Mi smo odgovornim donošenjem odluka uspeli da kroz najteže mesece u poslednje dve decenije prođemo bez bilo kakvih restrikcija kad je reč o energentima, kaže ministar trgovine
Odluka o privremenoj zabrani izvoza evrodizela EN 590, koja je doneta radi obezbeđivanja sigurnog snabdevanja domaćeg tržišta derivatima nafte, od juče više nije na snazi, rekao je za Kurir ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović.
- Na osnovu analize kretanja cene naftnih derivata na međunarodnom tržištu, kao i na osnovu analize snabdevenosti domaćeg tržišta, procenili smo da nije neophodno produžavati odluku o privremenoj zabrani izvoza evrodizela EN 590. Zato, zaključno sa 31. martom, ta zabrana prestaje da važi. Tržište energenata u Srbiji je stabilno, a mi smo odgovornim donošenjem odluka uspeli da kroz najteže mesece u poslednje dve decenije prođemo bez bilo kakvih restrikcija kada je reč o energentima - rekao je Momirović za Kurir.
Cena nafte, inače, juče ujutru ponovo je pala ispod 80 dolara za barel i na londonskom tržištu je iznosila 78 dolara.
Odluka o privremenoj zabrani izvoza evrodizela EN 590 više puta je produžavana jer je energetska kriza na svetskom tržištu prouzrokovala pretnju od nastanka kritične nestašice ove robe, koja je veoma bitna za građane Srbije i čija bi nestašica nanela štetu i privredi i građanima.
Nakon izjave ministra da je naše tržište napokon stabilno, upitali smo Tomislava Mićovića, generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije, da li se i kako to može odraziti na građane, krajnje potrošače, koji sipaju gorivo na pumpama.
- Nadležni su odluku o zabrani izvoza doneli kako bi povećali sigurnost snabdevanja kada se nije moglo jasno videti kakve će efekte energetska kriza ostaviti na naše tržište, a pošto već duže vreme dizela ima dovoljno i tržište nije ugroženo, nestali su i razlozi za zabraneu izvoza. Krajnjim potrošačima ovo ipak nije toliko bitno, jer je i u periodu krize na tržištu bilo dovoljno goriva na pumpama. Benzinske stanice su ka potrošačima imale dosta goriva, ali je u snabdevanju veleprodavaca i maloprodavaca proteklih godinu dana bilo veliki potresa, pa su naftne kompanije morale da menjaju način rada i izvore snabdevanja da bi ispunile zahteve tržišta. Jučerašnje pojeftinjenje cene nafte na londonskom tržištu probudilo je nadu da ćemo imati pad cena. Ipak, Mićović kaže da cena goriva na pumpama u narednom periodu može, kao i do sada, da oscilira nekoliko dinara gore, nekoliko dole.
- Pad cene goriva može da se desi jedino ako cena sirove nafte u dužem vremenskom periodu ima trend pada. Ipak, sada se nalazimo u periodu kada nafta koštala između 72 i 87 dolara za barel, četiri meseca je u tom koridoru cena. Pojeftinjenje sirove nafte na dnevnom ili nedeljnom nivou ne mora da ima uticaj na cene goriva. A i inače u formulaciji za regulaciju cena bitna je kotacija cena benzina i dizela na svetskom tržištu, a ne cena sirove nafte. Dakle, na tržištu nafte nemamo trend pada, a ni drastičnog rasta, tako da cene goriva mogu da variraju u narednom periodu sa malim razlikama, kao i poslednjih meseci.
Suzana Trajković
Bonus video