Planeta

MAĐARI ODBILI ZAPOVEST BRISELA: Pritisci nisu upalili, a sve im se može VIŠESTRUKO ISPLATITI! Sila sa istoka stiže na VELIKA VRATA

Foto: Youtube/WeTubers/Great Big Story/FRANCE 24 English

Iako je Evropska unija sugerisala da olabavi veze sa Kinom, Mađarska to uporno odbija, a sada se čini da će se takav potez isplatiti.

Naime, Mađarska – i Nemačka – se takmiče za izgradnju prve evropske fabrike kineskog proizvođača automobila BYD. Kompanija bi o tom pitanju trebalo da se zvanično oglasi do kraja godine.

Kineski proizvođač baterija CATL odlučio je prošle godine da izgradi svoju fabriku vrednu čak 7,3 milijarde evra u gradu Debrecinu na istoku Mađarske.

I druge kineske kompanije u lancu snabdevanja električnim vozilima - Nio, Eve Energi, Huaiou Cobalt, BID i Ningbo Zheniu Technologi - najavile su nove projekte u toj zemlji.

Mađarska vlada ističe da je Kina vodeći strani investitor u njihovoj zemlji od 2020. godine, ali Budimpešta sada želi više od toga – pa ne čudi što je mađarskim političarima toliko stalo da njihovi odnosi sa Kinom ostanu glatki.

Mađarski premijer Viktor Orban bio je jedini lider EU koji je prisustvovao oktobarskom forumu Inicijative Pojas i put, a kineski predsednik Si Đinping ga je nazvao prijateljem Pekinga.

– Mađarska vlada neće prihvatiti bilo kakav spoljni ideološki pritisak i uvek će slediti nacionalne interese – rekao je Orban, a ministar spoljnih poslova Peter Sijarto je u junu rekao da bi "svaki pokušaj Mađarske da se udalji od Kine štetio Evropi".

- To bi bilo samoubistvo evropske privrede - upozorio je on.

Foto: Marina Lopičić
foto: Marina Lopičić

- Mađarska vlada sebe vidi kao mostobran za Kinu i to je nešto što bi trebalo da zabrine ostatak Evropske unije - rekla je Dora Đerfi, profesorka ekonomije na Univerzitetu Korvin u Budimpešti.

Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen i predsednik Evropskog saveta Šarl Mišel borave ove nedelje u Pekingu, gde pokušavaju da izvrše pritisak na kinesko rukovodstvo zbog ogromnog trgovinskog suficita Kine sa EU.

Komisija je takođe pokrenula istragu o neprikladnim subvencijama za kineska električna vozila.

U međuvremenu, napori mađarske vlade da privuče više investicija iz Kine izazivaju sve veću zabrinutost.

- Takve ekonomske koristi mogle bi da imaju visoku političku cenu. Kao i Rusija, i Kina može da iskoristi bilo koju vrstu ekonomske ranjivosti za ucenu – kaže Đerfi.

Mađarski ministar za ekonomski razvoj Marton Nađ boravio je prošlog meseca u Šangaju, gde je proslavio brzinu i broj kineskih investicija u Mađarskoj.

- Ponosni smo što je Mađarska vodeća destinacija za kineske poslovne investicije u centralnoj Evropi. Uspeh vladine politike poznate kao "otvaranje ka istoku" vidi se i po tome što će do kraja 2023. godine više od jedne trećine direktnih stranih investicija u Mađarsku dolaziti iz istočnih zemalja – rekao je on.

(Kurir.rs/Jutarnji list/Politico/Preneo: Đ. M.)

Bonus video:

This browser does not support the video element.

00:51
"OVO JE RAZLOG MAĐARSKE BLOKADE VOJNE POMOĆI UKRAJINI!" Stručnjaci otkrili: Orban ima svoj glavni interes KOJI SE NEĆE PROMENITI Izvor: Kurir televizija