Bauk, bauk automobislkih guma na ruskim strateškim bombarderima kruži internetom i medijima. O tome diskutuju skoro svi, nema ko nije to spomenuo i zašto to rade Rusi, piše TV Front.
Naravno bilo je i podsmeha, da su glupi, lenji i nesposobni da ne mogu da zaštite strateške bombardere u bazi Engeljs -2 u Saratovskoj oblasti, kao i u bazi Olenja na severu Rusije u Murmanskoj oblasati.
Čak se i čuveni CNN pozabavio analizom snimaka koje je načinila privatna kompanija MAXAR, koja inače od samih početaka rata u Ukrajini obavezno analizira stanje rukih aviona i helikoptera na vojnim aerodromima u Rusiji.
Tako su odmah posle žestokih napada na Pskovsku oblast dronovima kada su uništena četiri velika transportna aviona , navnodn o pojavile i gume na strateškim bombarderima Tu-95.
I kao što to biva oni koji zapstupaju Zapadnu i proukrajinsku stranu odmah su krenuli da se spredaju, izvrću ruglu, iako niko od njih nije dao valjano objašnjenje ili argumenat za ovu priču.
CNN koji se bavio ovom pričom ukazao je u svom tekstu da su Rusi počeli automobilskim gumama da pokrivaju svoje strateške bombardere, kako bi ih zaštitili od udara ukrajinskih bespilotnih letelica prilikom napada na ruske vojne aerodrome.
Na slikama koje je objavio MAXAR, a koji su nastali u bazi Engeljs -2 u Saratovskoj oblasti prikazuju dva strateška bombardera TU-95 da automobilskim gumama na vrhu aviona. U pitanju je pet bombardera TU-95MS i tri mlazna Tu-160 sa gumama postavljenim oko gornjeg trupa. Rusija inače ima operativno 55 letelica TU-95MS koliko ruska strateška avijacija trenutno ima tih letelica u operativnoj upotrebi i 16 TU-160.
Sve verzije zašto su ruske gume na bomabrderima?
Prva verzija po CNN kaže da su gume postavljene na letelicu, kao grub pokušaj ne samo dodavanja još jednog sloja zaštite od ukrajinskih dronova, već i smanjenja vidljivosti letelice, posebno noću.
CNN se pozivan na Franciuska Sera -Martinsa iz kompanije One Way Aerospace čije dronove koriste ukrajinske snage.
Prema njemu razlog leži u smanjenju toplotnog odraza letelice na aerodromu, ali on tvrdi da će ona biti vidljiva i pod IC kamerama.
“Čini se da pokušavaju da učine najbolje što mogu da zaštite avione koji inače stoje. Da li će funkcionisati zavisi od toga koja je bojeva glava na raketi/dronu“, rekao je Stefan Votkins, konsultant za istraživanje koji prati avijaciju i brodove.
Votkins je dodao da bi gume mogle da se koriste da spreče fragmentaciju eksplozije iznad aviona da probije u letelicu.
U prilog ove tvrdnje govori i vojni zvaničnik NATO-a koji je CNN rekao da su gume namenjene zaštiti od dronova.
To je po CNN, a šta kažu drugi o tome
Jedna od teorija koja se postavlja da razlog u postavljanju guma leži kako bi se zbunio projektil koji koristi digitalno pretraživanje i upoređivanje sa podacima koji se unose u raketu za krstareću raketu Neptun sa kojom su počeli da gađaju ciljeve i na kopnu. Storm Šedou, Skalp Naval?
Mada sa tim raketama nijedan ruski vojni aerodrom nije inače do sada gađan. Kako je modifikovana S-200 ostaje nepoznanica?! Isto tako zašto su gume samo na, ali ne i na ostalim letelicama?!
Tu-95 pokazuju novi pokrivač na tlu u Engels 2. Nejasno šta je tačno, ali bi moglo biti da se zbune projektili koristeći digitalno uparivanje slika za terminalno navođenje, poput kopnenog napada Neptuna koji je navodno sada u igri.
Ipak pored svih ovih teorija je objašnjenj avijatičara najlogičnije da ovo nije nikakva zaštita od dronova, prekidanje IC odraza, smanjenje toplotnoh zračenja aviona, nego zapravo čista stvar tehničke prirode.
Neki vazduhoplovni stručnjaci navode da je možda u pitanju balans da se nadoknadi promena u težini dok se vrši zmena motora i da je čudno to što niko to ranije nije primetio za vreme 70 godina službe tih letelica u ruskoj avijaciji.
Ipak. većina je onih koji tvrde da je u pitanju ruski sistem “uradi sam” za zaštitu od ukrajinskih napada i način da se tehnika zaštiti od napada dronova iz vazduha poput kaveza na kupolama tenkova i samohodnih haubica.
Korišćenje guma, bilo iz automobila, kamiona ili čak drugih aviona, izgleda kao jeftina, brzo improvizovana protivmera u onome što je očigledno hitan problem. Međutim, nije poznata efikasnost takve taktike, u zavisnosti od sistema koji se protiv nje koristi.
Da je to jedan od načina zaštite bi se moglo smatrati jer letelicu tolikih dimenzija nije moguće tek tako raspršiti po okolini aerodroma i propisno maskirati. Jedina opcija koja preostaje jeste prebaziranje na udaljene aerodrom hiljadama kilometara u daljinu iza Sibira i dalekog istoka kako bi se našli van dometa napada ukrajinskih krstarećih raketa i dronova kamikaza.
Kada se pogledaju dimenzije strateški bomabrder TU-95 ima dužinu 49, 13 m, razmah krila 51.04 m, visina 13,2 m i površine krila 289, 9 metara kvadratnih. Broj članova posade je sedam, a avion ima četiri turboelsina motora Kuznjecov NK-12MV. Masa praznog aviona 94.900 kg, a punog 135.000 kg .
Što se tiče aviona TU-160 radi se o avionu dužine 54, 10 m, visine 13.10 m a površina krila 360 metara kvadratnih , a površina krila p ri streli 20/65 stepeni 55, 7 i 35,6 metara. Letlica prazna imam maksimalnu težinu od 118.000 kg, a maksimalna 255.000 kg. Pogon čine četiri turboventilatorska motora Kuznjecov NK-321.
Poređenje ovih aviona ukazuje da je ove letelice nemguće razmesitit po aerodrom izvršiti maskiranje, nego da u idealnom slučaju je ovo jedini način zaštite u ubalažavanja materijalne štete na letelicama.
Vijetanmsko iskustvo
Vaskoliki analitičari u objašnjavanju ovog fenomena snimljenog satelitima su zaboravili i američko iskustvo iz Vijetnamskog rata kada su na vojnim aerodromima sve letelice borbene i transportne avijacije bile zaštićene od napada iz vazduha i sa zemlje drvenim ili pregradama (boksovima).
Prostor je bio dovoljan da se smesti svaki avion i zaštiti koliko toliko sa bokova i da se minimalizuje šteta. Na aerodromima istočnog bloka to su bili zemljani kaponiri koji su štitili avione.
Kurir.rs/TV Front