Osnovna letačka obuka ukrajinskih pilota trajaće sedam meseci, a onda sledi borbena obuka na sistemima koje prvi put vide, prenosi CNN
Posle višemesečnog intenzivnog lobiranja, ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski dobio je garancije da će Holandija, Norveška i Danska njegovoj zemlji isporučiti američke borbene avione F-16!
Kako u najnovijoj analizi prenosi CNN, iz mnogo razloga ova borbena letelica je idealna za Ukrajinu, koja se već 18 meseci bori protiv invazije ruske armije.
Vatreno krštenje
Avion F-16 je višenamenski borbeni aparat - može da se koristi za pokrivanje trupa na zemlji, za uništavanje kopnenih ciljeva, da se bori protiv neprijateljskih aviona i presreće krstareće projektile. Što je najvažnije, u evropskim zemljama ga ima u velikim količinama i potreba za njim je kritična. Ruske snage su superiorne u vazduhu, naročito na južnom frontu, gde nanose teške gubitke Ukrajincima od početka ofanzive. U pravim rukama i sa pravim naoružanjem F-16 bi mogao da otera ruske lovce bombardere dalje od linije fronta.
Međutim, kada će F-16 poleteti nad Ukrajinom, zavisi od mnogih faktora - programa obuke, koji tek sada počinje, infrastrukture za podršku i vrste raspoloživog naoružanja. Tu je i pitanje koliko je Ukrajini aviona potrebno da bi se napravila razlika na bojnom polju. Danska, Norveška i Holandija su najavile slanje više od 60 letelica.
- Sa dve eskadrile sa po 12 aviona sigurno bi se promenila situacija na terenu - kaže pukovnik Jurij Ihnat, portparol ukrajinskih vazduhoplovnih snaga.
Ali F-16 nikada nije bio upotrebljen u borbi protiv ruskih lovaca i ruske PVO.
- Ideja da F-16 preleti linije fronta i donese prevagu jednostavno nije održiva. To je previše opasno. Ruska PVO je zastrašujuća - kaže Mark Kansijan, viši savetnik u Centru za strateške i međunarodne studije.
Trening ukrajinskih pilota obaviće se u Danskoj, Rumuniji i SAD. Velika je razlika između osnovne letačke obuke i borbene.
- Biće potrebno minimum šest do sedam meseci da bi se prošla borbena obuka - naveo je nedavno Oleksij Reznikov, ukrajinski ministar odbrane.
Ali i to je previše optimistična prognoza. Zapadnim pilotima je potrebno oko devet meseci za obuku koja ne uključuje specifične borbene scenarije. Uz to, ukrajinski piloti će prvi put videti kokpit F-16, koji nije ni sličan onom u „migu 29“, na kojima su se obučavali.
Novi sistemi
- Problem predstavlja i to što će se ukrajinski piloti susresti sa sistemima koje prvi put vide. To je potpuno novi pristup i standard u NATO i SAD, koji se razlikuje od onog u bivšem SSSR - dodaje kaže Mark Kansijan.
Nema sumnje da će F-16 biti prioritetna meta za ruske trupe, baš kao što je to bio američki PVO sistem „pejtriot“ kada je instaliran u Kijevu.
- Ako bi Rusi imali uspeha, to bi bilo loše za Ukrajinu i saveznike. Gubitak opreme nije neizbežan, ali ako se dešava brzo i osetno, onda je to obeshrabrujuće - zaključuje Kansijan.
Kurir.rs