(Ser Džejms) Pol Makartni (80) rekao je da je veštačka inteligencija korišćena za stvaranje onoga što on naziva "poslednjom pločom Bitlsa". Objasnio je za BBC da je tehnologija korišćena za "izvlačenje" glasa Džona Lenona iz starog demo snimka kako bi mogao da dovrši pesmu.
- Upravo smo završili i biće objavljeno ove godine - objasnio je.
Pol nije rekao ime pesme, ali se pretpostavlja da će to biti Lenonova kompozicija iz 1978. pod nazivom "Now And Then".
Već je razmatrana kao moguća "pesma za ponovno okupljanje" Bitlsa 1995., dok su sastavljali i svoju "Anthology" koja prožima celu njihovu karijeru.
Popularni Maka je dobio demo od Lenonove udovice Joko Ono (90). Bila je to jedna od nekoliko pesama na kaseti pod nazivom "For Paul" koju je Lenon snimio neposredno pre svoje smrti u decembru 1980.
Lo-fi i embrionalne pesme su uglavnom snimljene na bumboksu (boombox) dok je muzičar sedeo za klavirom u svom stanu u Njujorku.
Obrađene od strane producenta Džefa Lajna, dve od tih pesama - "Free As A Bird" i "Real Love" - dovršene su i objavljene 1995. i godinu kasnije, označavajući prvi "noviji" materijal Bitlsa u 25 godina.
Bend je takođe pokušao da snimi "Now And Then", ljubavnu pesmu koja je bila prilično tipična za Lenonovu kasniju karijeru, ali je ideja bila brzo napuštena.
- Bio je to jedan dan - jedno poslepodne, zapravo - petljanje s tim - prisetio se Lajn.
- Pesma je imala refren, ali su joj gotovo u potpunosti nedostaju stihovi. Napravili smo prateću pesmu, grubu pesmu koju stvarno nismo završili - dodao je dalje.
Ser Pol je kasnije tvrdio da je Džordž Harison pesmu proglasio "smećem" i da je odbio da radi na njoj.
- Nije imao baš dobar naslov, trebalo ga je malo preraditi, ali je imao prekrasan stih i John ga je pevao - rekao je za Q Magazine.
- Džordžu se to nije svidelo. Budući da su Bitlsi demokratija, mi to nismo učinili - dodao je.
Takođe je rečeno da je bilo tehničkih problema s originalnim snimkom, koja je sadržavala uporno "zujanje" iz elektrike u Lenonovom stanu, prenosi 24sata.hr.
Godine 2009. nova verzija demo snimka, bez pozadinske buke, objavljena je na bootleg CD-u. Obožavaoci su nagađali da ovaj snimak možda nije bio dostupan 1995., sugerišući da je ukradena iz njegovog stana, zajedno s drugim ličnim stvarima, nakon njegove smrti.
U godinama koje su usledile, Makartni je više puta govorio o svojoj želji da završi pesmu. Čini se da je tehnologija muzičaru sada pružila priliku da postigne taj cilj.
Preokret je došao s dokumentarnim filmom "Get Back", Pitera Džeksona, gde je jedan od producenata Emil de la Rej uvežbavao kompjutere da prepoznaju glasove Bitlsa i odvoje ih od pozadinske buke, pa čak i sopstvenih instrumenata, kako bi stvorili "čisti" zvuk.
Isti proces omogućio je Makartniju da ostvari duet s Lenonom na njegovoj nedavnoj turneji, pa je za nove mikseve pozadinskog zvuka albuma Bitlsa "Revolver" koji je napravljen prošle godine.
A sada, tu je i nova muzika fanstastične četvorke iz Liverpula ili kako kažu, Fab Four.
- Džekson je uspeo da izvuče Džonov glas iz male kasete - rekao je Makartni.
- Imali smo Džonov glas i klavir i on ih je razdvojio pomoću veštačke inteligencije - objasnio je.
- Dakle, kada smo došli do toga da napravimo nešto što će biti poslednja ploča Bitlsa, Džon je imao demo i uspeli smo da uzmemo Džonov glas i očistimo ga pomoću ove veštačke inteligencije - pričao je dalje.
- Onda možemo da miksamo ploču, kao što biste inače radili. Tako da vam daje neku vrstu prostora - rekao je Pol dalje i priznao da su mu razlog za brigu dale druge primene veštačke inteligencije.
- Nisam toliko na internetu ali ljudi će mi reći, "O, da, postoji pesma na kojoj Džon peva jednu od mojih pesama', a to je samo veštačka inteligencija, znaš? - govori.
- Pomalo je zastrašujuće, ali uzbudljivo, jer je to budućnost. Samo ćemo morati da vidimo kuda to vodi - zaključio je.
(Kurir.rs)
Bonus video: