Tina Tarner, slavna pevačica i jedan od najboljih scenskih izvođača na svetu, preminula je u 83. godini u Cirihu. Tokom svoje duge i uspešne karijere često je govorila da su je "bistra glava i bistre misli" dovele do uspeha. A njen muzički uticaj osetio se i na naše folkere.
- Možda je prošlo 13 godina od debatovanja u kabinetu moje mentorke za diplomski rad na Filozofskom fakultetu, ali se sećam kao da je juče bilo kada smo se dotakli poglavlja o jugoslovenskim neofolk zvezdama i njene reakcije na komparaciju diskursa karijere i estetike Tine Tarner i Vesne Zmijanac. Svakako živopisna diplomska tema sa naslovom "Od nefolka do modernog pop zvuka - Život Srba u ritmu turbo-folka" bila je plodonosna za dikusiju, ali moja profesorka nikako nije htela da prihvati da je estetika jedne domaće folk zvezde bila inspirisana jednom od najvećih ženskih pop-rok ikona osamdesetih i devedesetih - Tina Tarner. Priložene fotografije u finalnom radu i poglavlju pod nazivom "Neofolk - Živote grešila sam i sad se kajem" otklonile su sve sumnje.
U oktobru i novembru 1969. godine na trećem programu Radio Beograda pokrenuta je tema o "novoj narodnoj muzici". Povod je bio višegodišnji stav Radio Beograda da se potpuno ukine emitovanje sevdalniki jer su tadašnji urednici Dragutin Gostuško i Živojin Zdravković smatrali su da ovaj muzički pravac sadrži orijentalni balast pun lažne ornamentike što je strano našoj narodnoj pesmi.
I dok je na snazi bila zabrana istočnjačkog zvuk sa fokusom na zapad, sredinom osamdesetih numere o livadama i muškarcu koji ostaje do zore u kafani, zamenio je svojevrsni progresivni folk zvuk koji je predstavljao miks savremene pop muzike i pokušaja domaćih izođača da se okrenu urbanijim temama u tekstovima.
Neofolk, tj. moderni folk zvuk, je bio spoj tradicionalnog i modernog. Pa, smo tako krajem osamdesetih imali narodne pevače koji su se i dalje služili melizmatičnim pevanjem, ali su stilski replicirali imidž i ponašanje najvećih svetskih zvezda.
Šou-program Vesne Zmijanac pod nazivom “Istina” pratio je istoimeni album (1988. god) koji počinje kao skup odlomaka pesama kojom se Zmijanac predstavljala u novokomponovonoj eri.
Nakon najave i skeča, u kojem navodno novokomonovani kompozitori pokušavaju da prodaju “hit” Vesni Zmijanac, a ona ih nezadovoljno odbija, počinje nova neofolk era za Vesnu Zmijanac, sa pop-folk odnosno neofolk muzičkim pravcem, velelepnom scenom, najrazličitijim scenskim kostimima, predstavljajući razna “lica” i mogućnost vizuelne transformacije Vesne Zmijanac, sa generalno dominatnom estetikom glam-roka.
Glam-rok estetika je direktno repliciranje stila Tine Tarner.
Kada se uporedi stil Zmijanac i Tarner potpuno je jasno odakle su ideje potekle.
kurir.rs/blicžena-Milorad Milovanović