Edukacija

STICANJE ZNANJA KROZ IGRU: Novi trendovi u primeni praktičnog učenja u osnovnim školama

Tim Edukacija

U današnjoj digitalnoj eri zadržati koncentraciju pojedinaca, a posebno dece, postaje sve veći izazov. Kada to povežemo sa činjenicom da se u mnogim školama nastava često svodi na formalno prenošenje informacija i njihovo puko memorisanje, ne iznenađuje što mnogi mladi ljudi imaju poteškoća sa učenjem i sticanjem znanja potrebnog za budućnost. Stoga je neophodno istražiti inovativne pristupe učenju, a jedan od najperspektivnijih svakako je koncept sticanja znanja kroz igru.

Gejmifikacija je sve priznatiji koncept u oblasti obrazovanja, naročito u osnovnim školama. Ovaj pristup obogaćuje proces učenja jer se igra ne doživljava samo kao zabava već i kao prirodan, intuitivan način usvajanja novih znanja i razvijanja veština. U savremenom sistemu obrazovanja igra omogućava deci da aktivno učestvuju u procesu učenja, razvijajući kritičko razmišljanje, sposobnosti rešavanja problema i učeći da efikasnije komuniciraju.

Igra kao osnova za učenje

Igra, po svojoj prirodi, stimuliše znatiželju, istraživanje i kreativnost. Deca se kroz igru spontano upuštaju u rešavanje problema, primenjujući različite strategije i koristeći raznovrsne veštine. Ova prirodna tendencija učenja kroz igru može se uspešno iskoristiti u obrazovnom kontekstu. Na primer, učenici mogu naučiti matematičke koncepte kroz igranje edukativnih igara koje podstiču logičko razmišljanje i strategijsko planiranje. Igra, dakle, može biti moćan motivator za učenje, omogućavajući učenicima da razvijaju i primenjuju ključne veštine na zanimljiv i interaktivan način.

Tim Edukacija 
foto: Tim Edukacija

Škole koriste raznolike pristupe u implementaciji učenja kroz igru. Neke se oslanjaju na edukativne aplikacije kao što su „Duolingo” za učenje jezika ili „Minecraft” za razvijanje logičkog razmišljanja. Međutim, postoje i škole kao što je Savremena osnovna škola, koje ovaj koncept podižu na viši nivo, koristeći LEGO setove za interaktivno učenje u STEM oblastima. To, između ostalog, podrazumeva upotrebu seta LEGO Simple Machines za mlađe učenike, koji kroz igru stiču razumevanje osnovnih mehaničkih principa.

Tehnologija i igra

Tehnologija danas igra ključnu ulogu u oblikovanju metoda učenja koje se zasnivanju na igri. Ova interakcija između tehnologije i igre otvara novi svet mogućnosti za obrazovanje, menjajući tradicionalne okvire nastave i pružajući deci interaktivne i uzbudljive načine da uče. Ova sinergija između tehnologije i igre omogućava da se deca uključe u edukativne aktivnosti na način koji je za njih prirodan i zabavan.

Jedan od najzanimljivijih primera upotrebe tehnologije u ovom kontekstu je svakako virtualna realnost (VR). VR pruža jedinstvenu priliku za kreiranje „igara za učenje”, koje omogućavaju učenicima da urone u interaktivne 3D svetove. Kroz ove svetove učenici mogu istraživati, kreirati i učiti na sasvim nove i inovativne načine. Ova tehnologija omogućava dinamično i zabavno učenje, podstičući učenike da postanu aktivni učesnici u sopstvenom obrazovanju, a ne samo pasivni primaoci informacija.

Tim Edukacija 
foto: Tim Edukacija

Iskustveno učenje kroz igru

Iskustveno učenje predstavlja ključni aspekt učenja kroz igru, gde deca stiču znanje kroz interakciju sa okolinom, bilo da je to u fizičkom ili digitalnom obliku. Takav pristup pomaže učenicima da razviju kritičko razmišljanje i praktične veštine koje su ključne za njihov celokupan akademski i lični razvoj. Konkretni primeri iskustvenog učenja kroz igru mogu se videti u raznim kontekstima. Na primer, posete prirodnim lokalitetima omogućavaju učenicima da uče o geografiji, biologiji i ekologiji kroz istraživanje prirode i interakciju sa njom.

S druge strane, eksperimenti, pogotovo oni koji su karakteristični za prirodne nauke, takođe su izuzetno korisni u procesu iskustvenog učenja. Ovde se deca direktno uključuju u proces istraživanja, što im omogućava da iz prve ruke saznaju na čemu se zasnivaju određeni naučni principi i pojave. Ova vrsta interakcije podstiče radoznalost i kreativnost kod učenika i pomaže im da razviju problem-solving veštine.

Igra i multidisciplinarni pristup učenju

Igra može imati presudan uticaj na multidisciplinarni pristup učenju. Koristeći igru kao sredstvo, učenici mogu istraživati različite teme i oblasti na sveobuhvatan i interaktivan način. Kroz ovaj pristup igra postaje alat koji omogućava učenicima da povežu različite discipline i shvate kako se one međusobno prepliću u realnom svetu.

Prilagođeni pristup učenju

Kako bismo podržali razvoj mladih umova, ključno je identifikovati strategije koje će učenje učiniti relevantnim, privlačnim i zabavnim. Sticanje znanja kroz igru predstavlja interesantan pristup učenju koji učenicima omogućava da usvajaju nove koncepte na prirodan i efektivan način. Primenjujući igre koje podstiču aktivno učenje, svesno ili nesvesno, deca stiču znanje iz različitih disciplina, razvijajući pritom ključne veštine poput kritičkog razmišljanja, rešavanja problema i timskog rada.

Primena ovakvog metoda učenja je ne samo neophodna već i suštinska promena u načinu na koji pristupamo obrazovanju. Kroz inovacije u nastavnim metodama i tehnologiji igra postaje moćan obrazovni alat, koji nam pomaže da oblikujemo svetlu budućnost za našu decu.

Tim Edukacija