Deca 21. veka odrastaju uz jednu ključnu razliku u odnosu na nas starije, njihove roditelje ili predavače, a to je tehnologija. Internet, igrice i crtani filmovi na YouTubeu njihova su svakodnevica. Uz njih su od rođenja, njih koriste za zabavu, kroz školovanje i za kasniji odabir profesije. Zato digitalna pismenost nije opciona, već je obaveza za današnje mlade generacije.
Ipak, korišćenje tehnologije radi zabave razlikuje se od njenog korišćenja u edukativne svrhe. Ovo drugo iziskuje učenje i sticanje novog znanja i veština, dok ovo prvo podrazumeva tek posedovanje nekog aparata. Da li i zbog čega je dobro da dete podstaknete na učenje programiranja, kako i u kojoj godini života je najbolje pokazati mu mehanizam koji stoji iza njegove omiljene aplikacije i na koji način to može uticati na njega, predstavljamo vam u današnjem tekstu.
Tačan uzrast kada deca treba da počnu da uče programiranje ili bar da saznaju nešto o tome da postoji i taj tehnički deo njihove omiljene igrice ili videa još uvek je stvar podeljenih mišljenja. Neka od njih podržavaju ideju da sa ovim treba početi što ranije, još pre polaska u osnovnu školu, da bi deca na vreme počela da razvijaju veštine za rešavanje problema i kritičko mišljenje. Drugi pak tvrde da bi trebalo sačekati do navršene desete godine, dok đaci u potpunosti ne razviju fine motoričke sposobnosti i ne nauče osnove matematike i maternjeg jezika.
Još jedan od argumenata za stav da sa uvođenjem programiranja u nastavu treba krenuti nešto kasnije je i činjenica da dete ne bi trebalo da provodi mnogo vremena ispred monitora.
Ipak, bilo da ste pristalica jednog ili drugog mišljenja, složićete se da je IT pismenost danas jednako važna kao i bilo koji predmet u školi. Zato je sam razvoj tehnologije doneo još jednu beneficiju u vidu velikog broja aplikacija koje su prilagođene deci i uz koje mogu da počnu da uče još u ranom uzrastu. Šta su sve prednosti kodiranja od malih nogu?
Pored boljih izgleda za uspešnu karijeru u najtraženijoj industriji na tržištu, vaše dete će učenjem jednostavnih programskih jezika za početak usvojiti i niz dobrih navika, veština i praksi.
Prva u nizu je uspešno rešavanje problema
Kodiranje umnogome podrazumeva korišćenje matematike i drugih nauka kako bi se na što logičniji i kreativniji način rešio zadati problem, a veština problem solvinga korisna je u profesionalnom svetu, ali i van kompanijskih zidova. Samostalnost i sposobnost da se izborimo sa svakom preprekom koju nam život nametne stiču se i razvijaju vežbanjem. Kodiranje je jedna od najboljih vežbi za to.
Deca će se lakše uhvatiti ukoštac sa izazovima
Neuspeh i počinjanje nečega iz početka su svakodnevica programera. Međutim, neuspeh je i deo svakodnevnog života, a neodustajanje i počinjanje iz početka trebalo bi da bude usvojen životni obrazac. Ova dobra praksa takođe se uči kroz osnove IT-ja. Vaše dete će, za sve što mu nije uspelo iz prve, naučiti da se treba vratiti nekoliko koraka unazad, sagledati problem „novim očima”, pokušati ponovo i, konačno, rešiti problem.
Mališani uče da razmišljaju na različite i kreativne načine
Programiranje većim delom zaista podrazumeva sedenje ispred monitora i kucanje kodova, ali daleko od toga da je samo to. To je veština prilaženja problemu na pravi način, njegovog sagledavanja i pronalaženja najboljeg rešenja. Na taj način vaše dete će iskoristiti sve svoje mentalne kapacitete, razviti kreativnost, veštinu prilaženja problemu iz različitih uglova i naučiće da pronalazi najbolji put ka rešavanju zadatog problema.
Podsticanje samopouzdanja
Eksperimentisanje i traženje rešenja za neki problem vrlo su važni u razvoju svakog deteta. Na taj način deci raste samopouzdanje i dobijaju mogućnost da se kreativno izraze. Programiranjem dete prestaje da bude samo konzument, već postaje i stvaralac. I ne samo to: uz programiranje vaše dete će brže i lakše naučiti matematiku, engleski i maternji jezik, a razviće i komunikacijske veštine. Koncentracija, strpljenje i fokus takođe su stvari na kojima se radi, a kodiranje je jedan od najboljih načina za njihovo usavršavanje.
Uz programiranje deca će naučiti da se zaštite i da budu odgovorna.
Nekontrolisana upotreba tehnologije i opasnosti koje vrebaju „sa druge strane monitora” su najveći strahovi roditelja kada njihovo dete pokaže interesovanje za računar, tablet ili mobilni telefon. Istina je – tehnologija može da postane kradljivac vremena ili „zao sluga”. Takođe, internet je mesto na kome vrebaju razne opasnosti za njih. Ipak, kao ni za sve ostalo, nije rešenje potpuna zabrana tehnologije. Rešenje je naučiti dete kako da se u ovom okruženju ponaša. Upravo zbog toga programiranje može da bude odličan izbor za sticanje svesti o svim opasnostima i učenje kako se sa njima izboriti.
Programiranje kao stabilan temelj za sutrašnju uspešnu i sigurnu karijeru
Kao poslednju, ali ne i najmanje važnu, možemo navesti činjenicu da je ovo ne samo zanimanje budućnosti već i sadašnjosti. O tome najbolje govore brojke koje kažu sledeće:
- IT industrija u Srbiji raste više od 20% godišnje.
- U Srbiji plata junior programera iznosi oko 700 evra, medior programera 1.299 evra i senior programera 2.261 evro, dok su u inostranstvu ove zarade čak nekoliko puta veće.
- Programiranje čini ⅔ projektovanih poslova iz STEM oblasti (Science, Technology, Engineering and Math).
- Poslovi programera su među najplaćenijim odmah po završetku školovanja, a ipak svega 3% svršenih školaraca obučeno je za rad u toj oblasti.
Činjenica je da se za ovu profesiju odlučuju i u njoj brže napreduju deca, koja programiranje počinju da uče još u osnovnoj školi. Ta ista činjenica dovela je do toga da čak 90% roditelja želi da njihovo dete uči programiranje baš na početku svog obrazovanja.
Učenje kodiranja još od ranog doba danas je široko dostupno i jednostavno, budući da određen broj osnovnih škola u Srbiji ide u korak sa ovim trendovima i već su u svoj školski program uvrstili i sticanje IT veština. Pored osnovnih škola, tu su, naravno, i kursevi prilagođeni ovom uzrastu.
Ipak, i pored svih navedenih prednosti programiranja, nemojte svoje dete na silu terati da se time bavi ako to ne želi. Visina plate ili siguran posao ne donose nužno sreću i zadovoljstvo.
Najbolji savet je da ih za početak upoznate sa samom materijom na njima zanimljiv način. Neki od njih su sigurno školske sekcije na kojima mogu da se na nešto potpunije upoznaju sa svetom tehnologije, računara, igrica ili robota. Tek kada pokaže interesovanje za bilo šta od ovoga, možete sa sigurnošću znati da je vaš mališan spreman da sedenje za računarom iskoristi na najbolji mogući način – da zaista nešto uči umesto da samo troši vreme.
Tim Edukacija