Ledena kiša najavljena je za predstojeće dane. Većinu vozača ovakva situacija na asfaltu zatekne, i to bez lanaca i ostale zimske opreme.
A da li zapravo postoji bilo kakav spas kada sa gumama naiđete na ledenu podlogu? Svi su, makar jednom iskusili kada automobil nema kontrolu po zaleđenoj podlozi. A da li postoji realna šansa da upravljate kada je trenje nepostojeće?
Kada ledena kiša pokrije kolovoz i stvori led, kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, nastaju uslovi kada su od slabe pomoći i zimske gume, a ni pogon na sva četiri točka.
Naime, kada se na putu nalazi led, postoji izuzetno malo ili najčešće ne postoji nikakvo trenje i otpor koji bi pneumatike usmeravao tamo gde želite. Pošto su, dakle, tehnički uslovi nešto na šta se ne možete osloniti, jedini način da vožnja u uslovima ledene kiše bude iole bezbedna jeste – ljudski faktor.
"Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas", kratko kažu saobraćajci.
Tajna u kočenju motorom
Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje.
"Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom – preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu", rekla je za RTS Bončićeva.
Sve operacije koje vozač mora da obavlja na suvom kolovozu postaju neuporedivo teže na snegu. Najneugodnije iznenađenje vozač doživljava prilikom naglog kočenja na ledu, poledici i snegu, a razlog je slabo prianjanje pneumatika na kolovoz. Koeficijent prianjanja između točka i asfalta može varirati od 0 do 1. Kada je put pokriven snegom, on nije veći od 0,5, a na zaleđenom kolovozu koeficijent prianjanja se kreće između 0,1 i 0,01, odnosno – veoma je mali.
Da biste se zaustavili na takvom kolovozu ili bar usporili brzinu kretanja vozila, nužno je da zadržite bilo kakav koeficijent prianjanja, odnosno – treba izbeći da on pređe u koeficijent klizanja. Osnovno pravilo koje morati poštovati jeste da nikada ne smete snažno pritiskati pedalu kočnice, jer ćete u tom slučaju izgubiti minimalnu količinu trenja između pneumatika i kolovoza vozilo će nastaviti da se kreće po inerciji. Da biste izbegli eventualno izletanje sa puta ili udaranje u prepreku, usvojte tehniku doziranog kočenja – nežno i kratko pritiskajte i puštajte papučicu kočnice, trudeći se da je što manje koristite.
Naravno, to nije sve. Pokušajte da pulsiranjem točkova balansirate sa težištem vozila. To će, koliko-toliko prebaciti masu na prednje toćkove, pa postoji šansa da se vozilo lakše zaustavi. Takkođe, možete okretati upravljač levo i desno kako bi, u ekstremnom slučaju izazvali okretanje vozila i na taj način ga zaustavili.
(Kurir.rs)