Fenomen krađe katalitičkih konvertora je poprimio globalne razmere tokom prethodnih godina. Nije ni čudo kada se zna da su cene plemenitih materijal koji se koriste u automobilskoj industriji, a posebno u katalizatorima, otišle nebu pod oblake.
Pride, i sama tražnja za njima je višestruko osnažena usled učestalih rekordno visokih prodajnih postignuća proizvođača. Pre malo više od godinu i po dana smo izneli izvanredan članak u kom se objašnjava koji su to sastojci koji katalizator čine skupom robom i koliko vrede plemeniti metali koji su integralni deo ove komponente sistema za prečišćavanje izduvnih gasova.
Ali, nije naodmet i da se malo ponovimo, doduše ne baš istim rečima. Dakle, automobilski katalitički konvertor predstavlja deo sistema izduvnih gasova.
Sastoji se od saća izrađenog od keramičkog materijala koje je tretirano specijalnim metalima koji deluju protiv štetnih gasova, uz dodati filter koji pročišćava izduvne gasove iz motora. Uz pomoć katalizatora se u atmosferu ispušta mnogo manje štetnih materija nego što bi to bio slučaj da ga nema.
Katalizatori su veoma skupi jer sadrže dragocene metale među kojima se ističu platina, rodijum i paladijum, koji su zapravo ključni sastojci komponente, zaslužni za pretvaranje štetnih materija u vodenu paru i ugljenična isparenja znatno razblažene forme.
Iako se količina plemenitih metala u katalizatoru kreće u rasponu od samo pet do sedam grama, opet ih ima više nego, na primer u vereničkom prstenu. Zato i ne čudi da na sekundarnom tržištu, u centrima za reciklažu oni dostižu i cenu od par stotina, pa sve i do par hiljada evra, zavisno od tipa i marke vozila s kog izvorno potiče. Nije tajna da postoje i mnogobrojne reklame i oglasi na internetu, gde se posredstvom zatvorenih grupa, trguje ovim artiklima.
S kojih se automobila najčešće skidaju katalizatori
„Katalitički lopovi“ obično ordiniraju u naseljenim mestima, na parking površinama ili u tamnim, neosvetljenim ulicama. Međutim, ima i onih koji ne prezaju da žrtvu prate do parking površina velikih trgovinskih centara gde zlodelo čine dok je žrtva u kupovini.
Među ološem je najpopularnija kategorija vozila s povišenim odstojanjem od tla, i to iz posve razumljivih razloga. Tu ne mislimo samo na krosovere, već i na kombi vozila i pikap kamionete, odnosno sva ona pod koje je lakše podvući se, nego pod klasične putničke automobile. Međutim, stariji automobili su takođe na ceni jer se veruje da su bogatiji plemenitim metalima.
Takođe, lopovi se obraduju i kada vide vozila s hibridnim pogonskim sklopom, pri čemu se ovde ističu Toyota Prius, , Honda Jazz, Toyota Auris i Lexus RX, nezavisno od toga koje su godine proizvedeni. Automobilski stručnjaci govore da su hibridi omiljena meta lopova jer njihovi katalizatori nisu tako izloženi koroziji, posebno u poređenju sa ostalim vozilima. Zato je kod njih i bolje očuvan sloj koji u katalizatoru sadrži plemenite metale. Cena se kreće između 2.300 i 3.500 evra.
Što se tiče konvencionalnih automobila, lovorike idu brendu Opel, ali treba reći da su na ceni i ostala vozila nemačkih marki, čak i ona sa SUS motorima.
Kako zaštiti svoj automobil od kradljivaca katalizatora?
Ako ste vlasnik Toyote Prius, ili pak bilo kog hibridnog modela koji pomenusmo gore, trebalo bi da imate u vidu sve preporuke koje su na ovu temu iznele policijske službe u državama koje se bave ovom temom. Tako na primer, jedan od saveta jeste trivijalan, ali i esencijalan, pa se kaže da oni ljudi koji imaju garažu, ne bi trebalo da svog ljubimca drže ispred na ulici, već u samom objektu. S druge strane, ko nije tako situiran, onda je mudro da vozilo ostavi na dobro osvetljenom mestu koje ima video nadzor.
Lopovi će se smoriti i ako vide da ste se parkirali tik uz ogradu, zid ili ogradu. Nemojte biti glupi, pa parkirati tako da dva točka s iste strane vozila, podignete na ivičnjak. Tako im se nameštate na zicer, a lopovima omogućavate da krađu izvrše čak i bez dizalice.
Ako je proizvođač vašeg modela automobila odredio da katalizator bude pričvršćen zavrtnjima, posetite servis i platite da se spojevi zavare, što će drastično zagorčati život onom ko pokuša da vas orobi. Moguća su još neka mehanička rešenja poput montaže specijalnih stezaljki, a ni alarm koji reaguje na promene nagiba vozila, ne bi bio štetan, kada bi ga vlasnik ugradio.
(Kurir.rs/Autorepublika)
Bonus video: