Lišće na putu predstavlja ozbiljan problem tokom vožnje jer može da bude klizavo kao led. Zato treba usporiti kada se naiđe na deo puta pokriven lišćem, a naročito su opasni putevi koji idu kroz šumovite i brdske predele.
To što možda nije padala kiša dva-tri dana i asfalt je suv, ne znači da lišće na putu nije klizavo. Možda je zadržalo vlagu od nedavne kiše. Možda je nakupilo vlagu od (jutarnje) magle ili rose.
Na prvi pogled prvi sloj lišća može da deluje kao da je suv ili možda i jeste suv, ali se ispod toga krije sloj mokrog lišća. Ne kažemo ni da je suvo lišće idealna podloga za vožnju...
Ako naletite na veću količinu mokrog lišća u krivini, neće biti od pomoći ni ABS ni ESP, isto kao što ne bi bili od pomoći da je ta površina pokrivena ledom. Pomoć koju ovi sistemi mogu da pruže direktno zavisi od dobrog kontakta gume sa podlogom.
Naravno, ABS će sprečiti blokiranje točkova prilikom kočenja i moguće zanošenje - ali to je sve. ABS nema način da prekrši zakone fizike i da zaustavi auto na klizavoj podlozi.
ESP će takođe uraditi ono što može da zadrži auto na bezbednoj putanji kroz krivinu - ali samo ako ne vozite prebrzo i ako gume dovoljno dobro drže asfalt. A ukoliko se između guma i asfalta nalazi mokro klizavo lišće - kako ESP da obavi svoj posao? Ne može da baci sidro...
Jednostavno, ESP, tj. elektronska kontrola stabilnosti (ESP, ESC, VDC, DSC...) ne može da pomogne ako nema dovoljno trenja između podloge i guma. ESP će bezuspešno pokušavati da vas vrati na željenu putanju dok vozač gubi kontrolu.
(Kurir.rs/ Polovni automobili)