NEKOM RAT, NEKOM BRAT: Ovo su Putinovi Z-blogeri koji na frontu od jedne reklame zarade više nego običan Rus u mesec dana! (VIDEO)

Shutterstock, Screenshot, AP/Libkos, EPA Alexander Kazakov Sputnik

Ruski proratni influenseri izveštavanjem o sukobu ostvaruju velike prihode od oglašavanja na društvenim mrežama, otkrio je BBC.

Indeks prenosi navode britanskog javnog servisa da, uz dnevnu porciju jezivih videa napada dronovima i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsedniku Volodimiru Zelenskom, oni objavljuju oglase za bilo što, od kriptovaluta do mode.

U Rusiji su poznati kao "Z-blogeri" zbog podrške ratu koji simboliše slovo Z, a često su uključeni u ruske jedinice i objavljuju snimke s prve linije u kojima pozivaju mlade Ruse da se prijave u vojsku.

Navodi se da su od početka invazije u februaru 2022. proratni influenseri stekli milione pratilaca na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi okrenuli nakon što je predsednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Fejsbuk i Tviter.

Ta eksplozija broja korisnika dovela je do porasta Telegramovog tržišta oglašavanja, što su ratni influenseri iskoristili i prodaju oglasne prostore firmama koje žele da dopru do mlade publike.

Kako bi saznali koliko naplaćuju "Z-blogeri" naplaćuju te usluge, članovi BBC Globalnog tima koji se bavi dezinformacijama predstavljali su se kao vlasnici hotela zainteresirani za objavljivanje oglasa.

Jedan od influensera je Aleksandar Kots, dopisnik provladinih novina koji je postao ratni influenser sa više od 600.000 pratilaca na svom Telegram kanalu.

Drugi je Semjon Pegov, poznat kao WarGonzo, koji ima više od 1,3 miliona pratilaca.

Navodi se da je Kots rekao je da bi takva reklama na na njegovom kanalu koštala 520 do 790 evra po objavi, zavisno o toga koliko se dugo reklama nalazi na vrhu njegovog fida na Telegramu.

WarGonzo je naveo sumu u rubljama čija je protivvrednost od 1.807 evra po objavi.

Navodi se da vrhunski ratni influenseri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod za 24 sata nadmašuje rusku prosečnu mesečnu platu od 66.000 rubalja (650 evra).

Reklamni agent koji radi s kanalima povezanim s "Vagnerom" kao cenu je naveo ekvivalent od 330 evra po oglasu na Gray Zone, Telegram kanalu s ekskluzivnim pristupom ruskim plaćenicima koji ima više od 600.000 pratilaca.

Za oglašavanje na kanalu Aleksandra Simonova, dopisnika internet stranice Ria Fan koju je osnovao pokojni šef vagnerovaca Jevgenij Prigožin, agent je naveo 210 evra po objavi.

Još jedan novinar Ria Fana, Aleksandar Jaremčuk, ima manje pratilaca, pa su njegove stope niže, 100 evra po objavi.

Dok neki od Z-blogera imaju značajno iskustvo ratnog izveštavanja za državne medije, drugi, poput Marijane Naumove, nemaju profesionalnu obuku.

Bivša dizačica tegova pohađala je kurs izveštavanja u bazi "Vagnera", a sada vodi sopstvenu emisiju na nacionalnoj televiziji.

BBC je pokušao da intervjuišei istaknute ratne blogere, ali je Kots jedini od njih pristao na razgovar.

On je, govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bahmuta, sebe opisao kao izveštača u informacionom ratu.

Navodi se da Kots ipak shvata da ruska propaganda delom zavisi od ljudi poput njega.

- Ministarstvo odbrane nas često sluša, a mi imamo direktan kanal kojim im privatno saopštavamo informacije. Sve je to iza scene i to je ono čime se bavim - rekao je Kots.

U jednom videu mobilisani Rus kaže da je otišao u regrutni centar nakon što je pogledao nekoliko snimaka Vladlena Tatarskog, jednog od najglasnijih blogera, koji je ubijen u aprilu 2023. tokom sastanka sa svojim obožavaocima.

Još jedan Rus koji se dobrovoljno prijavio za borbu u Ukrajini rekao je blogeru da je to učinio nakon što je gledao mnogo izveštaja koji je objavio War Gonzo.

- Pratim sve vojne vesti i analize na Telegramu . rekao je on, misleći na Z-blogere.

Sve informacije o sukobu u Ukrajini na portalu Kurir.rs prenete su iz izvora koji su se do sada pokazali prilično relevantnim i koje u skladu sa okolnostima i dužnom novinarskom pažnjom dodatno proveravamo. Ipak, kako je u toku i pravi medijski i propagandni rat, redakcija Kurira moli čitaoce da nam skrenu pažnju na eventualne dezinformacije i lažne vesti kako bismo pravovremeno reagovali i ispravili eventualne greške.

Informacije slati na mejl redakcija@kurir-info.rs

(Kurir.rs/BBC/Index.hr)