Građani Ukrajine očekuju da će njihova vojska na proleće krenuti u kontraofanzivu protiv ruskih osvajača. Kada će to biti moguće, zavisi i od vremena. Bivši američki vojni meteorolog daje prognoze.
„Sezona prolećnog blata počela je ranije ove godine“, piše David Helms, meteorolog i veteran američkog ratnog vazduhoplovstva, u analizi za DV. Razlog je taj što su februar i mart bili za dva stepena toplije od dugogodišnjeg proseka. dovodi do toga da već imamo malo sušenja u skromnim razmerama, uglavnom na jugu, manje na severu i istoku“, objašnjava vojni meteorolog u penziji.
Tokom rata u Ukrajini, svoje prognoze objavljuje na društvenim mrežama koristeći hashtag #NAFOVeather. To ga čini jednim od mnogih volontera koji podržavaju borbu Ukrajine protiv ruskih osvajača u digitalnom svetu. Na primer, Helms piše kada će biti „optimalne mogućnosti za optičko satelitsko izviđanje“. Drugi aktivisti zatim koriste donacije za naručivanje satelitskih snimaka od privatnih provajdera, kao što je Makar, i stavljaju ih na raspolaganje ukrajinskim komandantima fronta.
Prognoza za kraj sezone blata
Ovih nedelja prognoze Dejvida Helmsa imaju posebno značenje: ko god može da odredi regionalno drugačiji kraj sezone blata u Ukrajini, sve je bliži odgovoru na pitanje: kada Ukrajina može da krene u kontraofanzivu i povrati okupiranu teritoriju. U svojim svakodnevnim video-porukama, to najavljuju i ukrajinski predsednik Vladimir Zelenski i njegov ministar odbrane, zahvaljujući britanskom borbenom tenku Challenger 2, odnosno nemačkim tenkovima Leopard 2 i oklopnim vozilima Marder.
U Ukrajini, 'sezona blata', takozvana 'rasputica', u jesen zbog kiše i u proleće zbog otapanja snega, čini njive i neasfaltirane puteve neprohodnim mesec dana. Tenkovi, transportna vozila i artiljerijska oruđa se onda zaglavljuju u blatu.
"U gornjih 20 centimetara tla, čvrstoća tla opada sa povećanjem vlage. To je eksponencijalni razvoj", kaže Helms. „Vrlo brzo se menja u određenim tačkama kako se vlažnost povećava. Sva zimska vlaga se akumulirala u obliku snega, a površina tla je uglavnom bila smrznuta, iako se zbog klimatskih promena gornji sloj zemlje ove zime povremeno otapao. Fenomen ima veze sa geografijom u mnogim delovima istočne Evrope: ravno zemljište dokle oko seže i priroda tla. U Ukrajini, crna zemlja čini jug zemlje jednim od najplodnijih regiona na svetu.
Vojnici Nacionalne garde Ukrajine u Zaporoškoj oblasti na jugu zemlje Vojnici Nacionalne garde Ukrajine u Zaporoškoj oblasti na jugu zemlje Vojnici Nacionalne garde Ukrajine u Zaporoškoj oblasti na jugu zemlje Foto: Katerina Kločko/AP/slika savez Koja vozila ispunjavaju uslove?
Bivši vojni meteorolog, Helms je takođe radio za Nacionalnu upravu za okeane i atmosferu SAD (NOAA), gde se bavio hidrološkim posledicama klimatskih promena – odnosno promenom sastava zemljišta. Kao recimo u Ukrajini.
„Sezona blata povezana sa vojnim vozilima zavisi ne samo od čvrstoće tla, već i od tipa vozila namenjenog za ofanzivnu operaciju“, rekao je Helms za DV. Jednostavnije rečeno, da li će se zaglaviti u ukrajinskom blatu ili ne zavisi od toga koliko su tenkovi i oklopni transporteri teški i koliko ljudi nose.
Kada je reč o liniji fronta u Ukrajini, Helms tvrdi:
„Količina vlage u zemljištu i klimatologija gubitka vlage u zemljištu značajno će se povećati od 1. maja i kasnije. Zemlja na jugu Ukrajine će se dovoljno osušiti već sredinom aprila; u Donjeckoj oblasti dve nedelje kasnije, a od sredine maja i u oblasti Luganska koju je okupirala Rusija.
Ovo je veoma važno: ukrajinska armija bi mogla da krene u kontraofanzivu na jugu prema gradu Melitopolju koji drže Rusi, dok ruski tenkovi ostaju zaglavljeni u blatu na istoku Ukrajine.
(Kurir.rs/Dojče vele)