Najopasnija situacija koja se može dogoditi za upravljačem uzrokovana kišom je akvaplaning. Ta pojava se javlja kada guma nije sposobna dovoljno brzo odvesti vodu s kolovoza.
Najčešći razlozi su velika količina vode, prebrzo kretanje automobila, manja šara na gumama nego što bi trebala biti (ne sme biti manja od 1,6 mm), kao i nedostatak pritiska u gumi.
U tom trenutku guma više nije u kontaktu s asfaltom kako bi trebala da bude, pa automobil počinje kliziti po sloju vode, što dovodi do gubitka kontrole i nereagovanja vozila na naredbe koje mu daje vozač.
Kako to izgleda u praksi i koliko može biti opasno, pokazuje snimak objavljen na Instagramu na kom se vidi kako vozač automobila po jakom pljusku obilazi drugo vozilo, a onda sledi prava drama na putu koja se nažalost završila sa težim posledicama.
Najvažnije je da proklizavanje odmah prepoznate i pravilno reagujete. Znakovi koji vam kažu da je nastupilo proklizavanje prvenstveno su brže okretanje pogonskih točkova i glasniji motor (odnosno brzo povećanje obrtaja motora), lagan i neefikasan upravljač, kao i zanošenje zadnjeg dela vozila, a kod savremenih automobila pale se alarmne lampice sistema stabilnosti.
Morate pokušati ostati mirni i ponašati se na sledeći način: morate držati upravljač čvrsto, tako da automobil prati svoju putanju, jer bi skretanje dovelo do većeg gubitka kontrole. Nemojte naglo kočiti jer se točkovi mogu blokirati. Podignite nogu s papučice gasa postepeno tako da smanjite brzinu - točkovi će uspostaviti kontakt s asfaltom i ponovno ćete steći kontrolu nad automobilom.
Ali pre svega, preventiva je vrlo bitna: najviše možete učiniti ako na mokroj površini pravilno smanjite brzinu vožnje, ako na automobilu imate kvalitetne gume s dovoljno dubokim žlebovima i pažljivo pratite stanje na putu.
Nemojte zaboraviti: ako su gume koje imate na vozilu pohabane, manje efikasno raspršuju vodu i pre se javlja proklizavanje. Razlika u brzini kod koje nastupa proklizavanje između nove i napola istrošene gume iznosi od 7 do 10 kilometara na sat, a kod dubine profila ispod 4 milimetra ta se razlika počinje još brže povećavati.
Ukratko, kad zaključite da se javilo proklizavanje, kao prvo, nemojte paničiti. Ostanite mirni i izbegavajte žestoke pritiske na kočnicu. Polako popuštajte papučicu gasa, obruč upravljača zadržite u položaju pre proklizavanja i pratite ponašanje automobila. Nipošto nemojte izbezumljeno okretati upravljač jer kada prednji točkovi opet uspostave kontakt s asfaltom, ako budu okrenuti prema spolja, snažno će povući auto, a to može prouzrokovati gubitak prianjanja, naročito zadnjeg dela vozila.
(Kurir.rs/ Jutarnji list)