KOLIKO STE PUTA ZAŽALILI ZBOG IVIČNJAKA: Evo kako da se popnete na trotoar BEZ OŠTEĆENJA alu-felni i guma!

Privatna Arhiva

Penjanje automobilom uz ivičnjak stvara dinamičko opterećenje na donjem stroju, uz rizik od oštećenja guma, felni, amortizera, kugličnih zglobova i ležajeva, kao i narušavanja geometrije točkova i posledično ugrožavanja bezbednosti...

Penjanje automobilom na ivičnjak je uobičajena potreba prilikom parkiranja, iako rizikujete kaznu od … (parkiranje na trotoaru, osim na obeleženim parking mestima, je zabranjeno). Pri tome može nastati dodatni, skuplji problem – oštećenje aluminijumskih felni i guma posebno ako su od 17 inča ili veće. Ako se bolje pogledaju sa strane, malo ih je bez oštećenja.

Privatna Arhiva 
foto: Privatna Arhiva

Ako se ovaj manevar izvrši preterano, stvara se udarno dinamičko opterećenje na donjem stroju, što smanjuje izdržljivost, a može dovesti do oštećenja guma, felni, amortizera, kugličnih zglobova i ležajeva i poremetiti geometriju točkova. Zato izbegavajte da se automobilom penjete na ivičnjake, a ako baš morate, sledeći saveti će vam pomoći:

Kako se popeti na ivičnjak bez oštećenja ivice:

1. Naduvajte gume do vazdušnog pritiska za puno opterećenje. Ovo smanjuje uvrtanje gume, što otežava ivičnjak da dođe u kontakt sa mekom stranom gume i osetljivom naplatkom.

2. Visina svakog ivičnjaka varira, pa pažljivo proverite gde je najniža i na tom mestu idite gore/dole.

3. Zamolite sve osobe da izađu iz automobila pre penjanja/spuštanja, kako bi se olakšalo penjanje i smanjilo opterećenje točkova i donjeg stroja.

4. Štetno je penjati se na ivičnjak i spuštati se sa oba točka istovremeno, to treba raditi u fazama - jedan po jedan točak.

5. Preporučljivo je penjati se prvo na veće ivičnjake sa pogonskim točkovima, jer pogonska obimna sila smanjuje dinamičko opterećenje točkova i donjeg stroja.

6. Priđite ivičnjaku automobilom polako i pod horizontalnim udarnim uglom od 45 stepeni, a kada ga točak dodirne, zaustavite automobil. Što je manji napadni ugao, veći je rizik od oštećenja bočnih zidova i felni pneumatika.

Privatna Arhiva 
foto: Privatna Arhiva

7. Prilikom penjanja sa volanom okrenite prednje točkove za dodatnih 20 stepeni prema ivičnjaku, a kada se spuštate za dodatnih 20 stepeni od ivičnjaka. Ovo prenosi opterećenje sa mekih strana gume na tvrdu i otpornu gaznu površinu i smanjuje rizik od kontakta (oštećenja) felne sa ivičnjakom.

8. Penjite se polako, u prvoj brzini, u fazama. Kada montirate prvi točak, zaustavite automobil kada ivičnjak dodirne drugi, a zatim ga nežno montirajte.

9. Spuštati automobil sa ivičnjaka, takođe pod horizontalnim uglom od 45 stepeni, u etapama, uz dozirano kočenje pri spuštanju svakog točka.

10. Trebalo bi da ima dovoljno prostora za manevar (inače odustajte!), tako da nakon penjanja/spuštanja prednjim točkovima, preranim okretanjem u pravcu ivičnjaka, ne smanjite horizontalni ugao između zadnjih točkova i ivičnjaka i povećavaju rizik od oštećenja gume i felne.

Privatna Arhiva 
foto: Privatna Arhiva

Treba da se penjete tako da kontakt gume sa ivičnjakom bude što je moguće više otpornim gaznim slojem (na slici), a ne osetljivom stranom (na naslovnoj slici). Ovo smanjuje rizik od oštećenja gume i kontakta (oštećenja) naplatka sa ivičnjakom.

(Kurir.rs / Autoportal.hr)