Prvi predsednik na svetu koji se vinuo u nebo je bio Amerikanac Teodor Ruzvelt, ali godinu dana pošto je napustio predsedničku kancelariju.
I dan danas kada su u pitanju avioni kojima se voze predsednici svakako istupaju letelice kojima se na službene posete voze američki, ruski i kineski predsednik. Mnogo pažnje izazvao je voz severnokorejskog lidera Kim Džong Una.
Letelice koje koriste lideri su više od običnih prepravljenih putničkih aviona. To su zapravo postala leteća komandna mesta gde se ponekada donose sudbonosne odluke u svetskoj politici.
O vozilima koje koriste svetski lideri, voditelji Pulsa Srbije razgovarali su sa Andrejem Mlakarom, urednikom televizije Front.
- Air force 1 je Boing 747 200, ovaj konkretno je verzija 200B je u prednosti nad ruskim Iljušinom 96. Kineski predsednik koristi komercijalne letove Air China, kojim je leteo i za Beograd. Ostalo je upamćeno kad su ga dočekali i ispratili Migovi 29. Američki predsednički avion je mesto s kog je Džordž Buš mlađi donosio ključne odluke tokom terorističkih napada 11. septembra na SAD - objašnjava Mlakar.
Sagovornik Anastasije Čanović i Miloša Anđelkovića osvrnuo se i na specifičnosti ovih letelica.
- To je bio jedini avion u vazdušnom prostoru kad su svi avioni posle napada bili prizemljeni. Karakteristika je oznaka TPU, mnogo je manji po dimenzijama, nije toliko opremljen kao američki. Takođe je jedan od aviona koji je sletao na Beogradski aerodrom. Takođe, severnokorejski lider ima predsednički avion, ali ga retko koristi. Poslednji put je u Iljušinu 62 M viđen kad se sastao s Donaldom Trampom u Singapuru. Za razliku od svojih dede i oca koji ga maltene nisu ni koristili. Naime, kad je stigao u Severnu Koreju, Iljušina je testirao omiljeni pilot Kim Il Sunga, i avion je po poletanju u blizini Pjongjanga eksplodirao u vazduhu. Tog trenutka je sve obstavljeno, a otad su koristili voz. Kim Džong Il je putovao 17 dana u Moskvu vozom 2001. a na kraju je i umro u vozu - kaže Mlakar.
Kurir.rs
Bonus video: