Obilaznica oko Beograda jedan je od najvažnijih saobraćajniih arterija u Srbiji i biće verovatno najfrekventniji saobraćajni pravac! Reč je o saobraćajnici sa 6 traka, odnosno auto-putu, koja je dugačak 47,4 kilometra i deo je evropskog koridora E-75.
Obilaznicu je večeras otvorio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a prvi automobili moći će da prođu od sutra (četvrtak) u 9 časova.
Obilaznica zapravo spaja dva auto puta, Šid - Beograd i Novi Sad - Beograd, sa auto putem Beograd - Niš. Najvažnija uloga obilaznice jeste da tranzitni saobraćaj izmesti iz Beograda, što će značajno umanjiti gužve u Beogradu i mostu Gazela. To znači da će automobili i kamoni, koji kroz Srbiju samo prolaze na putu iz istočne Evrope ka zapadu, i kontrasmeru, zaobići Beograd.
Obilaznica je projektovana i odobrena davne 1972, u vreme Josipa Broza Tita, a gradnja je počela 1991, u vreme Slobodana Miloševića.
Nije se, međutim, tih ratnih devedesetih daleko odmaklo. Ali i posle 2000. nastavljeno je u sporom ritmu. Naime, do septembra 2008. gradilo se, u proseku, tek kilometar godišnje. Takvim tempom, obilaznicom od Batajnice do Bubanj potoka bilo bi moguće doći tek 2031.
Međutim, baš danas, na Vidovdan, otvara se poslednja deonica obilaznice, Sektor 6, od tunela Straževica do petlje Bubanj potok, čime je kompletiran Koridor 10. U prisustvu predsednika Aleksandra Vučića, na čije je insistiranje posao ubrzan da bi bio okončan višedecenijski san graditelja.
Od danas vozači će od Batajnice do Bubanj potoka stizati za samo 23 minuta.
Ovo nije kraj. Planira se i izgradnja nastavka obilaznice, tzv. sektora C, od Bubanj potoka do Vinče i Pančeva, uključujući i novi most preko Dunava, čime će cela obilaznica biti duga oko 69 kilometara. Radovi bi trebalo da počnu tokom sledeće godine, budući da se očekuje da projekti budu završeni na proleće. Prvo će se, kako je najavljeno, raditi tuneli, pa most, a onda auto-put između.
PODACI O OBILAZNICI!
Šest traka
47,4 km dužina 3,75 m širina svake od četiri saobraćajne trake 3 m širina obe zaustavne trake 4 m razdelna traka
Najduži tuneli
665 m Lipak 699 m Železnik 772 m Straževica 360 m Beli potok
Najduži mostovi
1.965 m Most preko Save 408 m Sveta Petka 406 m Železnička reka 571 m Kijevski potok 597 m Topčiderska dolina 430 m Most preko železničke pruge
(Kurir.rs)