PESTEL ANALIZA: Šta je PESTEL analiza i zašto strategija ne može da uspe bez nje

​​​​​​​Tim Edukacija

PESTEL analiza je moćan alat koji brendovi mogu koristiti da razumeju spoljne faktore koji utiču na njihovo poslovanje. Sprovođenjem ovog okvira kompanija može da identifikuje prilike i pretnje u spoljnom okruženju i razvije strateške odgovore na njih.

Ovaj okvir se može primeniti na širok spektar industrija i posebno je koristan za firme koje posluju na globalnom tržištu. Razumevanjem uticaja eksternih faktora na svoje poslovanje one mogu donositi odluke na osnovu informacija i preduzeti smislene korake za ublažavanje rizika.

U nastavku teksta možete detaljno pogledati svaki od faktora koji čine PESTEL okvir i razmisliti o tome kako i vaš brend može iskoristiti ovaj alat da bi stekao konkurentsku prednost. Evo šta tačno predstavlja PESTEL.

P – Politički faktori

Uopšteno govoreći, politički faktori su oni vođeni vladinim akcijama i politikama. Oni uključuju, ali nisu ograničeni na aspekte kao što su:

  • oporezivanje preduzeća,
  • fiskalne politike,
  • sporovi o slobodnoj trgovini,
  • antimonopolska i druga pitanja protiv konkurencije.

​​​​​​​Tim Edukacija 
foto: ​​​​​​​Tim Edukacija

Vredi napomenuti da čak i potencijalni trgovinski sporovi ili antimonopolska pitanja mogu predstavljati materijalne rizike, ali i prilike za menadžerske timove. Različiti stavovi o ključnim pitanjima između partija na levoj i desnoj strani takođe mogu da izazovu korake za predizborne aktivnosti i angažovanost kompanije u tom procesu, pošto raspon mogućih ishoda može znatno da varira u zavisnosti od izbornih rezultata.

E – Ekonomski faktori

Ekonomski faktori se odnose na širu ekonomiju i imaju tendenciju da budu izričito finansijske prirode. To uključuje:

  • kamatne stope,
  • stope zaposlenosti,
  • stope inflacije,
  • kurs stranih valuta.

Mnogi analitičari u sektoru finansijskih usluga imaju tendenciju da stavljaju akcenat na ekonomske faktore u svojim analizama, jer se oni lakše kvantifikuju i modeluju od drugih faktora u ovom okviru, koji su donekle kvalitativne prirode.

S – Sociološki faktori

Sociološke faktore je teže kvantifikovati nego ekonomske. Oni se odnose na promene u načinu na koji relevantne strane pristupaju životu i slobodnom vremenu, što zauzvrat može uticati na komercijalne aktivnosti. Primeri društvenih faktora uključuju elemente kao što su:

  • demografski aspekti,
  • trendovi u načinu života,
  • ponašanje potrošača,
  • stavovi o uslovima rada.

Društveni faktori mogu izgledati kao sitnija razmatranja, u odnosu na opipljivije stvari kao što su kamatne stope ili korporativno oporezivanje. Ipak, oni mogu imati ogroman uticaj na privredu.

Razmotrite kako su trendovi okrenutosti ka zdravijim i aktivnijim stilovima života doveli do evolucije fitnes tehnologija, kao i do mnogih promena u prirodi prehrambenih proizvoda koje koristimo i kako se ti prehrambeni proizvodi danas pakuju i plasiraju na tržište.

​​​​​​​Tim Edukacija 
foto: ​​​​​​​Tim Edukacija

T – Tehnološki faktori

U današnjem poslovnom okruženju, tehnologija je svuda – i brzo se menja. Menadžment i analitičari moraju razumeti kako tehnološki faktori mogu uticati na organizaciju ili industriju. Oni mogu između ostalog uključivati:

  • automatizaciju,
  • kako istraživanje i razvoj (R&D) mogu uticati i na troškove i na konkurentsku prednost,
  • tehnološku infrastrukturu (5G, IoT, itd.),
  • sajber bezbednost.

Brzina i obim tehnološkog uticaja u sadašnjem poslovnom okruženju je bez presedana. Tehnologije imaju snažan uticaj na mnoga tradicionalna preduzeća i sektore – pomislite samo na pojavu e-trgovine, koja je uvela revoluciju u maloprodaju kakvu poznajemo.

E – Ekološki faktori

Faktori životne sredine pojavili su se kao razuman dodatak originalnom PEST okviru, pošto je poslovna zajednica počela da shvata da promene u našem fizičkom okruženju mogu predstavljati materijalne rizike i prilike za organizacije. Primeri ekoloških aspekata su:

  • emisija ugljen-dioksida i ostalih komponenti baziranih na ugljeniku,
  • uticaji klimatskih promena,
  • povećana učestalost ekstremnih vremenskih pojava,
  • upravljanje prirodnim resursima.

Faktori životne sredine u PESTEL analizi će se u velikoj meri preklapati sa onima koji su tipično identifikovani u ESG (Environmental, Social, and Governance) analizi. U stvari, široko se veruje da je dodavanje faktora životne sredine PESTEL okviru nastalo iz rastuće popularnosti pokreta kao što su korporativna odgovornost (CSR – Corporate Social Responsibility) i ESG.

L – Pravni (legalni) faktori

Pravni faktori su oni koji proizlaze iz promena regulatornog okruženja, koji mogu uticati na širu ekonomiju, određene industrije, ili čak na pojedinačna preduzeća u okviru određenog sektora. Oni uključuju:

  • regulaciju industrije,
  • licence i sertifikate potrebne za rad,
  • zakone o zapošljavanju i zaštiti potrošača,
  • zaštitu intelektualne svojine.

PESTEL sistem je moćan alat koji brendovi mogu koristiti da razumeju spoljne faktore koji mogu uticati na njihovo poslovanje. Okvir je posebno koristan za marketinške stručnjake jer im omogućava da identifikuju prilike i potencijalne pretnje u spoljnom okruženju i razviju strategije za odgovor na njih.

Da biste postali profesionalac u marketingu, neophodno je uložiti vreme u odgovarajuće obrazovanje i steći temeljno razumevanje PESTEL okvira, ali i brojnih drugih alata. Na taj način ćete biti dobro opremljeni da se krećete u poslovnom okruženju koje se stalno menja i moće ćete svoju karijeru da podignete na viši nivo. Zato upišite obuku za marketing menadžment i donesite najbolju odluku za svoju karijeru.


Tim Edukacija