I DALJE NIŠTA OD ZABRANE UVOZA EURO 3 I EURO 4 POLOVNJAKA? Čeka se da novi propisi konačno stupe na snagu, NAJAVLJENE I SUBVENCIJE
U tek započetoj 2024. trebalo je da nas dočekaju dve velike promene: zabrana uvoza polovnih automobila sa normama Euro 3 i Euro 4, kao i subvencije za kupovinu polovnjaka sa Euro 6 normom, uz reciklažu starijih dizelaša.
Međutim, to se neće desiti, barem još neko vreme, nezvanično je potvrđeno sajtu Polovni automobili iz više različitih izvora.
Do kada će na snazi ostati važeći propisi?
U ovom momentu nemoguće je dati bilo kakvu prognozu jer od nadležnih državnih institucija nije bilo moguće dobiti bilo kakvu zvaničnu informaciju na ovu temu, prenose Polovni automobili. Možda se to desi veoma brzo, ali možda dočekamo i proleće.
A bilo bi veoma važno da se saopšti makar okvirno vreme za zabranu uvoza i početak programa subvencija ne samo zbog kupaca, već i zbog i trgovaca polovnjacima, kako bi oni mogli da planiraju nabavke i obnovu lagera.
Bilo kakvo zvanično saopštenje bilo je naročito potrebno i zbog toga što se se nedavno društvenim mrežama i raznim Viber grupama brzinom svetlosti proširio tekst navodne Uredbe koja donosi zabranu uvoza Euro 3 i Euro 4 automobila, a koja je trebalo da počne da se primenjuje od 1. januara 2024. godine.
Ispostavilo se da zabrane ipak neće biti. Zato još jednom naglašavamo, te Uredbe nema u Službenom glasniku i ona još nije usvojena.
Program o zaštiti vazduha i dalje "mrtvo slovo" na papiru
Podsetimo, zabrana uvoza polovnih vozila koja ne ispunjavaju Euro 3, Euro 4 i Euro 5 standard deo je „Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji za period od 2022. do 2030. godine".
U okviru tog programa predviđeno je čak i ukidanje Euro 5 standarda već od 1. januara 2025. godine, kao i pomenuto subvencionisanje kupovine novog ili polovnog Euro 6 automobila, ukoliko vlasnik na reciklažu preda svoj Euro 1, Euro 2 ili Euro 3 dizelaš.
Subvencija je trebalo iznosi 2.100 evra za putnička vozila, a prijava za program je trebalo da prema poslednjim najavama počne u novembru 2023. godine. Međutim, ceo projekat je i dalje u fazi pripreme.
Zato i dalje ne znamo kako će izgledati proces prijava za subvencije. Ko će reciklirati automobile, da li će se polovnjaci Euro 6 norme kupovati samo od pravnih lica i na kraju krajeva, zašto ne obuhvatiti ovim programom i automobile starije od 20 godine sa benzinskim agregatima?
Takođe, još nije poznato da li će biti prihvaćen predlog Asocijacije uvoznika vozila i delova da se kroz program subvencija omogući i kupovina novih vozila, uz polovnjake proizvedene posle 2014. godine.
Cene polovnjaka i dalje rastu
Od prvih najava o subvencijama početkom 2023, pa do danas, cene korišćenih automobila su u blagom porastu, pa je primera radi prosečna cena svih polovnjaka standarda Euro 5 oglašenih na sajtu Polovni automobili u januaru 2023. godine iznosila 8.932 evra, ali je krajem oktobra ona dostigla 8.956 evra.
Da li je sa ovakvim kretanjem cena i padom prodaje realno očekivati da se putem programa subvencija sa ulica skloni preko 140.000 starih automobila? Teško.
Prosečna starost voznog parka preko 17 godina
Osim što smo na dnu lestvice po prosečnoj starosti voznog parka (preko 17 godina), jedina smo država u regionu koja i dalje dopušta uvoz polovnjaka koji su proizvedeni do 2010. godine. U Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji... Svuda je odavno na snazi norma Euro 5.
Kad smo već kod ovog standarda, kratko pojašnjenje. Euro 5 standard na scenu stupa septembra 2009. godine, ali neki Euro 5 automobili proizvodili su se i ranije.
Dakle, kada novi propisi konačno stupe na snagu, moći će u inostranstvu da se nađu i polovni automobili iz 2007. i 2008. godine koji ispunjavaju Euro 5 standard. To će u praksi značiti da će i dalje biti moguće da se uveze deceniju i po star Euro 5 polovnjak.
(Kurir.rs/ Polovni automobili)