Ako svaki put pre ukrcavanja u avion osećate tremu i počinjete da prebirate sećanja na filmove u kojima su putnici u avionu umrli od straha zbog turbulencija, gromova i munja, ili čudnih pravila koja je osoblje aviona u jednom trenutku nametnulo putem razglasa, ne berite brigu: američki piloti odgovorili su na 40-ak najgorih pitanja vezanih za let avionom, koji će vas zauvek rešiti straha od toga šta može da se dogodi u vazduhu.
Dvaput me pogodila munja
Većina pilota je to doživela, jer su avioni konstruisani tako da ih pogađaju. Čućete veliki udarac i videti snažno svetlo i - to je to. Nećete pasti s neba, kaže jedna pilotkinja iz Severne Karoline.
Turbulencija (ni)je opasna
Pilote pomalo zbunjuje to da se ljudi toliko boje turbulencija. Izbegavamo ih, ne zato što se bojimo da će nam otpasti krilo, ili rep, odnosno zato što bi bile opasne, nego zato što su dosadne, kaže pilot Patrik Smit.
Ako se bojite letenja, rezervišite jutarnji let
Zagrejavanje zemlje tokom dana povećava šanse da će se stvarati vazdušni vrtlozi, odnosno da će posle podne doći do oluje, pa ako ste inače nervozni zbog leta, radije letite u jutarnjim satima, kaže Džeri Džonson, pilot iz Los Anđelesa.
Najmirnije se leti na mestu pored krila
Avion je poput klackalice - najveće šanse za "skakutanje" su u zadnjem delu aviona dok ćete se na mestima u sredini najmanje tresti.
Ako vam je hladno, birajte sedišta u zadnjem delu aviona
Protok vazduha u svakom vazduhoplovu ide od napred prema nazad. Dakle, ako želite više svežeg vazduha i niste zimogrožljivi, birajte prednja sedišta. S druge strane, ako se bojite da će vam biti hladno, zamolite da Vas smeste u zadnji deo aviona.
Postoji razlog zbog kojeg ne koristimo mobilne telefone
Kad bi u vreme sletanja, na primer, desetak putnika u isto vreme odlučilo da nazove svoje bližnje, signal mobilnog telefona može da dovede do toga da instrumenti u avionu pogrešno očitaju podatke o udaljenosti od aerodroma, ili visini. Dakle - izbegavajte to, kaže Džim Tilmon, penzionisani pilot iz Finiksa.
Poslušajte kad traže da se spakuju prenosni računari
Ne teramo vas da ih spakujete zbog električnih smetnji, nego zato što u krilu držite ubojiti projektil. Ni vi ne biste želeli da vas laptop koji leti 300 kilometara na sat udari u glavu. Takođe, ne želimo da vam pokvarimo zabavu uputstvom da skinete slušalice, već želimo da osiguramo da nas čujete u slučaju potrebe, kaže Patrik Smit.
Nema osoblja kad to poželite
I nema veze što vam to ne deluje smisleno. Naime, kad smo u vazduhu i jurimo uobičajenom brzinom, stjuardese bez problema mogu da šetaju avionom i poslužuju vam obroke i pića. Međutim, kad slećemo i jurimo asfaltom, moraju biti vezane kao i svi ostali putnici, kaže Džek Stefan, kapetan iz Anapolisa u Merilendu.
Strujanja vazduha brinu nas više od turbulencija
Kad avion leti noću, ne možete videti struju na radaru, a u nju možete uleteti s više od 700 kilometara na sat. Struja podiže sve u vazduh i onda silovito baca prema dole, što je mnogo gore nego kod turbulencije, koja podrazumeva samo malo "poskakivanja", kaže Džon nens, analitičar vazduhoplovne sigurnosti.
Biti na vreme važnije je od toga da su svi u avionu
Ministarstvo saobraćaja insistira na tome da letovi budu tačni, tako da nije moguće odlagati poletanje čak ni kad znamo da treba da primimo 20-ak putnika s drugog leta.
Aviokompanije "zipuju" vreme
Da, dobro vam se čini: Kompanije uvek malo produže očekivano vreme leta kako bi imale "fore" da stignu u predviđenom roku za sletanje u slučaju malog kašnjenja. Zato će često reći da let koji inače traje sat i 45 minuta da traje dva sata, kažu iz Air Train Airwaysa.
Pod pritiskom smo zbog premalo goriva
Aviokompanije uvek gledaju da se gorivo puni do vrha, ali u nekim situacijama gorivo trošite i na to što nosite puno goriva. Naime, kad uletite u oluju, ili letite u krug zbog odlaganja, potrošićete mnogo više goriva i možete da dođete u situaciju da morate sleteti na alternativni aerodrom, kako biste napunili rezervoar.
Nikad nećete čuti rečenicu: "Jedan motor nam je otkazao"
Umesto toga, piloti će reći: "Jedan od naših motora radi nepropisno". Takođe, nikad ne kažemo: "Narode, vidljivost je ravna nuli", nego "Nije u skladu s očekivanjima".
Nema "sletanja na vodu"
Ako se to dogodi, to znači da ste se zabili u okean, što ima ozbiljne posledice.
Istina je da su piloti često premoreni
Radna pravila dozvoljavaju nam da budemo na radnom mestu po 16 sati bez prekida, što je mnogo više nego što je dopušteno vozačima kamiona. I za razliku od njih, ne možemo da stanemo sa strane i malo predahnemo.
Što je još gore, kad se ujutru ukrcate na avion koji poleće u 7 ujutru, nadate se da je pilot koji upravlja avionom odmoran i spreman. Međutim, hoteli u koje smeštaju pilote u zadnje vreme nisu baš najbolji, pa se mnogo puta noću prevrćemo zbog glasnog komšiluka, buke i slično, kaže pilot Džek Stefan.
Piloti su ljubomorni na vašu klopu
Ponekad nam kompanija ne osigurava obrok i neće predvideti vreme za jelo, pa moramo da se snalazimo pre poletanja, kaže jedan od pilota u niskobudžetnoj kompaniji.
Mnogi ljudi se razbole nakon putovanja
Da, ali ne zbog nečega što su udahnuli u avionu, nego zbog onoga što su dotakli. Naime, čišćenje aviona podrazumeva da će biti opran toalet, ali često ne i dugme za otvaranje stočića za hranu, pa i sam stočić, i to treba imati na umu, kaže Patrik Smit.
Pratite uputstva osoblja aviona
Jedno je kad se pojavi znak putnicima da moraju biti vezani na svojim sedištima. Međutim, ako piloti izdaju ta uputstva i stjuardesama, nemojte ustajati jer je to znak da avion ulazi u turbulencije, kaže pilot Džon Grivs.
Vožnja kombijem je gora od leta avionom
Ljudi me često pitaju koja je najgora stvar koja mi se dogodila kao pilotu. Nimalo se ne šalim kad kažem da je to vožnja kombijem od aerodroma u Los Anđelesu do hotela, nimalo se ne šalim, kaže pilot Džek Stefan.
Sletanje je pokazatelj umeća pilota
Ako želite da pohvalite pilota, onda je ocena "lepo ste sleteli" nešto najbolje što možete reći. Mi to posebno cenimo, jer sletanje nije jednostavan zadatak.
Lepo vreme nije garancija za prijatan let
Ako krenete iz Pitsburga u Pilu, što je relativno mala udaljenost, može se dogoditi da je u Pitsburgu lepo vreme, a da vam rođaci kod kojih putujete kažu da je tako i u Piliju, ali da se između ta dva grada dogodi neka oluja, kaže Džek Stefan
Putovanje s bebom u krilu je opasno
Štaviše, to je vrlo opasno. Naime, ako se dogodi bilo kakav udar, ili usporavanje, velike su šanse da ispustite dete iz ruku, koje tako postaje "projektil", odnosno može da poleti kroz kabinu. Međutim, vlasti koje dopuštaju da se dete tako vozi računaju da ćete, ako budete morali da platite i sedište za dete, radije voziti, a tako ste još manje sigurni, pa je dete u krilu dozvoljeno.
Ostanite vezani
Većina nas će i kod vožnje gradom od 50 ili 60 kilometara na sat sve vreme imati vezan pojas. S druge strane, u avionu koji leti i više od 700 kilometara na sat polovina ljudi ne veže pojas, čak ni kad je upaljen znak da mora biti vezan. A dovoljno je da avion uleti u blage turbulencije, pa da udarite glavom u sedište ispred.
Naslonite se, ali pazite na ljude iza sebe
Ako poželite da se naslonite u sedištu, pogledajte iza sebe. Nemate pojma koliko je laptopa slomljeno zbog nepristojnih putnika koji se zavale u fotelji, a da ne razmišljaju o ljudima iza sebe, kaže pilot Džon Nens.
Ne žalite se nama za lošu uslugu
Ako su vam zagubili torbe, loša je hrana u avionu, ili vam je aviokompanija naplatila sve i svašta, nemojte se žaliti nama. Moja plata je s vremena sve manja, jer kompanija preuzima na sebe subvencije karata koje su putnicima preskupe. Svaka akcija karata ide na račun onih koji na temelju toga dobijaju plate, upozoravaju piloti.
Dali bismo vam čokoladice...
O, da - i nama nedostaje kikiriki, ali ne zavisi od naa hoćete li ga dobiti uz obrok.
Usput - ne nosimo kape u kokpitu
U filmovima uvek vidite pilote s kapama i slušalicama na glavi, što nas svaki put nasmeje, kaže pilot Džo Deon.
Postoji dobar razlog za sve što tražimo
Ako vas zamolimo da podignete zavese na prozorima, to je zato da bi stjuardese mogle da procene s koje strane je lakša evakuacija, ako dođe do toga. To će osvetliti prostor u kabini ako nestane svetla i pomoći putnicima da se lakše mimoilaze kad je to potrebno, kaže Patrik Smit.
Samo ponekad znamo rezultat utakmice
Mi u kokpitu ne slušamo vesti da bismo znali rezultat utakmice, iako se može dogoditi da zamolimo kontrolore leta da odu u sobu za odmor i provere rezultat. Međutim, zanimljivo je da nedeljom poslpodne putnici masovno šalju stjuardese u pilotsku kabinu da se raspitaju za rezultat.
Autopilot ne leti sam od sebe
Ljudi neretko zamišljaju kako avion leti sam od sebe, ali to su jako retke situacije. Čak i kad je na autopilotu, pilot ima ruke na komandama i prati da se nešto ne bi poremetilo. A poremeti se često, kažu piloti.
Ostavite japanke u putnoj torbi
I deci uvek savetujemo da putuju u čvrstim cipelama, jer će u slučaju potrebe za evakuacijom u japankama biti nestabilni. Osim toga, one se mogu pokidati i ostaće bosi, a možda će morati da hodaju po vrućem asfaltu ili kroz korov, upozorava Džon Deon.
Možemo da pojačamo grejanje
Hladno vam je u avionu? Upozorite na to stjuardesu. Naime, stalno se borimo s njima oko temperature u avionu, jer su one u pokretu i nije im hladno, a putnici se nekad smrzavaju.
Evo još malo istine
Nemamo baš toliko slobodnog vremena kao što misle naše komšije. Ne zarađujemo toliko koliko misle naši rođaci, niti imamo toliko "prijateljica" koliko naše supruge to misle, kaže pilotkinja iz Severne Karoline.
Ne tražite mi uputstva za sve
Jesam u uniformi, ali to ne znači da znam baš sve o svim letovima, te da svima koji čekaju na ukrcavanje mogu dati precizne informacije o letovima, ili o tome gde je šta na aerodromu. Mi smo na tim aerodromima često toliko kratko da ni sami ne stignemo da ih obiđemo.
Spavamo u kokpitu
Ponekad jednostavno moramo da "ubijemo" oko na desetak minuta, a ponekad može biti u pitanju i duži odmor, kaže Džon Grivs.
(Kurir.rs/ 24sata.hr)
Bonus video: