tenkovska koalicija

UMESTO DODATNIH LEOPARD 2 POLJSKA U UKRAJINU ŠALJE TENKOVE PT-91 TWARDY: Promena mišljenja Varšave! Isporuka 60 komada ODMAH

Foto: Kurir, Shutterstock

U narednim danima Poljska je saopštila da će Ukrajini isporučiti 60 tenkova PT-91 (poljska modofikacija tenkova T-72), saopštio je premijer Poljske Mateuš Moravjecki tokom svoje posete Kijevu.

Ova izjava usledila je dokom zajedničke konferencije sa predsednikom Ukrajine Volodimirom Zelenskim posle pitanja koliko je Varšava spremna da brzo snabde Oružane snage Ukrajine tenkovima.

Premijer Moravjecki je dodao da se ukrajinske posade već nalaze u Poljskoj na obuci.

„Danas se u Poljskoj odvija veoma intenzivna obuka ukrajinske vojske. Naši instruktori su impresionirani koliko brzo ukrajinski vojnici nauče da koriste moderne tenkove“, naglasio je premijer.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

O tome koliko NATO članice na zalihama imaju još tenkova pisala je i slovenačka Revija Obramba u svom najnovijem broju . Tako iz teksta "Državama NATO još uvek ne nedostaje tenkova za Ukrajinu" saznajemo da je Poljska 1991. imala 757 tenkova T-72 i T-72M/M1. Prema podacima iz Military Balance za 2022 osim 250 nemačkih tenkova Leopard 2, Poljska ima na raspolaganju 232 tenka PT-91 od kojih će 60 biti dato Kijevu i 318 tenkova T-72M/M1 i T-72M1R koji su u različitom stanju.

Poljaci su u Ukrajinu isporučili 240 tenkova T-72M/M1. Septembra 2022 spominjalo se cifra da je isporučeno i odrđeni broj PT-91 Twardy. Poljska se trenutno sprema da svoja 232 tenka PT-91 zameni sa američkim tenkom M-1A2 Arbams. Cifra koliko je isporučeno PT-91 navodi se da iznosi do veličine oklopnog bataljona.

Bez obzira na sve Poljska je trenutno u NATO najveći izvoznik tenkova.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Priča o tenkovima PT-91 počela je krajem 1980 tih kada su Rusi odustali od ideje da im Rusi prodaju licencu za proizvodnju tenka T-80. Do dogovora nije došlo zato je počelo sa modifikacijom tenka T-72M1 sa domaćim komponentama, pre svega ugradnjom domaćeg eksplozivno reaktivnog oklopa ERA domaće proizvodnje, ne sovjetska licenca.

Zaslugu za razvoj domaćeg ERA oklopa ima institut A. Wisniewski. Razvoj ovog oklopa ERWA-1 i ERWA-2 dvojni moduli- Razvoj ovog ERA oklopa počeo je 1986. Što se tiče broja modula Poljska ERWA 1 ima 394 modula, a ruski kontakt 227. Tenk je dobio sistem za kontrolu vatre Drawa-T sa poboljšanim dnevnim sistemom TPD-K1M, termovozijski sistem PCT sa odvojenim monitorima za komandira i nišandžiju i komandirovima dnevno/noćnim osmatračkim sistemom PCN-A sa balističkim računarom i pripadajućim senzorima.Prema poljskim podacima tenk ima 2,3 do 2,7 puta veću efikasnost u noćnom ratovanju. Tad je naveden i podatak da noćna optika ima domet od 1.800 metara.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Standardna stabilizacija 2E28 zamenjena poljskom 2E28M. Vozač je dobio digitalni displej sa podacima o stanju motora. Takođe ima i poboljšani periskop PNK-72 radomka. Sistem za otkrivanje IC talasa se imenuje OBRA i povezan je sa 2x12 bacača dimnih kutija. U jednom kompletu su protivlaserske mine marke tellur kalibra 80 mm u drugem ruske 902A tuša kalibra 81 mm.

Motor V-46-6 je modernizovan u poljskom PZL i to čak u tri verzije od 700, S 850 i S 1000 konskih snaga. Prva dva od 700 i 850 ugrađuju se standardno bez rpomena u motornom transmisionom delu, dok je sa trećim to neophodno. Tenk poseduje nemački protivpožarni sistem degura sa halonom. Od 1994 ugrađen je sistem za upravljanje vatrom TIGAR proizvof južnoafričkog DENEL sa termovizijom za nišandžiju GS-72N i komandirovu stabilizaciju u dve osi cS-65N sa pojačivačem svetlosti i mogućnosti samostalnog osmatranja u krugu 360 stepeni. Zbog prevelike cene vraćen je ponovo SUV DRAWA. Poljska je uspela određeni broj tenkova u ovoj modifikaciji da proda Malevziji koji je ostao isti kao na poljskoj verziji s tim što su dodate gusenice sa gumenim ulošcima i reaktivnim oklopom ERAWA-2.

Kasnije je ugađena i poljska verzoija SUV SKO-1M Drava zajedno sa termalnom kamerom. Radi povećanja efikasnosti upotrebe tenkova u sastavu jedinica, tenkovi su dobili savremene digitalne radio stanice.

Modifikacija poljskih tenkova T-72 rađena je do 2002 godine u kompaniji Bumar.

Kurir.rs/Andrej Mlakar