Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, gostovao je u emisji Puls Srbije u razgovoru sa voditeljima o novim izmenama zakona sa voditeljima emsijie.
Šta donose nove izmene zakona obezbednosti saobraćaja?
U cilju povećanja bezbednosti u saobraćaju i smanjenja broja težih prekršaja, predstavljen je novi Zakon o saobraćaju, koji predviđa privremeno oduzimanje vozila vozačima koji u određenom vremenskom periodu učine dva ili više težih prekršaja. Ova novina je izazvala velike reakcije i podršku, ali i nedoumice kod nekih.
Građani Srbije su poznati po tome da oštro reaguju i naljute se ako im dirate u pravo na upravljanje, odnosno vozačku dozvolu, ili ako im dirate u ljubimce. Novim zakonom baš se cilja na taj deo stanovništva, što mnogi podržavaju. Ideja je da se za sve one koji se ne pridržavaju saobraćajnih pravila i ugrožavaju druge, privremeno oduzme vozilo.
- Oduzimanje vozila dok traje postupak može biti jedna od najgorih kazni za vozače. Zamislite da vam neko kaže da ne možete koristiti svog ljubimca, a on tamo negde stoji, kroz žicu ga vidite, ali ne možete ga dirati. To je sličan osećaj koji vozači doživljavaju kada im se privremeno oduzme vozilo - ističe Vujanić.
Međutim, postavlja se pitanje da li će ova izmena zakona doneti poboljšanje bezbednosti u saobraćaju. Naime, statistički podaci pokazuju da je od 2001. do 2014. godine postignut drastičan pad broja poginulih, povređenih i saobraćajnih nezgoda. U tom periodu Srbija je dostigla prosek evropskih zemalja, blizu proseka Evropske unije, iako nije bila njen član.
- Prosek evropskih zemalja je šest poginulih na deset hiljada registrovanih vozila, dok smo mi bili na 7,4. To je značilo da smo bili bolji od mnogih zemalja u okruženju. Međutim, od 2014. godine broj poginulih se zaustavio na 536 i tu se zadržao do danas. Pitamo se zašto nismo nastavili s drastičnim smanjenjem broja poginulih, uprkos dobrim rezultatima u prošlosti - objašnjava Vujanić..
Promene u Zakonu o saobraćaju donose i definiciju lakog električnog vozila, gde će trotineti biti obuhvaćeni zakonom. Međutim, to dovodi do problema, s obzirom na veliki broj uvezenih trotineta u zemlju, dok još uvek nema jasne definicije električnog bicikla.
- Ovde je došlo do previda u definiciji lakog električnog vozila, što može izazvati nejasnoće i problematičnu primenu zakona. Trebalo bi tačno definisati oba tipa vozila kako bismo izbegli nesporazume - upozorio je Vujanić..
Kurir.rs