Milion putnika prevezao je Šveđanin Tomas Salve, koji je punih 13 godina radio kao kao pilot sa lažnom dozvolom!
U aviosaobraćaju se i danas prepričava njegova priča. Bio je kopilot, pa kapetan, a nikada niko nije posumnjao u njebove letačke sposobnosti.
Holandski zvaničnici su, najzad, te 2010. godine uhapsili Salmea, švedskog "pilota" koji je upravljao putničkim avionima punih 13 godina koristeći lažnu dozvolu, saopštila je tada policija!
Posle dojave koju su uputile švedske vlasti, holandska policija privela ga je na amsterdamskom aerodromu Šipol, dok se pripremao da poleti za Ankaru avionom "boing 737" sa 101 putnikom, navodi se u policijskom saopštenju!
Salme je ranije posedovao dozvolu samo za upravljanje manjim avionima, ali mu je i ona istekla. Tada je zadržan u pritvoru.
Tomas je 13 godina leteo putnicima bez pilotske dozvole. Sve je prevario. Aviokompanije, kolege, porodica i prijatelji.
Šveđanin Tomas Salme kasnije je sve priznao u jednom intervjuu. Najpre je rekao šta se dogodilo kad je došao na razgovor u kompaniju. - Izrekao sam reči molitve i onda niko ne bi pažljivije proveravao moj papir, kaže.
Progovorio je za medije, dve godine posle njegovog hapšenja na aerodromu Šiphol u Amsterdamu. Pošto je policija ušla u kokpit, Salme je morao da ostavi svoju uniformu i putnike - zauvek.
Bez ikakvog formalnog obrazovanja, Tomas je ostavio 10 000 sati leta iza sebe, prevezao milion putnika sa oko 3 500 poletanja i sletanja. Zahvaljujući velikim ustima, lažnom sertifikatu i velikom delu sreće i veštine.
Da je neko samo okrenuo telefon Odbora za transport u Švedskoj, sve bi bilo drugačije.
U nekim prilikama je tražio dodatne informacije, ali je Tomas uvek uspevao da dođe do bilo kakvog objašnjenja, driblinga i zavaravanja. I sam je bio iznenađen što je prošao.
Sertifikat je sam napravio. Bio je jednostavan, nije imao markice, a papir nije bio čak ni kaširan. Ali prema Tomasu, to su bile „prave stvari“.
- Scenario prema kom sam razgovarao sa nadležnima bio je različit, u zavisnosti od toga koje je vazduhoplovni organ zemlje izdao. Letio sam kao bog! kaže Tomas samouvereno, smejući se.
San o životu u vazduhu počeo je rano za Tomasa. Tata Heiki je bio nadaren fotograf amater, a Tomas je bio njegov učenik. Češće su izlazili na aerodrom Arlanda da fotografišu.
- Voleo sam sve što se tiče vazduha. Tutnjava mlaznih motora, miris mlaznog goriva doneli su želju za otkrivanjem sveta i tada sam odlučio da postanem pilot, rekao je Tomas.
Odrastanje u predgrađu Stokholma Jordbro bilo je mnogo o fudbalu, prijateljima i devojkama. Škola je bila tako-tako, motivacija je izostala, ali su se u Tomasa uključili termini iz avijacije, radio i meteorološka terminologija da bi mogao da spava. Uz pomoć Majkrosoftovog programa simulatora letenja na računaru, rano je naučio pravila civilnog vazdušnog saobraćaja i da leti sa udaljenosti A do B.
(Kurir.rs)
Bonus video: