tehnički pregled

VOZAČI U STRAHU OD 5. JULA ODAHNULI! Evo koliko još imaju fore, ukradeno više od 15.000 katalizatora, na crno idu d 270 do 900€

Zorana Jevtić

Do tog roka odložena je još jedna "problematična" odredba za tehničke preglede koja se odnosi na neujednačenost sile kočenja, odnosno, na "ovalnost" diskova

BEOGRAD - Ogroman broj vozača u Srbiji ima još dve godine da svog četvorotočkaša propisno pripremi za tehnički pregled.

"Kamen sa srca", vezan za to da li imaju katalizatore za izduvne gasove i propisanu "ovalnost" diskova za kočenje, pao im je nakon što je doneta odluka da se ove primena ova dva propisa za tehnički pregled ponovo odlaže na dve godine, do 5. jula 2025.

Još pre dve godine, mnogi vlasnici automobila u Srbiji, njih oko 100.000 kako je tada procenjeno, s radošću su dočekali vest da se primena odredbe o tome da sva vozila koja su do 5. jula 2021. godine registrovana u Republici Srbiji moraju da imaju kompletan izduvni sistem, odlaže na dve godine, objavio je Blic.

Uoči ovogodišnjeg 5. jula, takva vest, kao olakšanje, ponavlja se, pa je sada do 5. jula 2025. godine dat rok da sva vozila proizvedena sa katalizatorom moraju imati taj uređaj za izduvne gasove, a uz to, do tog roka odložena je još jedna "problematična" odredba za tehničke preglede koja se odnosi na neujednačenost sile kočenja, odnosno, na "ovalnost" diskova.

Ukradeno više od 15.000 katalizatora: Lopovi ga skidaju sa automobila za 30 sekundi

Rat u Ukrajini, kao i uredba o merenju izduvnih gasova prilikom registracije vozila u Srbiji uzrokovali su veliki porast krađe katalizatora sa vozila. Ovi prečišćavači sa automobila su veoma skupi kao novi, ali i polovni delovi. Lopovi su se zato, tokom poslednje dve godine uvežbali za skidanje sa automobila, a iskusnim kradljivcima dovoljno je svega između 10 i 30 sekundi da skinu katalizator sa auta.

Zbog ukrajinske krize izazvana je velika nestašica i na tržištu plemenitih metala! To su iskoristili dovitljivi lopovi u Srbiji, koji masovno kradu katalizatore sa automobila jer u njima ima platine, paladijuma i rodijuma, upozoravaju stručnjaci iz auto-industrije, pisao je proletos Informer.

Policiji je teško da uđe u trag ovim prevarantima jer su sve veštiji i brži. Iskusnim lopovima dovoljno je svega između 10 i 30 sekundi da otkače katalizator, a njihova prodaja na "crnom tržištu" dostigla je cenu od 270 do čak 900 evra po komadu, u zavisnosti od toga koliku količinu plemenitih materijala imaju. Najmanja zarada je kod benzinaca, znatno veća kod dizelaša, a najveća kod automobila japanskih proizvođača jer oni najviše brinu o ekologiji i zaštiti životne sredine, kao i kod kamiona, gde iz jednog katalizatora nakon rasklapanja može da se dobije čak 20 grama platine.

Kurir TV 
Ilustracijafoto: Kurir TV

Vest o odlaganju je, nakon što je situaciju razmatrala Radna grupa Ministarstva infrastrukture i saobraćaja, potvrdio Miroslav Alempić, v.d. pomoćnika ministra zadužen za drumski saobraćaj.

"Što se tiče 'ovalnosti', ideja je da se u naredne dve godine, sve do 5. jula 2025. godine do kada je odložena primena ovih novih odredbi pravilnika, prati stanje na tehničkim pregledima i da se u tom smislu koristi centralni informacioni sistem koji MUP Srbije koristi za tehničke preglede. Ljudi koji budu do tada išli na tehničke preglede, a njihova vozila ne ispunjavaju propisanu odredbu, svakako neće biti kažnjavani. Dakle, pratićemo na tehničkim pregledima da li je tehnologija merenja neujednačenosti sile kočenja dobra i da li su normativi propisani za 'ovalnost' dobri, pa ćemo znati šta i kako primeniti i doneti konačnu odluku u interesu građana", izjavio je Alempić.

Isto odlaganje, kako je rekao, odnosi se na katalizatore, a u vezi njih obećao je da će resorno ministarstvo raditi na tome da se podigne tehnička ispravnost vozila u Srbiji.

"Pošto vidimo da primena odredbe kojom se regulišu izduvni gasovi ne ide dovoljnom brzinom, Vlada Srbije je donela podsticajne mere, pa se planira da se oko 140.000 vozila koja nemaju katalizator zameni do 2026. godine, što je deo strategije da se do 2030. godine zamene sva stara vozila. Dakle, umesto kažnjavanja biće praktično nagrađivanje novim vozilima, kako bi se zamenili svi automobili sa standardima morota manjim od Euro 3", rekao je v.d. pomoćnika ministra za drumski saobraćaj.

Kurir.rs/Blic