FEJSBUK SLAVI ROĐENDAN! Pamtite li koliko je prošlo od kako najpopularnija DRUŠTVENA MREŽA pomerila granice, a onda je usledio...

Profimedia

Neizostavan među mladima pre dvadeset godina, Fejsbuk se u međuvremenu pretvorio u brlog za roditelje. No uprkos svom staromodnom imidžu, veteran društvenih mreža nastavlja da prikuplja nove ​​korisnike od Amerike do Azije.

"Nikad neću zaboraviti dan kad sam otrčala u kompjutersku sobu da se prijavim na Fejsbuk", kaže Džesmin Enberg, analitičarka u fabrici za istraživanje tržišta Insider Intelligenceu. "Osećala sam se kao deo ekskluzivnog kluba studenata iz svih kutaka SAD-a u kom nema ni roditelja ni učitelja."

Shutterstock, Profimedia 
foto: Profimedia, Shutterstock

Pokrenut 4. februara

Nakon što su ga Mark Zakerberg i njegovi kolege s Harvarda pokrenuli 4. februara 2004., Fejsbuk se prvo proširio na druge američke univerzitete, da bi se potpuno otvorio svima 2006. godine. Društvena mreža, u to vreme nov koncept, brzo je osvojila većinu korisnika interneta.

U 2023. više od tri milijarde korisnika otvorilo je Fejsbuk barem jednom mesečno, tri posto više nego godinu pre.

"Bilo je to revolucionarno", pripoveda Enberg. "Čak i iako Fejsbuk danas više nije 'cool', teško je preuveličati uticaj koji je imao na popularnu kulturu, politiku, naše onlajn ponašanje, na digitalni sadržaj. Transformisao je način na koji komuniciramo."

Misli prvenstveno na poznati fid, tek aktuelnosti gde algoritmi veštačke inteligencije daju prednost porukama i fotografijama koje generišu angažovanost korisnika, odnosno deljenja i komentare. Fejsbuk je takođe uveliko pridodao fenomenu viralnog sadržaja na internetu i nastanku u potpunosti onlajn medija poput "BuzzFeeda".

Taj portal sa vestima se zatvorio prošle godine, dok Meta, matična kompanija Fejsbuka, Instagrama i WhatsAppa, posluje dobro. U 2022., inače lošoj godini za tu kalifornijsku kompaniju, njena dobit dostigla je 23 milijarde dolara.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Fejsbuk je "deo digitalnog krajolika", objašnjava Džasmin Enberg, posebno za generaciju milenijalaca, rođenu u 80-im i 90-im godinama prošlog veka. "A to znači da ostaje neodoljiva za oglašivače, zahvaljujući svom dosegu i performansama."

Uspeh Fejsbuka je nošen vrlo preciznim ciljanjem oglašavanja za velike korisnike. Ovaj ekonomski model temeljen na lični podacima zaradio je brojne pritužbe i novčane kazne, od skandala Cambridge Analytica 2018. do otkrića jednog zviždača 2021. koji je firmu optužio da stavlja profit ispred sigurnosti svojih korisnika.

Uprkos svemu; presudama i nelaskavoj titule "zastarele" mreže, trend nije promenjen. Istina je da taj veteran društvenih medija raste sporije nego pre, ali raste.

"To je kao s Tviterom. Svi kažu da će ga napustiti, a onda niko ne odlazi - jer nema alternative", primećuje Karolina Milanezi iz firme za istraživanje tržišta "Creative Strategies".

U Sjedinjenim Američkim Državama korisnici ostaju zbog grupa formiranih oko zajedničkih interesa (komšija, ljubitelji umetnosti ili vrtlarstva, obožavaoci slavnih osoba, sportskog kluba itd.), potom za male oglase (Facebook Marketplace) ili da ostanu u kontaktu s određenim ljudima.

Thiago Prudencio / Zuma Press / Profimedia 
foto: Thiago Prudencio / Zuma Press / Profimedia

Prijatelji moje majke

"Koristim ga za pronalaženje potencijalnih klijenata jer znam da su prijatelji moje majke na Fejsbuku", objašnjava Rubi Hamer, 18-godišnja dadilja iz Kalifornije. "Ili za kupovinu automobila", dodaje. No za komunikaciju s prijateljima Rubi koristi "Snapchat", a za objavljivanje fotografija Instagram.

"Kupovina Instagrama 2012. i prelazak sa kompjutera na mobilni uređaj bile su neke od najboljih poslovnih odluka koje je Fejsbuk doeio", kaže Džasmin Enberg. Od potencijalne pretnje, Instagram je postao još jedan raj za oglašivače, a time i velik adut Fejsbuk.

Profimedia 
foto: Profimedia

"Kompenzuje pad angažmana na matičnoj mreži, Fejsbuku, posebno mladih ljudi. I povrh svega, kompanija je time dobila aplikaciju koja se takmiči sa Snepčetom i TikTokom", koji su veoma popularni među tinejdžerima.

Diversifikacija grupe omogućila je Fejsbuku da nastavi s inovacijama, u veštačkoj inteligenciji ili metaverzumu, snu Marka Zakerberga, bez prevelikih promena na Fejsbuku. Velik deo rasta tog pionira među društvenim mrežama dolazi iz jugoistočne Azije, gdje je Fejsbukova mobilna aplikacija nekad bila glavni pristup internetu.

Danas je više od polovine korisnika Fejsbuka u dobu od 18 do 34 godine, navodi Datareportal, portal za obradu podataka na vebu. No stvarnu aktivnost i dalje je teško izmeriti.

"Retko idem na Fejsbuk, ali ono što objavim na Instagramu automatski se pojavljuje i na Fejsbuku", napominje Karolina Milanezi.

"Stoga se sigurno računam pod aktivne korisnike... brojke možda ne odražavaju stvarnost“, oprezna je Milanezi.

(Kurir.rs/Index/T.J.)

Bonus video:

This browser does not support the video element.

01:07
TESTEROM PODELE ČOVEKA NA POLA! Mađioničarski trik koji već 100 godina ostavlja bez daha! (KURIR TELEVIZIJA) Izvor: Kurir televizija