

On je oklopljen mogao je da izdrži pogotke granata kalibra 23 mm, mogao je da prevozi vojnike i mogao je da nosi protivoklopne nevođene projektile. Ima izuzetno vatrenu moć.

Postoji protivoklopni helikopter Apač, ali on nije baš korišten u borbenim dejstvima. Uglavnom je korišten na Bliskom istoku, par komada je korišteno 1999 protiv nas. On je izuzetno oklopljen. Može da se svrsta u leteću topovnjaču, ali ne može da prevozi trupe.

Printscreen/Twitter 
foto: Printscreen/Twitter

Ukrajinska lekcija

Sada dolazimo do glavnog helikoptera u ratu u Ukrajini.

Helikopter ima veliki značaj u ratu u Ukrajini. Rusi ga koriste što može vrlo nisko i precizno da gađa što mu omogućava da vrlo vešto izbegnu civilne žrtve.

Oni uglavnom koriste dva borbena helikoptera Mi-24 i Mi-35 i naravno Kamov Ka-52.

Kamov je helikopter, poseban u svojoj branši jer nema zadnji rotor. Ima dva glavna rotora koji se okreću u kontra smeru jedan od drugog i iz njih može da se katapultira pilot. Izvršili su desant na aerodrom Gostomelj uz pomoć helikoptera Mi-17V5.

Ukrajincima je helikopter bitan jer nemaju prevlast u vazduhu i moraju nisko da lete što im omogućava posedovanje helikoptera. Oni imaju uglavnom zapadne H-145 koji je kupila policija 29 komada. Oni koriste i stare ruske transportne helikoptere Mi-8 I borbene Mi 24. Oni su prinuđeni da koriste helikoptere pojedinačno, ne kao Rusi grupno koji idu u paru. Rusi koriste i Mi-28N koji je ruska verzija Apača.

Twitter The RAGE X - Intel 
foto: Twitter The RAGE X - Intel

Helikopter će postati još značajniji jer je lakše sa njim izvršavati blisku vatrenu podršku i gađati neprijatelja, jer Rusi imaju apsolutnu prevlast u vazdušnom prostoru i tek će da se vidi značaj helikoptera, koji može da bude adekvatno ocenjen posle završetka ovog vojnog sukoba.

Kurir.rs/Boško Jovanović