Nova glavna Beogradska autobuska stanica (BAS) na Novom Beogradu biće otvorena za saobraćaj u januaru 2024. Prostiraće se na 9,2 hektara, imaće 65 perona i staničnu zgradu, i po svom izgledu i kapacitetu pariraće svetskim stanicama. Nakon celokupno završenih radova, koji uključuju i izgradnju integrisane nove železničke stanice, biće to najpraktičnija i najoperativnija stanica u Evropi posle one u Portugalu, poručili su iz Gradske uprave!
Centralna Beogradska autobuska stanica već pola veka se nalazi na prostoru između nekadašnje Glavne železničke stanice i Starog savskog mosta u starom delu Beograda, u Karađorđevoj ulici, odakle je sada u procesu selidbe na Novi Beograd u Blok 42. Na konkursu 2014. usvojen je projekat kompleksa autobuske i železničke stanice na novoj lokaciji.
Radovi su otvoreni u martu 2018, čime je započeta realizacija prve faze buduće autobuske stanice, odnosno izgradnje peronskog platoa i privremene stanične zgrade, koja je, prema projektu, zamišljena kao veza autobuske i železničke stanice. Predviđeno je da taj objekat od oko 1.200 kvadrata bruto površine bude adaptiran za prodaju karata i najneophodnije administrativne i komercijalne delatnosti.
Druga faza
Prema Nacrtu izmena i dopuna Plana detaljne regulacije, nakon druge faze izgradnje nova autobuska stanica prostiraće se na površini od 9,2 hektara, a deo kompleksa železničke stanice trebalo bi da zauzme površinu od tri i po hektara. Nova autobuska stanica imaće 44 polazna perona, 12 dolaznih i devet dolazno-polaznih za turističke linije, odnosno ukupno 65 perona u okviru građevinskog kompleksa, kao i još oko 30 parking-mesta za duže zadržavanje autobusa u neposrednoj blizini.
Nacrtom je predviđena i izgradnja peronskog prostora i javne garaže s minimalno 200 parking-mesta sa ulazom i izlazom iz Ulice Đorđa Stanojevića, kao i velike taksi stanice. Takođe, predviđena je i izgradnja staničnog trga koji će gledati ka Ulici Antifašističke borbe, dok će glavna stanična zgrada od 25.000 kvadratnih metara biti izgrađena između trga i peronskog prostora.
Predsednik Privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić obišao je nedavno radove na rekonstrukciji Beogradske autobuske stanice i naglasio da očekuje da će u januaru sledeće godine sav autobuski saobraćaj u gradu biti prebačen ovde.
Stanične zgrade za dve godine
- Pre otprilike dva meseca obavestili smo javnost da smo konačno raskopčali Gordijev čvor koji je bio vezan proteklih pet godina i da smo uspeli da uđemo u ponovne radove na autobuskoj stanici, koji su počeli još 2017. Onda su prekinuti i suštinski do letos nisu nastavljeni. To sada sve ide svojim tokom i očekujemo da ćemo u januaru 2024. biti u prilici da sav autobuski saobraćaj prebacimo ovde - rekao je tada Šapić i dodao:
- Sada smo svedoci jedne buduće autobuske stanice, za koju kažu da će, kada bude bila gotova i u punom kapacitetu, pored lisabonske, biti najbolja, najpraktičnija i najfunkcionalnija autobuska stanica u Evropi.Tu ne mislim samo na saobraćajni, jer će on biti već od 2024, već na jedan infrastrukturni kapacitet sa staničnom zgradom i svim onim za šta će radovi da traju još godinu-dve, kada se bude završila i stanična železnička zgrada koja je sastavni deo kompleksa.
Kurir.rs/ A. Kocić
Bonus video: