Uživam sve vreme u onome što radim. Pravim prilično veliku galamu, i to radim na sopstveni način. I sve radim sam. Ja ovde pravim najveći šou, kaže Holanđanin koji ove godine vozi svoju 34. sezonu
Tekst o Tomu Koronelu mogao bi da se svede na nabrajanje svega što je taj čovek vozio i da opet zafali mesta. Rođen je u Nardenu u Holandiji 1972. kao brat blizanac nekoliko minuta starijem Timu. Prvorođeni je dobio srednje ime Alfa, a drugorođeni Romeo.
- Moj deda je bio čuveni motociklista u Holandiji, čak postoji i pesma o njemu. Godine 1925. vozio je najbrži krug na prvoj TT trci u Asenu. Moj otac je bio trkač, moja braća takođe, odrastao sam u trkačkom svetu. Jesam li imao izbora?
Trkačku karijeru je započeo 1990. u holandskom Sitroen AX kupu, gde je već naredne sezone osvojio svoju prvu titulu.
- Moja starija braća poklonila su mi kurs trkačke vožnje, bio sam najbolji polaznik i nagrada je bila stipendija, sezona u Sitroen AX kupu. Tako sam počeo - otkrio je Koronel.
U Turing prvenstvu Holandije debitovao je 1992. sa „BMW 320i“, gde je odmah osvojio titulu pobedivši starijeg brata Rejmonda. Ljubav prema automobilima sa otvorenim točkovima odvela ga je ipak ka Formuli Ford, pa se od 1994. fokusirao na te trke.
Godine u Japanu
Koronel je, prema sopstvenom priznanju, najlepši period života proveo u Japanu između 1996. i 1999. godine. U toj fazi karijere osvojio je nacionalni F3 šampionat, kao i Formulu Nipon (danas Super formula).
- Nisam imao budžet da nastavim u Evropi i Jan Lamers savetovao je TOM’S Tojota timu da razgovara sa mnom. Kada su me pozvali i pitali da li želim da vozim Formulu 3 u Japanu, rekao sam im da me to ne zanima i spustio slušalicu. Deset minuta kasnije, pozvao je Lamers i rekao: „Tome, to je profesionalno trkanje, dobar korak za tvoju karijeru i savetujem ti da ideš u Japan“. Tako je počela moja karijera profesionalnog trkača, jer su mi ponudili platu i stan.
- Japan predstavlja drugačiju kulturu i morate da se naviknete na stil života i način na koji se radi. Ali počeo sam sve to da poštujem, a malo sam se primirio, jer ja sam bio prilično divlja osoba kad sam bio mlad! Imao sam vremena vreme da porazmislim o životu i sledećim koracima.
Ispostavilo se da je taj potez za Tomovu karijeru bio odličan, jer je u Japanu osvojio sve što se osvojiti moglo - Formulu 3, Formulu Nipon, dva puta Ol-star GT trku. Kao vozač privatne Honde bio je drugi u GT šampionatu 1998. Boravak u Japanu se odužio, pa se čini da je to bio uzrok što Koronela nikad nisu pozvali u Formulu 1. Ipak, po povratku u Evropu, sticajem okolnosti, doneo je još jednu odličnu odluku u životu - da pređe u turing trke.
Koronel je 21. oktobra 2001. debitovao u FIA ETCC na stazi Estoril.
- Te godine sam se vratio iz Japana i takmičio se u holandskom turing prvenstvu sa BMW i sezona se do oktobra već završila. Sandor van Es i ja smo bili pozvani da pomognemo Dankanu Huismanu u ETCC, koji se borio za titulu u Superprodukciji. Na debiju sam kroz cilj prošao treći. Prve impresije su bile pozitivne, svidelo mi se prvenstvo - priseća se dalje Koronel.
Naredne godine je dobio celosezonski angažman s Karli motorsom u BMW i zabeležio je tri podijuma. Sa istom ekipom ostao je i 2004, povremeno delio kokpit s partnerkom Paulin Cvart: „S njom je to bilo posebno. Nastup partnera je priličan raritet u auto-sportu“.
ETCC je 2005. postao Svetski šampionat i Koronel je prešao u „seat toledo ran“ sa ekipom GR Azija i zabeležio je jedan podijum na Spa-Frankoršampu.
- Bila je velika konkurencija, osim Seata, fabričke programe su imali Alfa Romeo, BMW, Ševrolet, a ja sam bio mali privatnik. Za mene su to bile najbolje godine, čisto trkanje, najbolje od turinga.
U narednim godinama on je iz „toleda“ prešao u „leon“, s kojim je osvojio trofej za privatnike.
- Oduvek sam bio privatnik i zauvek ću biti, iako su mi često govorili da sam isuviše dobar da budem privatnik, ali sam dobijao novac za nagradu i tako pravio budžete za naredne sezone.
Pobeda u Japanu 2008. na Okajami bila je posebna za Holanđanina, ali i za čitav svet turing trka.
- Prvi put sam vozio sa slikovima napred i gumama za kišu pozadi. Jedini sam tako uradio i pobedio. Taj trik sam otkrio u „suzuki sviftu“ na Zandvortu, gde nismo imali intermidijat pneumatike. To je upalilo i u ETCC, i od tada to zovu „Koronel kombinacija“ - s ponosom je to uvek isticao.
Saradnja s Ravaljom
Koronel je vozio još jednu sezonu sa Seatom, da bi španska fabrika odustala od WTCC programa na kraju 2010. i ponovo ga dovela u situaciju da mu je budućnost neizvesna.
- Vozio sam s Paulinom u Škotskoj, nešto pre Božića, kad sam dobio poziv od Roberta Ravalje. Ponudio mi je da vozim za njega i odmah sam pristao. Kupio je BMW koji je ranije vozio Endi Priol, a timski kolega mi je bio Aldo Preo. Osećaj je bio fantastičan.
Godine saradnje s ROAL motorsportom bile su uspešne, a 2011. započeo je s podijumom. Koronel je sezonu završio na četvrtom mestu u generalnom plasmanu, prvi iza tri fabrička „ševrolet kruza“.
Kad su tokom 2014. počela šuškanja da su TC1 specifikaciji dani odbrojani, ROAL motorsport je shvatio da je BMW-u vreme prošlo.
- Kupili smo ti „kruz“, trkaćeš se njime naredne tri sezone - to mi je javio Ravalja, ali sam ja opet bio u problemu s budžetom, jer su svi moji sponzori želeli da vozim BMW. Ravalja mi je i to rešio - priča dalje Koronel.
I zaista, tri godine je vozio „kruz“ i imao niz podijuma i pobeda, sve do gašenja WTCC 2017, posle čega je ušao u WTCR s „hondom sivik“ belgijske ekipe Butsen Žinion, ali nije imao zapaženijih rezultata. Nakon toga, promenio je ekipu i brend. Ponovo je izabrao belgijski tim - Komtuju rejsing, i takmičio se u „audijem RS3 LMS“.
- Bilo je mnogo sukoba interesa u WTCR, mnogo politike. Trkali smo se na autodromima za koje nikad nisam čuo, gde serija koja je svetski šampionat ne treba da bude. Bilo je jasno da ne možemo više tako i nisam se iznenadio što se WTCR ugasio.
Neizlečivo inficiran trkačkim virusom, Tom je uvek govorio da nije najbolji trkač na planeti, ali da ima najbolju trkačku biografiju i da pruža najbolju zabavu.
- Uživam sve vreme u onome što radim i ne posmatram druge. Pravim prilično veliku galamu, i to radim na sopstveni način. I sve radim sam. Ja ovde pravim najveći šou!
Večito nasmejani šoumen bez kog turing trkanje ne može da se zamisli, ove godine vozi svoju 34. trkačku sezonu u TCR Evropa sa !audijem RS3 LMS“ i trenutno je vodeći u generalnom plasmanu.
Jelena-Katarina Mitrović