Dramatičnu nesreću na letu Aljaske erlajnsa prošlog meseca je očigledno izazvao čep na vratima koji nije bio pravilno pričvršćen pre nego što je avion isporučio Boing, rekli su večeras američki istražitelji.
Prema preliminarnom izveštaju Nacionalnog odbora za bezbednost u saobraćaju (NTSB), četiri zavrtnja koja su delovala kao siguran mehanizam za držanje panela na mestu nisu ugrađena na avion Boing 737 Maks 9.
Incident je postao najveća kriza za Boing od kada je njegova cela flota Maks mlaznjaka prizemljena širom sveta 2019. godine nakon dve fatalne nesreće. Avioni Maks 9 sa istom konfiguracijom vrata kao avion na Aljasci bili su prizemljeni nedeljama dok nisu mogli da budu pregledani, a regulatori proučavaju Boingove proizvodne procese i povećavaju pritisak na menadžment kompanije.
Dokazi sa pronađenih vrata i trupa pokazuju da su četiri zavrtnja „nestala“, navodi se u izveštaju NTSB. Izveštaj ne donosi nikakve zaključke o tome šta je izazvalo neuspeh 5. januara, ali je neobično detaljan izveštaj o početnom prikupljanju činjenica od strane bezbednosnog odbora. Sadrži fotografije ploče koja je kasnije propala, a snimljene su u radnji Boinga.
Na panelu se radilo tokom završne montaže, ali NTSB još uvek razmatra šta je urađeno i zašto. Odboru za bezbednost može biti potrebno godinu dana ili duže da zaključi svoje formalne nalaze.
„Istraga se nastavlja da utvrđuje koji su proizvodni dokumenti korišćeni da bi se odobrilo otvaranje i zatvaranje levog MED čepa tokom prepravke zakovice“, navodi se u izveštaju u odnosu na panel koji nije uspeo.
Spirit AeroSistems Holdings Inc., Boeing-ov najvažniji dobavljač, takođe je bio pod nadzorom nakon nesreće. Akcije Boinga porasle su za 1,4% u 14:21. u Nju Jorku. Spirit je porastao za 6,2%.
Incident se dogodio kada se ploča koja zatvara neiskorišćeni otvor vrata na levoj strani aviona Alaska Air Group eksplodirala ubrzo nakon poletanja iz Portlanda, što je dovelo do nasilnog gubitka pritiska i izlaganja putnika i letačke posade jakom vetru i buci dok se vraćao za prinudno sletanje. Nisu prijavljene ozbiljne povrede.
Panel, poznat kao čep za vrata, drži se na mestu pomoću 12 podupirača koji izdržavaju ogromnu razliku pritiska između kabine i razređenog vazduha na nadmorskoj visini. Zaseban set od četiri vijka je dizajniran da ga zaključa na mestu. Ploča se otvara klizanjem nagore, a vijci, koji uključuju igle kako bi se sprečilo njihovo nenamerno otpuštanje, sprečavaju to kretanje.
Problemi sa Boeingovim radom na Maks porodici aviona i dalje se pojavljuju. 4. februara, kompanija je otkrila da je otkrila mane u proizvodnji sa rupama za zakovice u oko 50 neisporučenih 737-ica. Problem je nastao u Spiritu, rekao je portparol te kompanije.
Problem otkriven 4. februara je najnoviji u nizu kvarova koji potiču od bivše Boingove jedinice za aerostrukture. Nesreća pri bušenju na krmenoj pregradi pod pritiskom koju je isporučio Spirit Aero usporila je isporuke 737 Mak prošle godine, najvažnijeg generatora toka novca kod proizvođača aviona. Odvojeni problem sa spojevima repnog peraja uticao je na proizvodnju ranije 2023. godine.
Boing će takođe morati da se suoči sa mogućnošću prekida rada kasnije ove godine. Najveći sindikat Boinga, Međunarodno udruženje mašinista i radnika u vazduhoplovstvu, zahtevaće povećanje plata za 40 odsto tokom tri ili četiri godine, podstaknut oživljavanjem radničkog pokreta u SAD, nedostatkom kvalifikovanih radnika u vazduhoplovstvu i pritiskom na Boing da stabilizuje rad u svojim fabrikama. .
Federalna uprava za vazduhoplovstvo takođe sprovodi pojačani nadzor nad Boingom i Spiritom. Agencija je na pola puta kroz pregled i očekuje da će objaviti nalaze i moguće preporuke već ovog meseca, rekla je u ponedeljak Džodi Bejker, zamenik pomoćnika administratora FAA za bezbednost u vazduhoplovstvu.
Kurir.rs
Bonus video: